Andorra aprova el projecte de llei d'impuls de la transició energètica i del canvi climàtic per assolir un país més sostenible i sobirà energèticament

28/02/2018 - 10:37

El text recull els objectius i compromisos contrets en aquest àmbit i determina accions per assolir-los.

El Consell de Ministres d'Andorra ha aprovat el projecte de llei d'impuls de la transició energètica i del canvi climàtic. El text, que s'ha presentat davant dels actors implicats en el sector de l'energia, recull els objectius i compromisos contrets en aquest àmbit i determina accions per assolir-los.

Així, estableix les bases per aconseguir un país més sostenible i més sobirà energèticament, on l'energia que es produeixi sigui fonamentalment d'origen renovable.

El llibre blanc de l'energia va assentar les bases del nou model energètic, però l'evolució del país, els compromisos ja contrets en matèria de canvi climàtic i els objectius que es marca el Govern fan anar més enllà, amb l'aprovació d'aquest projecte de llei.

Així, el text recull els objectius i compromisos en aquesta matèria i els regula per llei per primera vegada.

Es fixa l'objectiu de reduir la intensitat energètica nacional en un mínim d'un 20% al 2030 i en un mínim del 30% al 2050, en relació amb l'any 2010. Així mateix s'han de reduir les emissions anuals no absorbides de gasos d'efecte hivernacle en relació amb l'escenari Business as usual en un mínim del 37% al 2030.

Pel que fa a la producció elèctrica nacional, l'objectiu és augmentar-la fins al 33% de la demanda a l'any 2030 i fins al 50% de la demanda a l'any 2050. A més, com a mínim el 75% de la producció elèctrica nacional haurà de ser de fons d'origen renovable.

En relació amb la mobilitat, s'estableix a la llei l'objectiu d'augmentar el percentatge de vehicles de mobilitat elèctrica fins al 20% dels turismes al 2030 i fins al 50% al 2050. A més, s'han de reduir a la meitat les emissions derivades del sector de transport intern.

Per aconseguir els objectius ambiciosos marcats calen accions concretes, i aquestes s'han establert al projecte de llei, amb mesures que afecten tant al sector privat com al públic, que ha de tenir un rol exemplar. Així, la llei ha de facilitar aconseguir el model energètic que es vol de manera més fàcil i garantint la qualitat per als ciutadans en tot moment.


 

Municipis: 

Relacionats

Notícia
Prioritzarà les actuacions que aportin un transvasament de mobilitat a la bicicleta, que aportin valor afegit al territori i que promoguin la intermodalitat
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha anunciat que el Departament reactivarà la primera convocatòria d’ajuts a ens locals per a l’execució de vies ciclistes interurbanes i urbanes, “que va quedar aturada per l’aplicació de l’article 155”. El programa podrà generar una inversió total de 48 MEUR”.Damià Calvet ha remarcat que aquestes subvencions prioritzaran “aquelles actuacions que aportin un transvasament de mobilitat a la bicicleta, que aportin valor afegit al territori i que promoguin la intermodalitat”.
Opinió

Teresa Ribera vol enfocar l’acció, compromís amb la lluita contra el canvi climàtic, desbloqueig de les renovables, dins una visió més àmplia que és el convenciment d’una societat. La pregunta que cal fer-se és com ha de ser realment el marc polític que ha de fer possible la transició ecològica.

Reportatge
La Diputació de Barcelona impulsa els Atles de sostenibilitat urbana a la demarcació

Poder posar en marxa polítiques acurades i precises a partir de mapes amb dades sobre diversos paràmetres ambientals molt detallats. Aquest és l'objectiu dels atles de sostenibilitat urbana, una experiència pionera a tot l'Estat. La Diputació de Barcelona ha presentat els atles ambientals de Berga, Esplugues de Llobregat, Sabadell i Sant Cugat del Vallès. 

Butlletí