Campanya Orgànica 2017: Si hi va, bé. Si no hi va, no ve

19/12/2017 - 08:35

L’Agència de Residus de Catalunya un seguit d’anuncis per promoure la recollida selectiva de les restes de menjar i de residus vegetals de petites dimensions, allò que s’anomena ‘l’orgànica’. 

Actualment només es recull selectivament un 30% de l’orgànica que produïm perquè un alt percentatge encara es llença barrejat amb d’altres residus a la fracció resta

L’Agència de Residus de Catalunya (ARC) comença la difusió d’una nova campanya comunicativa per al foment de la recollida selectiva de la fracció orgànica dels residus municipals (FORM). Amb el lema “Si hi va, bé. Si no hi va, no ve.”, la campanya vol incidir en la importància de separar bé les restes de menjar i els residus vegetals de petites dimensions –com fulles, gespa o branques–, el què es coneix com a matèria orgànica, i exposa de manera molt visual els avantatges de reciclar-la. Quan els residus orgànics van al contenidor marró, n’afavorim el reciclatge.

La creativitat exposa la idea del cicle de la matèria orgànica, que es pot valoritzar completament. Reciclar-la comporta un estalvi de recursos –transformant la matèria orgànica en compost per fertilitzar els sòls;  redueix els residus biodegradables en els dipòsits controlats i les plantes incineradores; i disminueix l’emissió de gasos implicats en l’efecte hivernacle. A més, amb l’aprofitament del biogàs obtingut de la seva fermentació, es pot produir electricitat.

Presència a la xarxa

A banda d’estar present als canals més tradicionals –televisió, ràdio i premsa escrita–, la campanya també circularà per la xarxa, a través de quatre peces de contingut explicant què és l’orgànica, en què es converteix, i els beneficis que comporta, així com les conseqüències de no separar bé. Apareixerà a twitter i a Instagram, on es convidarà a compartir els continguts a través de l’etiqueta #sihivabé. A més, un webapp oferirà la possibilitat de crear composicions similars a les dels anuncis, de les quals es premiaran les més originals.

La campanya, que compta amb un pressupost d’uns dos milions d’euros, la finançarà íntegrament l’ARC. Es difondrà al llarg de tres setmanes, fins després de Reis, i  tindrà un anunci específic televisat a TV3 abans de les campanades de finals d’any. 

La recollida, estancada

L’orgànica, amb el 36% en pes, és la fracció més important dels residus municipals. La que recollim selectivament representa actualment el 30% del total dels residus orgànics que produïm i un 10% del total dels residus municipals generats. Les darreres dades disponibles, corresponents a l’any 2016, indiquen que la recollida selectiva bruta de la matèria orgànica va ser de 371.697 tones – un 0,24% inferior al 2015–, i que està força estancada des de 2012. L’objectiu és que a l’any 2020 el 60% en pes dels residus orgànics es pugui valoritzar.

El servei de recollida de l’orgànica el presten actualment 781 municipis catalans, 136 dels quals ho fan mitjançant una recollida selectiva porta a porta.

L’orgànica està constituïda fonamentalment per restes de menjar i residus vegetals de  petites dimensions que poden ser recollides selectivament i són susceptibles de degradar-se biològicament per transformar-se en recursos, tant materials –compost– com energètics –biogàs–. Aquesta és la fracció més inestable dels residus municipals, degut al seu elevat contingut en aigua i en matèria orgànica. Per això, és necessari que es reculli i es gestioni el més ràpidament possible, per evitar la generació de lixiviats i de males olors. Una gestió inadequada pot generar impactes en el medi, però una d’apropiada, a més d’evitar aquests impactes, esdevé un recurs molt valuós que contribueix a la millora de múltiples reptes ambientals –aprofitament de recursos, protecció del sòl, lluita contra el canvi climàtic, generació de llocs de treball en el sector ambiental, i impuls de l’economia circular.


 

Categories: 

Relacionats

Article

#ReciCLAR és la nova campanya que impulsa la Generalitat de Catalunya amb @ecoembes i @ecovidrio. És clar, és massa evident per no fer-ho. Diposita cada residu on toca.

Article

El Consorci del Bages per a la gestió de residus ha iniciat una campanya de vídeos amb imatges de la il·lustradora Maria Picasso

Notícia

Hi haurà tres models adaptats a les particularitats de cada barri: els contenidors intel·ligents, el porta a porta i les àrees temporals de recollida. L’objectiu és millorar l’índex de reciclatge de la ciutat, que el 2022 se situava al 51,94%, i apostar per la reducció i reutilització com a mesures. Es faran reunions amb les associacions de veïns i veïnes i una campanya comunicativa als barris per explicar totes les novetats

Butlletí