Disseny i delicte (per Joaquim Viñolas)

07/04/2007 - 00:00
Aquest article pretén fer una reflexió sobre paper que els dissenyadors de qualsevol camp de l'ambient artificial (urbanistes, arquitectes, interioristes, dissenyadors de producte o d'indumentària, grafistes, joiers, etc.), ocupen (o més aviat haurien d'ocupar) en l'actual lluita cap a un model de societat sostenible. Crec que la majoria de dissenyadors que llegeixin aquestes línies coneixen el famós article d'Adolf Loos titulat Ornament i delicte (1908). En ell es va criticar duríssimament l'ús de la ornamentació en edificis o objectes per considerar-la gratuïta i socialment perjudicial. Nosaltres hem titulat aquest article 'Disseny i Delicte', perquè tal com estan les coses, l'actitud de molts dissenyadors no sembla acceptable tenint en compte els reptes que el present ens planteja. Comencem observant les característiques típiques d'alguns productes que ens envolten (entenent per 'producte', en sentit ampli, qualsevol objecte en la materialització del qual han intervingut els processos industrials). Tenim un edifici que no aprofita l'energia del sol, construït en la seva major part amb materials com formigó, acer, ceràmica, marbre, plàstics o vidre, tots ells units mitjançant morters, soldadures o adhesius; un rellotge que funciona amb una pila botó d'aquestes tan petites i rodones; un automòbil alimentat per un motor de gasolina; un catàleg imprès sobre paper d'un blanc lluent; un vestit molt 'fashion' que la temporada que ve serà oblidat en un racó de l'armari i un anell d'or que només pesa 10 gr. Què tenen en comú tots els productes anteriors? dues coses: tots han estat creats per dissenyadors de diverses disciplines, i tots resulten conflictius ambiental i/o socialment. L'edifici és ineficient, utilitza materials verges no renovables units de tal manera que es dificulta molt la seva reciclabilitat, i a més implica un consum sistemàtic d'energies fòssils; el rellotge pot ser considerat una bomba tòxica perquè la pila és plena de metalls pesats (níquel, cadmi, etc.); l'automòbil consumeix derivats del petroli la combustió del qual emet gasos d'efecte hivernacle; el catàleg s'ha elaborat amb celul'losa verge que implica la tala d'arbres (fet que també provoca efecte hivernacle), i a l'haver estat blanquejat amb clor destrueix la capa de l'ozó alhora que resulta molt contaminant per als rius; el vestit s'ha elaborat amb fibres sintètiques no renovables i no biodegradables, i en ell s'han utilitzat altres materials de difícil separació (cremallera, botons, etc.); l'anell d'or que 'només' pesa 10 gr. duu amb si una motxilla ecològica de 3.500 Kg. de residus. El sorprenent és que a pesar de la seva conflictivitat, les estratègies que representen són les més freqüents en el mercat. Llavors perquè el seu ús està tan estès?. Resposta òbvia: perquè 'darrere' de cada producte hi ha una empresa i un dissenyador que ho ha concebut així. Però això no explica en absolut que no puguin desenvolupar-se tipologies alternatives, i justament d'això es tracta, però és necessari que tant empreses com dissenyadors canviïn d'actitud desenvolupant una visió en la qual l'econòmic, el social i l'ecològic es retrobin. La sostenibilitat s'ha convertit en el signe dels nostres temps, el repte davant el qual tenim l'obligació d'enfrontar-nos. Ser un dissenyador molt 'actiu' avui dia, no hauria de significar ser molt prolífic per a crear així nous productes que afegir al mercat, sinó més aviat implicar-se en profunditat amb els problemes de la contemporaneïtat que ens ha tocat viure. Amb la saludable intenció de provocar al lector, exposo breument alguns dels 'delictes' en els quals podrien estar incorrent molts dissenyadors actuals pel fet de mostrar-se poc inclinats a aquesta implicació.
