Identificades les sis 'costes de la mort' de l'Estat

17/12/2002 - 00:00
El litoral entre Tarragona i Castelló, les Illes Balears, Cartagena, l'estret de Gibraltar, les Canàries són cinc de les zones d'alt risc de patir algun tipus de catàstrofe ambiental. A aquestes àrees, se'ls ha d'afegir la costa gallega, no cal dir-ho, i juntes conformen el que l'associació ecologista WWF/Adena ha definit com les sis 'costes de la mort' de l'estat. WWF/Adena ha presentat públicament les conclusions d'un estudi sobre les àrees costaneres susceptibles desastres com el del 'Prestige' a la costa gallega. Per ajudar a evitar aquesta mena d'accidents, l'associació ha definit un Mapa de riscos de marees negres a Espanya on s'apunten les zones de biodiversitat marina, es zones pesqueres més importants, les plantes petroquímiques, refineries i punts de descàrrega de petroli i les rutes internacionals de transport de cru. Aquestes són algunes de les mesures:
1. Prohibició d'entrada de petroliers i bucs de casc simple que transportin substàncies perilloses. 2. Elaboració d'un Pla d'Emergència per a cada zona que inclogui un Protocol de Resposta Ràpida davant l'eventualitat d'aquest tipus de catàstrofes, assegurant la disponibilitat de recursos i la coordinació efectiva de les tasques de neteja i recuperació del mitjà marí. 3. Declaració de les sis zones com Àrees Marines Especialment Sensibles sota l'Organització Marítima Internacional. 4. Seguiment diari per satèl·lit dels vaixells que circulin per la zona amb substàncies perilloses per a evitar abocaments deliberats.
Per una altra banda, el Ministeri de Foment ha elaborat ja un esborrany de Reial decret, que ha sotmès a consulta entre els afectats del sector naval, i que prohibeix l'entrada de petroliers amb un sol casc als ports de l'estat, sense cap mena de moratòria. El Reial decret s'ha d'interpretar en la mateixa línia dels acords adoptats pel consell de Ministres de Transports de la Unió Europea de divendres passat a Copenahgue. Aquesta mesura, segons fonts del sector recollides ahir pel diari El País, podria ocasionar la prohibició d'entrada d'almenys 15 vaixells amb un sol casc que pertanyen a navilieres de l'estat. El consell de ministres europeu va impulsar la retirada immediata de petroliers monobuc amb més de 15 anys. L'esborrany del decret espanyol no esmenta l'antiguitat del vaixell, cosa que el fa més restrictiu. També s'ha acordat rebutjar l'entrada a port dels vaixells que transportin fuel pesat, betum o quitrà; i inspeccionar els que es considerin més perillosos. Tant la UE com l'Estat impediran l'entrada a port dels vaixells amb un sol casc a partir del juliol del 2003. Més informació sobre el Prestige aquí.

Relacionats

Butlletí