La contaminació de l'aire va causar 354 morts a Barcelona durant el 2017

Font: Beatriz Pérez. El Periódico

08/11/2018 - 16:43
JULIO CARBO

JULIO CARBO

Un total de 354 persones van morir l’any passat a Barcelona per causes relacionades amb un excés de partícules contaminants PM2,5 (les procedents dels vehicles dièsel a la ciutat). És a dir, per mala qualitat de l’aire. Segons l’informe 'La salut a Barcelona 2017', presentat aquest dimarts per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (Aspb), entre el 2010 i el 2017 hi va haver una mitjana de 424 morts anuals per excés de partícules. Aquestes xifres referents a la mortalitat per causes atmosfèriques són noves i es poden conèixer gràcies al nou Sistema de Vigilància de l’Impacte sobre la Salut de la Contaminació de l’aire a Barcelona (Viscab), impulsat per l’Aspb i pioner a Espanya.

Com ha recordat la gerent de l’Aspb, Carme Borrell, el 70% de la població de Barcelona està potencialment exposada a nivells superiors al que recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS), mentre que el 98% està potencialment exposada a concentracions per sobre del nivell de referència establert per l’OMS en partícules PM10 (les procedents de la pols, de cendres, de sutge, de partícules metàl·liques, de ciment o de pol·len).

De fet, el 2017 Barcelona va continuar superant els nivells de referència de l’OMS per als contaminants diòxid de nitrogen (NO2), material particulat (PM10 i PM2,5), benzè, ozó i benzopirè. Respecte als nivells fixats per la normativa de la Unió Europea (UE), se superen els límits fixats per al NO2, producte principalment del trànsit de vehicles dièsel.

Podeu llegir l'article sencer aquí


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

Una bona màscara pot filtrar la major part de les partícules que respiren els ciclistes en una ruta urbana, segons un estudi pioner fet a Barcelona. Tot i això, els investigadors demanen precaució, perquè les proves s'han fet amb maniquins, no amb persones.

Notícia

Ecologistes en Acció porta mesos denunciant que els distintius ambientals de la DGT no són un instrument útil per diferenciar els vehicles segons el seu potencial contaminador. I ho fa perquè, segons aquesta entitat, hi ha sobrada evidència científica que afirma que la majoria dels vehicles, i particularment els dièsel, emeten gasos tòxics molt per sobre del que diuen tant la seva homologació oficial com la seva etiqueta. Això és a causa de les grans diferències que existeixen entre els gasos tòxics mesurats en condicions de laboratori en el cicle NEDC (en el qual es basen les etiquetes) i les emissions reals.

Notícia
No podran circular per Barcelona en l'àmbit que delimiten les Rondes a partir del desembre els dies d'alta contaminació

A partir de l'1 de desembre de 2018, en cas d'episodi de contaminació, les motocicletes, ciclomotors, tricicles i quadricicles que no disposin del distintiu de la DGT tampoc podran circular en l'àmbit de Zona de Baixes Emissions de Barcelona. A l'àrea metropolitana de Barcelona, el percentatge de motos afectades s'estima que és del 12%. Per tant, es calcula que aquesta mesura afectarà uns 40.000 vehicles. Són, majoritàriament, les matriculades abans del 2003.

Butlletí