El Park(ing) Day reivindica de forma creativa i festiva un model de ciutat més humà

24/07/2018 - 13:59

Park(ing) day és una acció col·lectiva en la que es recupera simbòlicament l'espai ocupat per un cotxe en l'espai públic, al carrer. Té el missatge comú de reclamar un altre model de ciutat més pensat per les persones, en ciutats a on, encara, més de la meitat de l'espai públic està dedicat al cotxe. Les entitats que desitgin crear una acció per la recuperació de l'espai públic el 21 de setembre, ja poden inscriure's a través de la pàgina del Park(ing) Day.

"Es caracteritza pel missatge, en positiu, i pel seu punt molt creatiu, innovador i performatiu, que posa imaginació al tipus de ciutat que volem " explica Eva Vilaseca, de Park(ing) Day Barcelona.

Tot i ser una acció col·lectiva, que es realitza en paral·lel a moltes ciutats del món, cada entitat o organització actua de manera descentralitzada i autogestiona la seva ocupació. Des de l'organització, coordinada per la Cooperativa Espai Ambiental i ISGlobal,  enguany han simplificat el procés, i faciliten la tramitació de permisos i assegurances gràcies a la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona.  Per participar, una entitat, organització o la ciutadania, ha de pensar una intervenció per a l'espai públic que ocupa un cotxe aparcat al carrer: la proposta ha de girar al voltant d'un dels blocs temàtics contaminació atmosfèrica i acústica, espai verd, espai públic, urbanisme feminista i mobilitat. Es convida a fer una instal·lació Residu Zero, amb materials reutilitzables i coherent amb el missatge.  Es pot crear un espai verd per xerrar amb els veïns i veïnes, un espai de lectura a l'aire lliure, o organitzar un taller d'art o de salut. Es convida a deixar anar la imaginació, per trobar propostes per humanitzar la ciutat. 

És prevista la participació d'entitats com la Plataforma qualitat de l'aire, Greenpeace, o el Bacc, així com de centres cívics, escoles, biblioteques, famílies, grups d'arquitectes, grups de familiars... Durant el Park(ing) Day s'organitzaran itineraris a peu o en bici per anar visitant cada instal·lació, així com un concurs de fotografies a través de les xarxes socials. Les entitats que desitgin participar, han de seleccionar una plaça d'aparcament, preferiblement de zona blava, i  han de comunicar-ho a l'organització al principi de l'estiu, per poder facilitar la planificació.

L'espai públic i el Park(ing) Day al món
Va nèixer el 2005 a San Francisco, amb l'ocupació d'una plaça de pàrquing per part de l'estudi d'art i disseny Rebar. Avui se celebra a més de 200 ciutats del món, amb la missió de reclamar espais públics més amables amb les persones, i millorar la qualitat de l'hàbitat humà urbà.


 

Relacionats

Notícia

L’Ajuntament de Reus ha iniciat les obres de construcció del nou carril per a bicicletes que connectarà l’estació de trens amb els passejos. L’obra és la primera de les tres actuacions immediates previstes en la Fase 1 del Pla Específic de la Bicicleta de Reus, que preveuen millorar les connexions del centre amb les grans infraestructures de mobilitat. Posteriorment s’executaran les altres dues actuacions: la connexió de l’estació d’autobusos amb el carril bici del parc Mas Iglesias i les obres de reforç de la senyalizació a les zones 30.

Notícia

Ecologistes en Acció porta mesos denunciant que els distintius ambientals de la DGT no són un instrument útil per diferenciar els vehicles segons el seu potencial contaminador. I ho fa perquè, segons aquesta entitat, hi ha sobrada evidència científica que afirma que la majoria dels vehicles, i particularment els dièsel, emeten gasos tòxics molt per sobre del que diuen tant la seva homologació oficial com la seva etiqueta. Això és a causa de les grans diferències que existeixen entre els gasos tòxics mesurats en condicions de laboratori en el cicle NEDC (en el qual es basen les etiquetes) i les emissions reals.

Notícia
No podran circular per Barcelona en l'àmbit que delimiten les Rondes a partir del desembre els dies d'alta contaminació

A partir de l'1 de desembre de 2018, en cas d'episodi de contaminació, les motocicletes, ciclomotors, tricicles i quadricicles que no disposin del distintiu de la DGT tampoc podran circular en l'àmbit de Zona de Baixes Emissions de Barcelona. A l'àrea metropolitana de Barcelona, el percentatge de motos afectades s'estima que és del 12%. Per tant, es calcula que aquesta mesura afectarà uns 40.000 vehicles. Són, majoritàriament, les matriculades abans del 2003.

Butlletí