Èxit en la reducció d’emissions de gasos dels Mercats Verds de Barcelona

Ajuntament de Barcelona

12/01/2017 - 13:54

Mercats de Barcelona ha impulsat durant els anys 2015 i 2016 la campanya Mercats lliures de bosses de plàstic amb l’objectiu de reduir-ne l’ús i potenciar la utilització del cistell, el carretó i les bosses reutilitzables a l’hora d’anar a comprar. Es calcula que la implantació de la mesura contribuirà a evitar l’ús de més de 10 milions de bosses a l’any, cosa que estalviarà l’emissió d’unes 230 tones de CO2eq.

 

Aquesta campanya s’emmarca en el projecte d’impuls de la sostenibilitat al conjunt de mercats de la ciutat, Mercats Verds, per un món millor. 

Beneficis

– Estalvi d’energia

– Estalvi de recursos naturals i derivats (bosses de plàstic)

– Reducció de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle

– Sensibilització ambiental dels clients del mercat

– Estalvi econòmic

Balanç energètic i ambiental

Estalvi previst            10,6 milions de bosses de plàstic d’un sol ús anuals

Estalvi d’emissions     229 t CO2eq/any

Balanç econòmic

Inversió                    122.000 €

Estalvi aproximat     10.600.000 bosses x 0,02 € = 212.000 €

Campanya de sensibilització a parades i clients

La campanya ha estat impulsada per Mercats de Barcelona amb la col·laboració de la Fundació Catalana per a la Prevenció de Residus i Consum, i en el marc del projecte Mercats Verds, per un món millor.

El procés es va iniciar informant els mercats de la possibilitat de cobrar les bosses de plàstic d’un sol ús, en la línia del que ja s’estava fent a molts comerços i grans superfícies, i d’acord amb les recomanacions europees i de l’Agència Catalana de Residus.

Els mercats adherits la campanya de 2015 van ser el Carmel, Sarrià, Santa Caterina, la Concepció, la Mercè, Vall d’Hebron, Hostafrancs, la Marina, Sants, Provençals, Sant Antoni, el Clot, Sant Martí i la Llibertat. A la campanya de 2016 s’hi van afegir els mercats de la Sagrada Família, l’Estrella, Lesseps, Poblenou, la Trinitat, Sant Gervasi, el Bon Pastor, Felip II, Horta. El nombre total d’establiments informats l’any 2015 va ser 730, així com uns 5.000 clients, aproximadament; l’any 2016, van ser 322 parades i uns 2.000 clients.

Percentatge variable d’implantació

Les parades que cobren la bossa han notat una reducció significativa del consum de bosses. De mitjana, s’estima que s’ha reduït en un 50%, tot i que la situació varia entre mercats i parades. Hi ha mercats on el 100% dels paradistes ja cobren les bosses, mentre que d’altres tenen un percentatge d’implantació del 50% o inferior. Com a suport a la campanya, els mercats han distribuït també més de 300.000 bosses reutilitzables.

Productes ecològics i de proximitat

En el marc del mateix projecte, els mercats potencien també l’oferta de productes de proximitat, ecològics i frescos, que fomenten una alimentació més saludable. La campanya es fonamenta en tres eixos: producte de proximitat –que procedeix d’un radi de 150 quilòmetres al voltant de la ciutat de Barcelona-, producte ecològic –amb l’objectiu de tenir una presència mínima a l’1% a les parades- i una etiqueta distintiva que permeti reconèixer ràpidament els productes i fomentar-ne el consum entre els clients.


 

Municipis: 
BarcelonèsBarcelona
Etiquetes: 

Relacionats

Acte
Article

L’Ajuntament de Barcelona vol donar una resposta més potent i estructurada als compromisos pel lcima i per això es proposa aglutinar les accions que du a terme al voltant del repte del canvi climàtic en un únic pla que integra totes les línies de treball: el Pla Clima.

Butlletí