El Govern planeja aplicar un impost a vehicles contaminants la segona meitat del 2019

Font: El Periódico

03/12/2018 - 11:57

La Generalitat ha aconseguit accés al registre de vehicles de la Direcció General de Trànsit (DGT) i planeja començar a aplicar en la segona meitat del 2019 un impost català sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles. Fonts del Govern han explicat a EFE que recentment la DGT va facilitar aquestes dades, necessàries per desplegar aquest impost, i que ara s’han “de depurar” amb l’objectiu que es posi en marxa al llarg de l’any que ve, “més aviat cap al segon semestre que en el primer”, atesa la complexitat de posar-lo en pràctica.

La Generalitat va crear aquest nou impost a través de la llei d’acompanyament dels pressupostos de la Generalitat per al 2017, però encara no ha pogut començar a cobrar-lo, perquè no tenia accés a aquestes dades de la DGT. L’any passat va estar marcat per la crisi política a Catalunya, que va tensar al màxim les relacions entre el Govern espanyol i el català, i aquest clima no va facilitar l’accés al registre de vehicles de la DGT, una qüestió que sí que s’ha pogut desbloquejar ara.

No obstant, aquestes dades s’han facilitat en brut, i ara el Govern ha de tractar tota aquesta informació per poder aplicar l’impost als vehicles previstos en la llei i redactar el corresponent reglament.

Vehicles afectats
L’impost s’aplicarà als turismes de la categoria M1 –amb un màxim de 8 seients– que produeixin unes emissions de diòxid de carboni superiors als 95 grams per quilòmetre recorregut, i a partir d’aquest llindar s’estableixen trams perquè paguin més els cotxes que més contaminen.

També estaran subjectes a aquest impost els vehicles comercials lleugers de la categoria N1, és a dir, aquelles furgonetes destinades al transport de mercaderies amb una massa màxima admissible de fins a 3,5 tones amb unes emissions de CO2 superiors als 140 grams per quilòmetre recorregut. Finalment, l’impost també recau sobre les motocicletes amb emissions de CO2 superiors als 75 grams per quilòmetre.

L’impost grava l’emissió de CO2 o diòxid de carboni, un dels gasos que es produeix al cremar combustible. Els motors dièsel són els que més CO2 generen, però també ho fan els de gasolina, tot i que en una proporció una mica menor. Al gravar l’emissió de diòxid de carboni, queden lògicament fora per tant els vehicles elèctrics, ja que no contaminen.

Estan exempts d’aquest impost els vehicles oficials de l’Estat, de les comunitats i de les entitats locals adscrits a la defensa de l’Estat o a la seguretat ciutadana, és a dir, els vehicles policials. Tampoc s’aplicarà l’impost als vehicles de representació diplomàtica, als d’organismes internacionals amb seu o oficina a Catalunya, a les ambulàncies, que utilitzen les persones amb mobilitat reduïda i als vehicles considerats històrics, que tindran una bonificació del 100 % de la quota aplicable.

El Govern no té de moment una previsió del que pot recaptar amb aquest impost ni un càlcul precís d’a quants vehicles es podria aplicar, però les fonts consultades per EFE creuen que el seu camp d’aplicació pot coincidir en part amb els vehicles que paguen l’impost de circulació.

Aquest impost té caràcter finalista i, per tant, la seva recaptació servirà per nodrir a parts iguals dos fons: el fons climàtic i el de patrimoni natural, tal com preveu la llei catalana de canvi climàtic, aprovada pel Parlament el 2017.


 

Categories: 

Relacionats

Notícia
Al llarg de quatre sessions, el contingut de les quals es pot trobar al web del Departament, s’han recollit els dèficits i les mancances a les què han de fer front usuaris de la bici, entitats i administracions i per les quals l’Estratègia haurà de proposar solucions. Durant el primer trimestre de 2019 tindran lloc diverses sessions de treball amb agents implicats per acabar de definir les propostes que s’inclouran en l’Estratègia de la bicicleta.
Article

L’AMB llança la primera subvenció per facilitar a les empreses de distribució urbana de mercaderies l’adquisició de vehicles zero emissions per fer el repartiment última milla, sempre emmarcat en un projecte d’ecologística local. La finalitat d’aquesta subvenció, amb un import de 60.000€, és  promoure l’ús de flotes sostenibles, no contaminants, en la distribució urbana de mercaderies i reduir les emissions contaminats provocades per les operacions logístiques a les zones urbanes metropolitanes. 

Notícia

Des d'aquest novembre s'ha obert a la circulació el nou carril bici entre la plaça Santa Magdalena i el terme de Sant Just, a través del carrer Laureà Miró. El nou carril bici passa per la calçada però separat de la resta de vehicles, és bidireccional i unirà el centre d’Esplugues, des de l’Ajuntament, amb la rambla de Sant Just, fins a la cruïlla de la ctra. Reial amb c. del Sagrat Cor.

Butlletí