> Desinformació: una possible explicació del comportament de nombrosos dissenyadors encara no compromesos, seria el desconeixement de les conseqüències negatives associades a les decisions que prenen al llargdel procés de disseny. Referent a això, resulta paradoxal que existeixi tanta desinformació al mateix temps que no deixem de proclamar que ens trobem en 'la societat de la informació'. Creiem que no és adequat al'legar desconeixement quan els mitjans de comunicació ens bombardegen dia a dia amb notícies relacionades amb els problemes ambientals, i quan avui dia tenim tanta facilitat per a accedir a la informació necessària...Observem que si traslladem el concepte de 'desconeixement' a l'àmbit del dret legislatiu què és el que ocorre? molt senzill: de tots és sabut que el fet de no conèixer una determinada llei no eximeix del seu compliment. Llavors perquè hauria de ser diferent quan es tracta de les lleis biològiques que regeixen el planeta?. > Falta de sensibilitat: el pas imprescindible previ a la sensibilització és sens dubte estar informat del que passa al nostre al voltant, però també cal assenyalar que el sol fet d'estar 'informat', no significa de manera automàtica estar 'sensibilitzat'. La sensibilització requereix un procés de presa de consciència interior capaç de conduir a la fase següent, que és la implicació activa. En aquest sentit hem d'assenyalar, que l'univers saturat, superficial i hiperreal del que ens hem envoltat al costat de l'individualisme imperant, no ens ajuden en absolut a sensibilitzar-nos, més aviat al contrari: ens estem acostumant a creure més en 'les altres' realitats (que apareixen en ordinadors, televisió i altres mitjans de comunicació), que en la realitat en sentit estricte. D'una banda, la bombolla del jo (els meus propis interessos) i la bombolla representada per aquestes 'altres' realitats, i en el costat oposat, els interessos dels altres, la realitat directa i la naturalesa en el seu conjunt. Forma part del compromís de tot dissenyador, ser sensibles a aquest 'costat oposat'. > Falta de sentit de la responsabilitat: pot passar que un dissenyador estigui suficientment informat d'algun problema concret associat a una decisió que està a punt de prendre, i no obstant això, negui conscientment reorientar aquesta decisió en la direcció adequada (la de la minimització dels impactes negatius). Quan això passa (i nosaltres ho detectem amb massa freqüència tant en alumnes com en professionals), cau en una irresponsabilitat manifesta. Està molt estesa l'actitud d'eludir simple i descaradament les responsabilitats, ja sigui per a mantenir la inèrcia de sempre, per facilitat (dissenyar tenint en compte paràmetres ecològics és molt més complex que no fer-ho), per a estalviar temps o per a evitar discrepàncies amb el client. L'actitud que consisteix en dir-se internament 'ja reaccionaran els que tenen més responsabilitat', no és legítima perquè tots sense excepció tenim la nostra pròpia responsabilitat, i és a aquesta precisament a la qual cal donar respostes. > Submissió: les coses estan canviant fins i tot en el propi món empresarial, en el qual està sorgint un important moviment de preocupació pels aspectes ètics (tant en el sentit social com ambiental, vegeu 'Responsabilitat Social Corporativa'). El servilisme dels dissenyadors en relació als clients comença a deixar de tenir sentit, perquè el client també està canviant! i si no ho fa perquè no es pot intentar sensibilitzar-lo per a provocar aquest canvi?. Una altra forma de submissió és la següent: perquè està tan estesa la percepció que encara que el sistema 'no funcioni', és impossible o no té sentit intentar canviar-lo? D'on procedeix aquest nivell de submissió i de resignació?. No ens adonem que la inèrcia del consumisme ens adorm i actua com una droga que ens paralitza mentalment, ni que la seva immediatiesa impedeix que siguem conscients que la lògica històrica es basa, precisament, en un procés de canvi... La lògica economicista impregna de tal manera als dissenyadors, que aquests es consideren a si mateixos 'empreses' els productes de les quals són justament els seus dissenys. No obstant això aquesta actitud té profundes influències sobre la qualitat dels projectes (per exemple, l'optimització del temps productiu o