Es consolida l'anell ciclista com una infraestructura fonamental de mobilitat a València

12/03/2018 - 21:15

Des de la seua estrena el creixement en el trànsit de bicicletes circulant per l'Anell Ciclista ha sigut constant en tot el seu recorregut.

Unes 3.300 bicicletes pel Carrer de Colom, 2.700 enfront de les Torres de Quart o 2.100 enfront de les de Serrans van passar de mitjana diàriament pels trams de l'Anell Ciclista el passat mes de novembre, el que fins a hui ha registrat les xifres més altes de pas per esta infraestructura des de la seua posada en funcionament a principis de març de l’any passat.

El regidor de Mobilitat Sostenible de l'Ajuntament de València, Giuseppe Grezzi, ha explicat que “són xifres fredes, però traduïdes a imatges de persones desplaçant-se còmoda i àgilment sobre vehicles no contaminants com les bicicletes -que fins a ara fa un any no comptaven amb un espai en la via segregat i segur per a la seua circulació-, signifiquen un abans i un després a l'hora d'entendre la mobilitat en la ciutat de València. Una manera en la qual caminar –atés que l'Anell Ciclista va arribar acompanyat d'una ampliació dels espais per a vianants i la retirada de motocicletes de les voreres- i desplaçar-se de manera sostenible per la ciutat tornen a tenir el protagonisme que se'ls va restar durant anys per a prioritzar la mobilitat motoritzada”.

Des de la seua estrena el 4 de març de 2017 per València amb bici, l'associació ciutadana que va reclamar la creació d'esta infraestructura des de 1994 i li va posar el nom anys més tard pel qual és coneguda, el creixement en el trànsit de bicicletes circulant per l'Anell Ciclista ha sigut constant en tot el seu recorregut (amb l'excepció dels períodes de vacances).

En este sentit resulten cridaneres les dades dels trams de Colom o Xàtiva, que són els que, com succeïx amb la resta del trànsit, registren també un major registre de pas de vehicles, encara que en este cas exclusivament no contaminants. Així, entre Porta de la Mar i el carrer de Russafa, la intensitat de bicicletes va augmentar respecte al mes de març de 2017 en un 12 % i un 9 % en el cas de maig i juny; en un 14,5 %, 28,5 % i 30 % en el cas de setembre, octubre i novembre, respectivament, i en un 7,6 % i 6 % al gener i febrer de 2018; mentre que entre els carrers de Russafa i Jesús, passant per davant de la plaça de bous, l’Estació del Nord i Sant Agustí, l'ascens va ser d'un 14 % i un 8,5 % al maig i juny; d'un 11 %, 31 % i 30 % al setembre, octubre i novembre, i de quasi 10 % i 8 % al gener i febrer de 2018.

No obstant açò, l'Anell Ciclista, pel qual recentment València va obtenir el premi Ciutat Sostenible de Mobilitat 2017, no és una via d'esbarjo sinó una artèria com qualsevol altra per al desplaçament de les persones usuàries. I estes no l’utilitzen en la seua integritat per als seus desplaçaments, sinó solament per algun dels seus trams. Per açò és interessant assenyalar que en trams distants i amb menys presència comercial, com el tram de les Torres de Quart o Pont de Fusta, s'han superat amb claredat les 2.000 bicicletes de mitjana al dia en jornades laborables, xifres que confirmen que la quantitat de persones usuàries de l'Anell en els seus diferents punts supera àmpliament els diversos milers de persones.

A més, l'efecte multiplicador “d’una infraestructura tan necessària com l'Anell Ciclista, en unes vies que suposaven fins a la seua aparició una muralla per a la mobilitat sostenible”, s'ha fet encara més notable en analitzar com la circulació de bicis pels carrils preexistents a l'Anell i confrontants a este es va incrementar en pràcticament un 100 % coincidint amb la seua inauguració i de més d'un 50 % entre març i desembre de 2017.

El creixement de la mobilitat sostenible -com ja avançaven experiències similars en altres ciutats del món que han pres mesures paregudes- s'ha vist acompanyada d'una reducció del trànsit motoritzat en un 10 % de mitjana en les vies que engloben la ronda interior: Blanqueria – Comte de Trénor - Plaça de Tetuan, Colom, Xàtiva i Guillem de Castro (destacant la baixada en Colom d'un 17,3 % i a Xàtiva del 14,3 %).

El balanç del primer any d'existència és molt satisfactori”, ha valorat Grezzi. “La ciutat ha rebut estupendament l'Anell Ciclista i les millores en la mobilitat per als vianants que li han acompanyat amb total normalitat, i el temps ha acabat silenciant a endevins i partidaris del tub d’escapament, perquè els beneficis col·lectius d'esta infraestructura són innegables” ha afegit.

El nostre camí d'ara endavant és seguir avançant per esta senda del foment de la mobilitat sostenible, per la qual caminem al costat de les principals ciutats del món, i esperem poder començar a poder comptar per a això amb la companyia responsable dels grups municipals de l'oposició, que fins ara s'han limitat a entorpir el nostre treball, tot i el reconeixement que està tenint a Espanya i la resta del món i que ja és motiu d'orgull per a tots els valencians i les valencianes”, ha conclòs Grezzi.


 

Categories: 
Municipis: 
País ValenciàValència
Etiquetes: 

Relacionats

Article

VilaBicis Solidàries és un programa de Formació i Inserció–Pla de Transició al Treball (PFI-PTT) de l’especialitat d’Auxiliar de fabricació mecànica i instal·lacions electrotècniques de Vilafranca va començar el passat mes de febrer.

Article

Experiències del programa metropolità d'impuls de la mobilitat laboral

Article

Ha començat de nou el servei de lloguer gratuït de bicicletes a Ripollet, l'R-Bici, un servei que, gràcies a l'augment en la demanda que s'ha anat produint, enguany amplia la seva durada de fins arribar als 6 mesos, acabant el 9 de novembre.

Butlletí