Entren en vigor les instruccions per a l'ambientalització de la contractació a Barcelona

Font: Ajuntament de Barcelona
25/01/2016

El passat 10 de novembre van entrar en vigor 6 noves Instruccions tècniques per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat de l'Ajuntament de Barcelona (les 6 primeres ho van fer el 10 d'agost).

El passat 10 de novembre van entrar en vigor 6 noves Instruccions tècniques per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat de l'Ajuntament de Barcelona (les 6 primeres ho van fer el 10 d'agost).

12 grups de productes i serveis definits com a prioritaris:

  • Electricitat
  • Equips informàtics
  • Fusta
  • Mobiliari d’oficina
  • Paper
  • Productes i serveis de neteja
  • Serveis d’Alimentació
  • Elements de Comunicació
  • Projectes d’Obres
  • Organització d’esdeveniments
  • Tèxtils
  • Vehicles 

Aquestes instruccions, d’obligat compliment, són l’instrument per donar resposta a la part ambiental de la Mesura de govern de contractació pública responsable amb criteris socials i ambientals de 2013 i al Decret d’Alcaldia sobre Contractació Pública Responsable amb Criteris Socials i Ambientals de 20 de novembre de 2013.

En relació als criteris ambientals, el Decret preveu la definició d’instruccions específiques per diversos grups de productes i serveis prioritaris, amb l’objectiu d’establir uns estàndards mínims i de dotar d’homogeneïtat a la contractació municipal.

El Programa Ajuntament + Sostenible de l’Ajuntament de Barcelona ha estat l’encarregat de liderar aquest procés de definició, que s’ha portat a terme de forma conjunta i coordinada mitjançant grups de treball amb els diferents agents municipals identificats com a principals contractants per cadascun dels productes i serveis així com amb les àrees i departaments implicats.

Tot aquest conjunt d’actuacions va portar a l’aprovació, el passat 28 d’abril, de les 12 Instruccions tècniques per a l’aplicació de criteris de sostenibilitat.

 

Alguns aspectes destacables de la implantació d’aquesta normativa són:
- El 100% de l’energia elèctrica subministrada ha de ser electricitat verda amb garantia d’origen,
- S’han d’adquirir prioritàriament vehicles elèctrics per a la flota municipal,

- S’estableixen criteris de màxima autosuficiència energètica per als projectes d’espai públic i d’edificació,
les empreses proveïdores de vestuari de treball han de presentar un certificat de compromís ètic i el tèxtil adquirit ha de tenir limitada la presència de substàncies químiques,
- En l’adquisició dels equips informàtics a més dels criteris d'eficiència energètica i limitació de substàncies tòxiques, les empreses proveïdores s’han de comprometre a treballar per adoptar mesures que garanteixin la transparència i el compliment de les convencions bàsiques de l’Organització Internacional del Treball
- Tots els elements de comunicació de l’Ajuntament hauran d’incorporar criteris d’ecoedició i ús de materials i pràctiques més sostenibles
- Tots els productes de fusta han de comptar amb garanties de procedència d’explotacions forestals sostenibles (certificat FSC, PEFC o equivalent)
- Es valora i consolida la presència d’aliments d’agricultura ecològica i de comerç just en els serveis d’alimentació contractats per l’Ajuntament (menjadors d’escoles bressol, càtering i màquines de venda automàtiques)

L’aprovació de les Instruccions de contractació sostenible és una iniciativa pionera en l’àmbit nacional i internacional que consolida el compromís de l'Ajuntament per afavorir l'acció social i el respecte pel medi ambient a través de la seva contractació. Actualment s’està treballant en el procés de difusió i formació per fer arribar aquesta informació a tots els treballadors municipals i garantir així el seu compliment.
Podeu trobar les instruccions i més informació a l'apartat de Normativa interna de la web del Programa A+S.

Etiquetes: 

Relacionats

Article

El passat 1 de setembre va entrar en funcionament a Masquefa el nou servei de recollida de residus, que unifica sota una única empresa la prestació dels serveis de recollida selectiva, recollida de rebuig i orgànica i recollida de poda. Al llarg del darrer trimestre de 2018, el consistori analitzarà, identificarà i actuarà en aquells aspectes del servei que requereixin d’una revisió fins que la implantació sigui completada. Per tot plegat, el consistori sol·licita un cop més la col·laboració de tothom. El procés d’implantació del nou servei s’emmarca en un procediment de millora continua per tal d’oferir el millor servei possible.

Article

Santpedor disposarà de fins a 8 auditories energètiques d’habitatges en situació de pobresa energètica. L’Ajuntament es va acollir a un programa que impulsa la Diputació de Barcelona per enfortir les respostes preventives i educatives del món local davant el creixement de les situacions de pobresa energètica entre la població de la demarcació de Barcelona.

Article

La Junta Directiva de la Xarxa de Municipis Valencians cap a la Sostenibilitat ha aprovat l’estudi del seu model de gestió per tal de fer de la Xarxa un instrument més eficient i operatiu que potencie el paper dels municipis. L’encontre s’ha celebrat a la Diputació de València amb el diputat de Medi Ambient, Josep Bort, com a vicepresident de la junta, i el diputat de Transparència, Roberto Jaramillo, com a secretari de la Xarxa, junt amb els vocals.

Butlletí