El projecte de reciclatge de plàstic comercial ‘Life Recypack’ inicia la campanya d’informació a Llíria

Font: Diputació de València

06/07/2018 - 10:07

El projecte Life Recypack de reciclatge dels residus plàstics comercials ha iniciat a Llíria la primera campanya d’informació i sensibilització per tal de que els comerciants del municipi es sumen a aquesta iniciativa d’economia circular. La campanya forma part del projecte pilot que es desenvolupa al municipi del Camp del Túria i que s’engloba al projecte europeu Life Recypack en el que la Diputació de València participa com a sòcia.

Amb aquesta campanya, els comerços rebran informació sobre la forma de dipositar els residus, els horaris en els que seran recollits, així com els beneficis d’aquest nou model de gestió de les deixalles tant per als comerços com per al medi ambient.

A través d’aquesta iniciativa es durà a terme la recollida porta a porta dels plàstics generats per 150 comerços de Llíria que posteriorment seran transformats en matèria primera per a la fabricació de mobiliari urbà, nous embalatges comercials o palets plàstics. L’objectiu principal del projecte és el desenvolupament d’un nou sistema de tractament d’aquest tipus de residus a les comarques de València.

Llíria constitueix la primera parada d'un projecte que té com a objectiu extrapolar aquest model de gestió de les deixalles plàstiques comercials a altres 8 municipis de la província i servir d'exemple per a altres ciutats europees.

Amb aquest nou sistema es podran transformar prop de 70.000 kg de residus plàstics comercials en nous productes, valoritzar aquestes deixalles i evitar que acaben en abocadors.

El diputat de Medi Ambient, Josep Bort, ha indicat que “l’èxit d’aquest projecte resideix en el consorci que s’ha creat per al seu desenvolupament, ja que ha involucrat a totes les parts interessades i permetrà la seua continuïtat i desenvolupament en diverses regions d’Europa”. “La iniciativa que s’enceta ací a Llíria és una acció pionera d’una nova manera de gestionar els residus comercial i de transformar-los en equipament per als municipis”, ha afegit.

Campanya de recollida ‘porta a porta’ als comerços
Un dels principals generadors de residus plàstics comercials a les ciutats són els comerços menuts. Els establiments no disposen de sistemes de recollida selectiva per a aquest tipus de residus plàstics i acaben sent abocats als contenidors de residus domèstics, la qual cosa impossibilita el seu reciclatge i provoca que aquests materials acaben als abocadors.

Els comerços que estiguen interessats en participar amb el nou model Life Recypack podran fer-ho de mantera gratuïta. Solament hauran de sol·licitar la instal·lació d’un xicotet contenidor on podran dipositar els residus que seran retirats pels serveis municipals de recollida.

Els objectius d’aquesta campanya són la transformació dels residus comercials en recursos per al mateix entorn urbà; reduir la generació de residus i facilitar la seua reutilització; reduir el consum de matèries primeres d’origen natural; implicar al menut comerç en la correcta gestió dels residus; i sensibilitzar als consumidors sobre el desenvolupament d’hàbits de compra sostenibles.

A més, aquest nou sistema de gestió dels recursos plàstics ofereix diversos beneficis per als comerços col·laboradors com són la millora de la imatge de l’establiment, tant davant dels clients com dels proveïdors i treballadors; la distinció del negoci amb el reconeixement ‘sostenible-Recypack’; la reducció dels costos de gestió dels residus amb punts per a la reducció de la taxa; la participació en la campanya de comunicació del projecte; i la promoció de la compra en els comerços menuts front a les grans superfícies.

Life Recypack: economia circular amb els residus comercials
Els actuals models de gestió de residus no estan adaptats als que es produeixen durant l’activitat comercial i que s’estima que representen el 21 % del total de residus urbans generats. Aquesta deficiència en la gestió provoca que es perden matèries primeres, la saturació dels contenidors, l’abandonament d’aquests residus a la via pública, així com problemes en el funcionament de les plantes de tractament i vessaments il·legals. 

L’adequada gestió del plàstic comercial pot constituir una solució innovadora que comporte la finalització de considerar aquests materials com a residus. Això permetria l’obtenció de matèries primeres de segona generació, a més de la reducció en el consum de recursos naturals.

El projecte Life Recypack es desenvolupa a través d'un consorci europeu en el qual participen tres països i set organismes tant públics com privats: l'Associació de Recerca de Materials Plàstics i Connexes (AIMPLAS), que coordina el projecte, l'Associació Valenciana d'Empresaris de Plàstics (AVEP), COMELSA, la Diputació de València, RCS, REMAT i la Scuola Superiore di Studi Universitari i di Perfezionamento Sant’Anna.

La Comissió Europea, en el marc del programa europeu LIFE Medi Ambient, ha seleccionat el projecte RECYPACK per al seu cofinançament i li ha atorgant un pressupost de 984.466 euros, dels quals el 57 % serà l’aportació de la CE, fins a un màxim de 566. 323 euros, per als 30 mesos d’execució del projecte, que començarà l’1/10/2017 i durarà fins al 31/03/2020.

Enllaç per a inscriure’s: http://www.liferecypackproject.eu/unirse.php


 

Categories: 

Relacionats

Article

L’Ajuntament d’Argentona ha impulsat, amb el suport de comerços i establiments del municipi, una nova campanya per a la reducció de bosses de plàstic, lluitar contra la contaminació i fomentar l’ús d’alternatives reutilitzables. Així, en les properes setmanes, diverses botigues d’alimentació oferiran als clients la possibilitat de llogar uns cabassos de mimbre. Mitjançant un dipòsit de cinc euros, es podrán endur la compra a casa i una vegada retornin el cabàs, se’ls reemborsaran els diners.

Article

Des de l'Àrea de Medi Ambient de l'Ajuntament de Calaf, en el marc de la campanya “RECICLA, REDUEIX I GUANYA!”, s'han realitzat diverses activitats al llarg de la setmana del 15 al 20 d'octubre. L'objectiu ha estat fomentar l'educació i la sensibilització sobre les problemàtiques i les alternatives per viure d'una manera més sostenible i respectuosa i, en concret, centrat en temes vinculats amb la prevenció de residus i el reciclatge. La recollida de mòbils vells ha estat un èxit i s'han compilat gairebé 150 aparells. La presentació del llibre "Residu zero" va ser l'activitat que va atraure més públic. 

Article

'La Montcada i Reixac que volem és a les teves mans' és l'eslògan escollit per a la campanya municipal contra l'incivisme i que s'ha posat en marxa per conscienciar a les persones que deixen les bosses d'escombraries i els voluminosos a les papereres, al mig de la via pública i a solars públics i particulars. Després que la Policia de Proximitat i la col·laboració ciutadana hagi detectat nombrosos punts conflictius on es produeix aquesta actitud incívica de forma continuada, el consistori fa aquesta campanya que anirà acompanyada de sancions econòmiques. 

Butlletí