La contaminació atmosfèrica augmentarà un 10 % entre el 2021 i el 2035

Font: Betevé

09/01/2019 - 19:57

La contaminació atmosfèrica augmentarà un 10 % a la conurbació de la ciutat, entre el 2021 i el 2035. Així ho preveu l’estudi "Mobilitat i qualitat de l’aire: estratègies i mesures per avançar cap a una mobilitat lliure d’emissions". Es tracta d’un treball impulsat per la Diputació de Barcelona i en què ha participat el Servei Meteorològic de Catalunya. Es relaciona directament el canvi climàtic amb els episodis de contaminació severa a la ciutat i la seva rodalia.

Quins seran els contaminants que més afectaran Barcelona en el futur?
L’estudi analitza la possible evolució dels diòxids de nitrogen (NO2), les partícules en suspensió a l’atmosfera (PM10) i l’ozó (O3) fins al 2100. S’ha calculat quina freqüència i intensitat poden tenir els episodis de contaminació en funció de les projeccions dels models climàtics i la conclusió que se n’extreu és que aquestes situacions de risc greu per a la salut augmentaran entre el 2021 i el 2035. També hi haurà un segon període de creixement de la contaminació entre el 2066 i el 2080.

Els resultats obtinguts indiquen un augment més evident, del 10 %, de les PM10 i O3 per a l’escenari més sever.

La contaminació al punt de mira de la ciutat
El darrer informe de Salut de Barcelona ja va xifrar en 354 les persones mortes a la ciutat durant el 2017 per causes relacionades amb la mala qualitat de l’aire.

Per combatre aquestes emissions fa més d’un any que es va crear la zona de baixes emissions, però aquest 2018 ha estat extraordinàriament plujós i les condicions atmosfèriques han facilitat la dispersió de contaminats atmosfèrics. Per aquest motiu el veto als cotxes més contaminants no s’ha arribat a activar mai encara.

Xavier Querol, investigador del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), es mostra partidari de crear una zona de restriccions permanents de trànsit a la ciutat, similar a la iniciativa de Madrid Central.


 

Relacionats

Entrevista

Líder ambiental de la nació Tacana, Adolfo Chávez ha hagut d’emigrar, amenaçat de mort per oposar-se a l’ocupació de la selva per diferents infraestructures. Defensa amb vehemència la seva forma de viure en llibertat i treballa, des de l’exili, i amb enyorança, perquè es respectin els drets del seu poble i de tots els pobles indígenes representats al a COICA. Chávez demana la implicació de la ciutadania i les institucions europees davant un procés de destrucció de la selva que ara sembla imparable i on conflueixen la cobdícia pels recursos que guarda el territori i els impactes del canvi climàtic ja evidents.
Article

El trànsit provoca més morts per contaminació atmosfèrica que per accidents, quinze o vint vegades més. A l’Àrea Metropolitana de Barcelona, 3.500 morts a l’any. Una contaminació atmosfèrica que, a més, força l’escalfament global.

Notícia
Al llarg de quatre sessions, el contingut de les quals es pot trobar al web del Departament, s’han recollit els dèficits i les mancances a les què han de fer front usuaris de la bici, entitats i administracions i per les quals l’Estratègia haurà de proposar solucions. Durant el primer trimestre de 2019 tindran lloc diverses sessions de treball amb agents implicats per acabar de definir les propostes que s’inclouran en l’Estratègia de la bicicleta.

Butlletí