Compromís per tenir una flota de 100 busos elèctrics en sis anys a Barcelona

Font: betevé.cat i Ajuntament de Barcelona

16/03/2018 - 07:54

Barcelona vol augmentar la mobilitat elèctrica fins els 24.000 cotxes, 100 busos i 800 taxis el 2024

L'Ajuntament de Barcelona ha presentant l’estratègia de mobilitat elèctrica com a resposta a la necessitat d’una mobilitat segura, sostenible, equitativa i eficient. L’objectiu és impulsar l’ús del vehicle elèctric tant en l’àmbit públic com en el privat, millorar les infraestructures de recàrrega i contribuir a impulsar el desenvolupament industrial de l’electromobilitat. Es preveu que les mesures s’apliquin de cara al 2024 i afectaran tots els transports motoritzats que circulen per la ciutat.

L’estratègia recull el compromís d’incrementar el parc de vehicles elèctrics de la flota municipal fins a un 80% d’aquí al 2024, i que durant el 2018 arribaran al 35%. Aquest conjunt el formen 1.500 vehicles de neteja i recollida de residus, cicle de l’aigua, enllumenat i l’empresa associada BSM.

Pel que fa al transport públic, l’objectiu és que passi dels 4 autobusos elèctrics que hi ha actualment a 100 vehicles el 2024, i completar la transformació de la flota amb autobusos de zero emissions el 2040.

La capital catalana tindrà una flota de vehicles de transport públic 100 % elèctrics el 2040. Aquest és un dels objectius de l'estratègia de Mobilitat Elèctrica municipal, que tindrà un desplegament progressiu: a curt termini s'aposta perquè la línia H16 sigui 100 % elèctrica i que el 2024 la dotació sigui de 100 autobusos. A partir del 2025, l'Ajuntament es compromet a adquirir només vehicles de zero emissions de tal manera que, d'aquí a 22 anys, circulin per la ciutat només busos elèctrics.

El trajecte cap a l'anomenada electromobilitat és llarg i un dels sectors amb més dificultats és el dels vehicles grans com, per exemple, els busos. Fa només un any, a Barcelona van entrar en funcionament els primers dos autobusos articulats 100 % elèctrics de tot l'estat i l'Ajuntament ja n'ha encarregat 25 més per aconseguir que la línia H16 sigui completament elèctrica.

Des del sector públic també es treballarà perquè les línies de bus turístic i l'Aerobús facin el canvi cap a una mobilitat més sostenible mitjançant, per exemple, la instal·lació de punts de recàrrega. La transformació de la flota municipal, de 1.500 vehicles, serà més ràpida. El full de ruta fixa que es passi del 35 % de vehicles elèctrics aquest any, a un 100 % d'aquí a 12 anys.

L'administració també pressionarà el sector del taxi per tal que passi dels 23 vehicles actuals als 10.500, la totalitat de la flota, el 2040. A partir de l'any vinent, l'Institut Metropolità del Taxi s'ha compromès a no homologar més taxis dièsel i, a partir del 2024, només s'homologaran els elèctrics.

Turismes, motocicletes i vehicles de mercaderies

Els objectius globals de l’estratègia se centren a incrementar progressivament el parc de vehicles privats per passar dels actuals 1.057 a 24.000 turismes elèctrics l’any 2024, i a incentivar l’ús de les motocicletes elèctriques. Tot i que Barcelona és la ciutat de l'estat amb més matriculacions, els turismes i les motocicletes elèctrics només representen el 0,15 % i el 0,4 % del total, respectivament. Unes xifres irrisòries que es volen capgirar.

Les mesures per arribar a aconseguir aquestes xifres se centren a ampliar la infraestructura de càrrega de vehicles; a impulsar beneficis per a l’estacionament, l’ús de vies preferents o la recàrrega, i a continuar treballant per oferir subvencions per a vehicles d’energies alternatives i més bonificacions en l’impost de circulació.

Pel que fa als vehicles de mercaderies, es promocionarà l’ús de la mobilitat elèctrica amb la construcció de punts de càrrega específics i amb incentius financers, i es limitarà la mobilitat dels vehicles convencionals a la ciutat.

Paral·lelament a les restriccions, hi ha sobre la taula el compromís d'instal·lar punts de recàrrega a les principals parades de la ciutat i a les estacions intermodals.

El repte és com s'aconseguirà. La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha lamentat que les ajudes estatals són completament insuficients i per això ha avançat que treballaran perquè es promoguin bonificacions en l'impost de circulació. A més, l'Ajuntament estudia la possibilitat d'oferir aparcaments gratuïts o descomptes als peatges.

Mercedes Vidal a la presentació de l'Estratègia. Foto: Europa Press.

Els avenços del vehicle elèctric

La implementació d’una mobilitat elèctrica, en consonància amb el Pla de mobilitat urbana de la ciutat, permet articular un model de mobilitat sostenible i respectuós amb el medi ambient, amb beneficis com la disminució de la contaminació atmosfèrica i acústica, la reducció de la dependència dels combustibles derivats del petroli i l’impuls de les energies renovables.


 

Municipis: 
Etiquetes: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

S'ampliarà la xarxa metropolitana pública actual de 10 a 102 a finals del 2024

Article

La remodelació dels jardins de les Tres Xemeneies, al Poble-sec, suposa un pas endavant en la millora de l’eficiència energètica i la reducció de la contaminació en els treballs urbanístics. L’actuació permetrà eliminar barreres arquitectòniques i dinamitzarà l’espai.

Article

El nombre de recàrregues fetes amb Endolla Barcelona ha augmentat considerablement durant el primer semestre del 2023: de gener a juny s’han registrat un total de 68.265 recàrregues de vehicles elèctrics, un 40% més que durant el mateix període del 2022. La xarxa d’electromobilitat, líder a l'Estat espanyol, ja té 18.000 persones usuàries, un 32% més que ara fa un any, i disposa de 717 punts de recàrrega.

Butlletí