La capa d'ozó va camí a la recuperació total

09/11/2018 - 08:00

La capa d'ozó va en camí a la recuperació total gràcies al Protocol de Mont-real. Però aquest reeixit tractat també aporta solucions pel canvi climàtic i pot reduir l'escalfament global en fins a 0,5 ° c per fi de segle. Aquestes són les principals conclusions de l'informe de les Nacions Unides presentat a Quito.

LA darrera Avaluació científica de l'esgotament de la capa d'ozó revela que la capa d'ozó segueix en camí cap a la seva recuperació total i que les accions per aconseguir-ho, en el marc del Protocol de Mont-real, suposen una enorme oportunitat per reduir l'escalfament global i augmentar l'ambició dels compromisos climàtics.

El document, que és la revisió quadriennal realitzada pel Panell d'Avaluació Científica del Protocol de Mont-real, s'ha presentat a Quito durant la 30a reunió de les parts d'aquest acord històric que està entrant en la seva quarta dècada.

Les troballes de l'informe confirmen que les mesures adoptades en virtut del tractat internacional han provocat disminucions a llarg termini en l'abundància atmosfèrica de les substàncies controlades que esgoten l'ozó i en la contínua recuperació de l'ozó estratosfèric.

L'evidència presentada pels autors mostra que en parts de l'estratosfera la capa d'ozó s'ha recuperat a una taxa de 1-3% per dècada des de l'any 2000. A les taxes projectades, l'hemisferi nord i l'ozó de latitud mitjana es recuperaran completament per a la dècada de 2030, seguits de l'hemisferi sud en la dècada de 2050 i les regions polars en 2060. la capa d'ozó protegeix la vida a la Terra dels nivells nocius de raigs ultraviolats provinents del sol.

Aquests pronòstics són una prova més de l'èxit inspirador del tractat ambiental arribat a Mont-real el 16 de setembre de 1987 com part del Conveni de Viena sobre la protecció de la capa d'ozó.

L'avaluació científica també ofereix una visió del paper que ha de tenir el Protocol en les pròximes dècades.

"El Protocol de Mont-real és un dels acords multilaterals més reeixits de la història per una raó: la seva acurada combinació entre ciència i acció col·laborativa establerta per curar la nostra capa d'ozó. Aquesta també és la raó per la qual l'Esmena de Kigali al Protocol és tan prometedora per a l'acció climàtica en el futur ", va dir Erik Solheim, Director Executiu d'ONU Medi Ambient.

L'Esmena de Kigali, que entrarà en vigor l'1 de gener de 2019, requereix que els països redueixin la producció i el consum projectats de hidrofluorocarburs (HFC) en més de 80% durant els propers 30 anys. L'Esmena ha estat ratificada fins ara per 58 parts.

Els autors de l'Avaluació concloure que és possible evitar fins a 0,5 ° C d'escalfament global aquest segle a través de la implementació de l'Esmena de Kigali, la qual cosa reafirma la seva importància crucial en els esforços per mantenir l'augment de la temperatura global per sota 2ºC.

Els HFC són gasos contaminants que acceleren l'escalfament global i el canvi climàtic. S'han utilitzat en refrigeradors, aires condicionats i altres articles similars com a reemplaçament a les substàncies que esgoten la capa d'ozó, i tot i que representen al voltant d'1% del total dels gasos d'efecte hivernacle, el seu impacte pot ser centenars o milers de vegades més gran que el del diòxid de carboni.

"Els resultats de l'avaluació ressalten la importància d'un monitoratge continu a llarg termini dels HFC en l'atmosfera a mesura que l'Esmena de Kigali comença a afermar-", va dir David Fahey, copresident del Panell d'Avaluació Científica del Protocol de Mont-real i científic del Laboratori d'Investigació del Sistema Terra en l'Administració Nacional Oceànica i Atmosfèrica (NOAA) dels Estats Units.

El compliment total de l'Esmena reduiria l'escalfament global causat pels HFC en aproximadament 50% entre l'actualitat i l'any 2050, en comparació amb un escenari sense controls de HFC.

Les troballes es produeixen poc després del llançament d'un informe del Panell Intergovernamental sobre el Canvi Climàtic (IPCC) que va concloure que només queden 12 anys per limitar l'escalfament global a 1.5 ° C. Un major augment en les temperatures globals causarà un impacte cada vegada més extrem en la vida humana i en els ecosistemes. L'informe de l'IPCC va oferir l'evidència més clara fins al moment de les dràstiques diferències entre els escenaris de 1.5 ° C i 2 ° C.

"Les emissions de diòxid de carboni segueixen sent, per molt, els gasos d'efecte hivernacle que impulsen més l'escalfament global. Però també podem ajudar a enfrontar el canvi climàtic en reduir altres gasos, inclosos els HFC. Cada contribució és important ", va dir el secretari general de l'Organització Meteorològica Mundial (OMM), Petteri Taalas.

L'Avaluació, l'objectiu és afegir una base científica a les decisions preses per les parts en el Protocol de Mont-real, també presenta escenaris actualitzats per accelerar la recuperació de la capa d'ozó a través de:

• L'eliminació completa d'emissions controlades i no controlades de substàncies com el tetraclorur de carboni i el diclorometà.

• La recuperació i destrucció dels romanents de clorofluorocarbonis (CFC), halons i hidroclorofluorocarbonis (HCFC)

• Eliminació de la producció de HCFC i bromur de metil.

• Mitigació de les emissions d'òxid nitrós.


 

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

Madrid ha restringit el trànsit privat en una àrea de 472 hectàrees, semblant al districte de Ciutat Vella de Barcelona. Només hi poden accedir els veïns, el transport públic i els vehicles que tinguin etiqueta ambiental i vagin a un aparcament d'ús públic. Segons l'Ajuntament Madrid Central permetrà reduir un 40% les emissions contaminants, ja que es calcula que s'eliminarà el 33% dels 230.000 desplaçaments diaris que es feien fins ara a l'àrea compresa a Madrid Central.

Notícia

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha presentat avui set nous autobusos elèctrics articulats que donaran servei a la línia H16, la primera que es reconvertirà íntegrament a l’emissió zero a la ciutat. Els nous vehicles, a més d’estar preparats per a la càrrega ràpida en ruta, incorporen destacats avenços tecnològics i marquen el camí d’un salt endavant tant en la qualitat ambiental com en el nivell de seguretat del transport públic urbà.

Notícia
No podran circular per Barcelona en l'àmbit que delimiten les Rondes a partir del desembre els dies d'alta contaminació

A partir de l'1 de desembre de 2018, en cas d'episodi de contaminació, les motocicletes, ciclomotors, tricicles i quadricicles que no disposin del distintiu de la DGT tampoc podran circular en l'àmbit de Zona de Baixes Emissions de Barcelona. A l'àrea metropolitana de Barcelona, el percentatge de motos afectades s'estima que és del 12%. Per tant, es calcula que aquesta mesura afectarà uns 40.000 vehicles. Són, majoritàriament, les matriculades abans del 2003.

Butlletí