Els municipis es doten d'una eina per promoure les compres verdes

26/02/2003 - 00:00
El grup de recerca en EcoDisseny, format pel Centre d'Estudis Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i el departament d'ecodisseny de l'Escola Superior de Disseny Elisava (UPF), ha elaborat, per encàrrec de l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, l'estudi "Eines per a la compra verda municipal". Aquest estudi inclou un seguit de fitxes informatives, per a una quarentena de categories, i, igualment, una útil base de dades, que es preveu anar ampliant. Per fer aquest material s'ha contactat amb més de 350 empreses, i finalment, s'ha aconseguit un llistat de 156 productes. El resultat final és un instrument de gran utilitat per als tècnics municipals -però també, en el fons per a altres empreses o entitats- que volen aplicar criteris ambientalment correctes en l'adquisició de productes i serveis. Dijous passat, dia 20 de febrer, l'estudi es va presentar davant del grup d'Ecologia urbana de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, que ha seguit molt d'a prop tot el procés. Vegem-ne els detalls:
[Les fitxes]El format de fitxa permet sintetitzar d'una manera senzilla tota la informació disponible. La fitxa, doncs, recull els possibles criteris ambientals a incorporar en el seu procés d'adquisició, el nom dels productes i de les empreses que els comercialitzen o distribueixen (inclosos en la base de dades) i l'avaluació del compliment dels criteris ambientals per part dels productes proposats. S'han trobat més de tres productes per a trenta cinc categories i menys de tres per als àmbits de moquetes, fonts, bancs, tanques, senyalitzacions informatives i contenidors de residus... No s'ha trobat cap exemple de producte ecològic per a camions i detergents! [La base de dades]Respecte la base de dades, el seu contingut està format, de moment, per 156 productes, corresponents a 41 categories, fabricats per 97 empreses. Hi ha un màxim de 5 productes per categoria i un 40% dels productes estan ecoetiquetats. Un 90% tenen distribuïdors oficials a l'estat. La informació continguda en la base de dades és: nom comercial del producte, descripció i característiques principals, fotografia, millores ambientals que presenta, dades de l'empresa comercialitzadora o distribuïdora, ecoetiqueta de que disposa.
Malgrat que cada cop hi ha més possibilitats en aquest camp, la compra verda o ambientalment correcta per part de les administracions és encara incipient. L'eina promoguda per la Diputació de Barcelona pretén dotar els ajuntaments de la informació necessària per promoure aquesta mena de compres. La falta d'informació, una experiència passada negativa, la por al canvi, les dificultats de centralitzar comandes i la falta de varietat en l'oferta són alguns dels problemes amb que es troben els ajuntaments, segons es va poder recollir en l'acte de la Xarxa. Xavier Domènech, del CEA, va destacar, a mode de conclusió, la proliferació de productes ecològics, tot remarcant, en canvi, la poca qualitat d'alguns d'ells i el disseny poc acurat que presenten en algunes ocasions, especialment pel que fa al mobiliari urbà. L'estudi conclou igualment, que aquest sector, és, potencialment, el més susceptible a incorporar els criteris ambientals que puguin dictar els ajuntaments. Una circumstància que permet ser optimistes. El que queda clar, tanmateix, és que una demanda creixent, i en aquest sentit és especialment interessant el material aportat per la Diputació de Barcelona per que té a l'abast de facilitar el procés de tria, durà a una consolidació del sector, que podrà augmentar la quantitat i la qualitat dels productes ofertats. Un dels aspectes que es van tractar en la jornada de dijous va ser, precisament, la manera de relacionar els plecs de condicions amb la compra verda. Tots els ponents, i especialment Txema Castiella, director del Servei d'Educació Ambiental iParticipació de l'Ajuntament de Barcelona, que ha començat a aplicar criteris ambientals en alguns dels seus plecs de condicions, van remarcar la necessitat de treballar aquest aspecte de la contractació, que permetria un augment considerable de l'escala de les demandes i una major eficiència: "el fet de poder incidir en els plecs de condicions ens permet dotar-nos d'una eina bàsica, de gran valor estratègic", va dir. A més de Txema Castiella, van parlar Jordi Mena (cap de compres de l'Ajuntament de Granollers) i Francesc de Sàrraga (regidor de Medi Ambient de l'Ajuntament de Lleida). Barcelona, Lleida i Granollers formen part de la comissió permanent del grup d'ecologia urbana de la Xarxa. Francesc de Sàrraga va apuntar que, després de fer una ràpida prospecció en els diferents departaments de l'ajuntament de Lleida havia elaborat un petit llistat dels factors que generen resistència als ecoproductes la motiva el cost directe -que sovint és massa elevat-, els dubtes sobre la fiabilitat, experiències passades negatives i les dificultats de l'atenció post venda. Tanmateix, De Sàrraga va apuntar que el cost elevat es pot matisar si es té en compte el cicle de vida útil del producte i que aspectes de fiabilitat i serveis post venda es poden ajustar mitjançant els plecs de condicions.
Actualment, s'està en la fase de presentació final de tot el material i es calcula que per al pròxim dia 5 de març, coincidint amb l'assemblea general de la Xarxa, es podran donar els primers exemplars de l'estudi. La base de dades, feta amb Microsoft Acces, també es repartirà pròximament, tot i que no se n'han pogut confirmar les dates.

Relacionats

Butlletí