simplement les presses provoquen 'saltar etapes' per a anar directament a la de formalització). Però de la mateixa manera que a les empreses els vam demanar que facin un esforç per a anar més enllà de la perspectiva econòmica incorporant paràmetres socials i ambientals, als dissenyadors també se'ls ha d'exigir un canvi de perspectiva així com un replantejament del seu objectius. És primordial que els dissenyadors es comportin no com agents de 'consolidació' del sistema sinó com agents del 'canvi'. > Incontinència i falta de rigor formal: com correspon a una societat instantània, superficial i marcadament hedonista, els dissenyadors actuals estan ficats de ple en el que podríem anomenar 'incontinència formal'; la conseqüència?: un impuls poc menys que irrefrenable de submergir-se en els processos de formalització. Així, el plaer individual de crear formes 'd'autor' destrossadores, sorprenents i espectaculars dificulta, no només el reconeixement dels condicionaments inherents a cada disseny sinó també tenir en compte les seves múltiples interaccions associades. A molts estudiants de disseny i dissenyadors actuals, els incomoda la idea que el disseny no és tant un camp de llibertat '' com un conjunt de 'condicionaments' i 'problemes' a resoldre. Un bon dissenyador mai hauria de comportar-se davant la lògica formal com si fos un mer 'consumidor': no es pot escollir una forma determinada com quan trio 'el meu nou parell de sabates' o 'el nou color per al meu dormitori', senzillament perquè el disseny és molt més complex i solament existeix una forma ideal per a cada problema a resoldre. Si el dissenyador escull un recurs formal sense arguments molt sòlids, això el conduirà a un resultat estèril, efímer, ineficient, ecològica i socialment conflictiu i molt sovint innecessàriament car. En canvi, un procés rigorós de formalització en el qual es contemplin els diversos condicionaments i interaccions , ens duu a solucions raonables, funcionals, eficients, respectuoses ambiental i socialment, i sovint més barates i fàcils de produir. > Falta de perspectiva espacial i temporal: la lògica de la imatge i la immediatesa del consum fan que vegem els productes com realitats 'acabades', aïllades en el temps i en l'espai a l'espera de ser consumides, la qual cosa impedeix que els vegem com 'un procés' al llarg del com es produïxen nombroses interaccions humanes, socials i ambientals. Quan veiem un producte en un supermercat, tendim a no ser conscients del que ha ocorregut en la fases productives anteriors ni del que passarà en les posteriors. No obstant això, justament aquesta perspectiva que ens permet rastrejar el producte des de la fase d'extracció dels materials que ho integren, passant per les de transport, fabricació, distribució, consum i gestió una vegada utilitzat, resulta primordial. Els dissenyadors haurien de fer un esforç per a veure els productes més enllà del seu aspecte formal i de la seva imatge, és a dir, més enllà de 'l'aquí' i 'ara'.
Una vegada explicats els 'delictes' en els quals podrien estar incorrent molts dissenyadors, per a acabar afegirem dos paràgrafs. Enfront dels dissenyadors que ja han començat a reaccionar, als quals animem i admirem, finalment ens vam preguntar 'a què esperen els altres (que són molts, massa) per a canviar la seva manera de dissenyar?' És que no veuen els nombrosos senyals que, dia a dia, ens indiquen de forma tossuda que no estem fent bé les coses? Per ventura no són conscients que cada dia és més necessària i urgent la reacció? Han oblidat que és també una de les seves responsabilitats desenvolupar una visió crítica del món que els envolta, i sobre la base d'ella proposar alternatives creatives i respectuoses?. Per a nosaltres el veritable repte en les actuals circumstàncies, és repensar el procés de disseny no com un procés de formalització sinó com un procés mental de resolució de les interaccions humanes, socials i ambientals. Tot 'producte' (en sentit ampli), més enllà de la imatge que exhibeix, és un sistema d'interaccions, unes positives i altres negatives. És missió fonamental dels dissenyadors potenciar adequadament les positives alhora que es minimitzen les negatives. És aquí i no a cap lloc més on hauria de residir tota la nostra creativitat.

Relacionats

Butlletí