La primera Superilla experimental de la trama Cerdà ja és una realitat

Una vegada s’hagin aplicat els canvis sobre la mobilitat, s’iniciarà el nou projecte per recuperar i activar l’espai públic alliberat per a usos i activitats ciutadanes.

Ajuntament de Barcelona

02/09/2016 - 12:05

Aquest 3 i 4 de setembre, s'han dut a terme els treballs per modificar la mobilitat en el perímetre comprès entre els carrers de Badajoz, Pallars, Llacuna i Tànger, al districte de Sant Martí. L’àmbit, correspon a la primera Superilla experimental que s’implanta a la trama Cerdà, al barri de Poblenou. Una vegada aplicats aquest canvis, s’iniciarà el nou projecte per recuperar i activar l’espai públic alliberat per a usos i activitats ciutadanes. Fins el dia 22  més de 200 estudiants d’arquitectura faran propostes d’usos sobre l’espai públic que quedarà alliberat al trànsit per guanyar-lo per l’ús ciutadà.

 

Trànsit privat
La nova configuració obliga als vehicles privats a girar en totes aquelles interseccions interiors, impedint que puguin circular i continuar en línia recta, i per aquest motiu es recomana no transitar i evitar passar per aquests espais si no és estrictament necessari per accedir a algun punt concret de l’interior de la Superilla. La velocitat dels vehicles està limitada a 10km/h. Els canvis en la mobilitat tenen per objectiu dissuadir al trànsit de pas, però no prohibeixen la circulació de vehicles en cap tram de carrer. Així, els veïns de la zona podran accedir als garatges, aparcaments o similars atenent els nous itineraris indicats.

Bicicletes
La nova configuració de trànsit pacificat dels vials interiors de la Superilla permet la circulació de bicicletes en doble sentit, sense necessitat de carril bici i la bicicleta ésl’únic vehicle que pot travessar les cruïlles en línia recta. Per aquest motiu, els actuals carrils bici s’han anul.lat i s’instal·larà senyalització per indicar aquest doble sentit de circulació pels ciclistes.

Vianants
L’interior de la Superilla serà un àmbit on els desplaçaments a peu es produiran amb un major nivell de confort. En aquesta primera fase d’implementació es veuran els efectes d’un menor volum de circulació i s’executarà la creació de cruïlles sense cotxes a la part central de les interseccions. Les posteriors fases d’actuació suposaran una millor adequació de l’espai públic als desplaçaments a peu.

Per garantir la fluïdesa de la mobilitat durant els primers dies d’aquests canvis, la Guàrdia Urbana de Barcelona reforçarà la seva presència en aquest àmbit de la ciutat amb un dispositiu especial. A banda, l’Ajuntament de Barcelona repartirà 10 mil fulletons en habitatges, equipaments, oficines i comerços de la zona i penjarà 900 avisos d’escala per informar als veïns. A partir de dilluns, també hi haurà un equip d’informadors sobre el terreny, per orientar sobre els nous itineraris.

Transport Públic
Els recorreguts d’autobús de l’entorn més immediat a la Superilla tindran certes variacions, de manera que aquests vehicles no circularan pels vials interiors de la mateixa. Per continuar oferint el mateix servei s’habilitaran tres parades a l’exterior del perímetre:

– Avila (Tànger): línies 40, 42, B20, B25 i N11.
– Pujades (Llacuna): línies H14 i 6.
– Pujades (Badajoz): línies H14 i 6.

Alhora, es suprimiran les dues parades actuals de l’interior de la Superilla. Els canvis estaran operatius a partir del dissabte dia 3. La resta de transport públic mantindrà la situació actual.

Nous usos sobre l’espai alliberat
Una vegada s’hagin aplicat els canvis sobre la mobilitat, s’iniciarà el nou projecte per recuperar i activar l’espai públic alliberat per a usos i activitats ciutadanes. A partir del 5 de setembre i fins el dia 22, en aquesta Superilla s’hi durà a terme una iniciativa que estarà coordinada per la Confederació de Tallers de Projectes d’Arquitectura-CTPA_ (entitat formada per professors de totes les escoles d’arquitectura de Barcelona i diverses de Catalunya), l’Agència d’Ecologia Urbana i Barcelona Activa, juntament amb el districte de Sant Martí. Durant aquest període, més de 200 alumnes d’aquestes escoles promouran projectes i propostes destinades a explorar i fomentar la recuperació de l’espai públic pels drets ciutadans. Els estudiants utilitzaran les quatre cruïlles interiors de la Superilla per tal d’implantar-hi una instal·lació relacionada amb els drets ciutadans. Del 5 a l’11 de setembre els estudiants faran la diagnosi i les propostes i a partir del 12, es començaran a instal·lar.

“Omplim de vida els carrers”
L’Ajuntament de Barcelona aposta per un model de ciutat més sostenible que permeti afrontar el repte de millorar la qualitat de vida de les persones, fent que la ciutat sigui més habitable i més saludable. Per tal d’aconseguir-ho, s’ha iniciat el programa “Omplim de vida el carrer” que fixa la implantació de les Superilles a tota la ciutat.

El model Superilles de l’Ajuntament de Barcelona pretén redefinir l’espai públic de la ciutat com a llocs habitables, espais comunitaris, com a territoris d’extensió de la residència i com a àmbits per al joc, el verd, la història i la vida local dels barris. Per fer-ho planteja repensar la ciutat a partir de noves formes d’agrupació, basades en les illes tradicionals, replantejant el rol dels carrers i fomentant la interacció i l’agrupament social. D’aquesta manera, es busca pacificar espais i alliberar el trànsit de pas a determinades vies, per tal d’humanitzar-les i guanyar-les per l’activitat ciutadana. El model Superilles organitza la ciutat de manera que el vianant és qui té la prioritat real, seguit de la bicicleta i el transport públic. D’aquesta forma, el carrer recupera altres funcions, que no només són la de servir als desplaçaments.

Imatges:

1. Canvis en la mobilitat. Font: Ajuntament de Barcelona

2. Proposta orientativa de Superilles. Aquesta proposta pot ser modificada en el moment de la seva implantació final.
Font: Pla de Mobilita Urbana de Barcelona 2013-2018. BCNecologia.


Categories: 

Relacionats

Notícia

El Pla de mobilitat urbana (PMU) és el full de ruta de les polítiques de mobilitat a Barcelona per als pròxims sis anys. Entre abril i juny hi haurà un període de debat amb una dotzena de trobades amb entitats per abordar aspectes concrets de la mobilitat, com l’accessibilitat, el gènere, la sostenibilitat i la mobilitat sanitària o l’escolar.

Article

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha mostrat a Brussel·les el compromís de Barcelona amb la millora de la qualitat de l’aire a la ciutat. Ha estat en el marc d’una reunió amb l’eurodiputat Javi López, ponent del Parlament Europeu per a la revisió de la Directiva de la qualitat de l’aire, i amb François Wakenhut, cap de la unitat de qualitat de l’aire de la Comissió Europea

Notícia

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha formalitzat la compra de 36 autobusos estàndard de 12 metres d'hidrogen, a més de dos vehicles articulats, que serien els primers articulats d'hidrogen a circular a tota Espanya. Es tracta de la compra més important de vehicles d’hidrogen de TMB i està finançada pel Ministerio de Transporte, Movilidad y Agenda Urbana, en el marc dels fons Next Generation
 

Butlletí