Estirar més el peu que la sabata

Ramon Folch

Socioecòleg, President d'ERF - Estudi Ramon Folch & Associats
08/05/2017 - 16:23

El Boeing 737-800 del vol 120 de China Airlines quedà enterament destruït per un incendi immediatament després d’aterrar, el 20 d’agost de 2007, a l’illa d’Okinawa; la manca d’una virolla causà el despreniment d’un pern que foradà el dipòsit de combustible. Un altre Boeing 737, en el vol 243 d’Aloha Airlines, perdé mitja carlinga el 28 d’abril de 1988 mentre volava entre dues illes de Hawaii; la vida estimada pel fabricant per als 737 és de 34.000 vols, però l’avió accidentat ja en duia 90.000...

Una virolla val deu cèntims, un Boeing 737 costa 90 milions de dòlars i una vida humana no té preu. En els comptes d’explotació de les dues companyies, les revisions superficials o les amortitzacions allargades en el temps deurien tenir efectes positius; en el balanç empresarial global, van resultar ruïnoses. En efecte, hi ha estalvis que cremen les tovalles.

Per això sorprèn i inquieta que el Consejo de Seguridad Nuclear es despengés dies enrere amb la proposta d’ampliar la vida útil de les centrals nuclears dels 40 anys convencionalment admesos fins als 60, o més i tot. Així, proposà reobrir la central de Santa María de Garoña, inaugurada el 1971, fa 46 anys. Seria la desena més vella de les 449 que funcionen al món, en el ben entès que les altres nou arrosseguen un lamentable historial d’incidents i baixa productivitat per envelliment.

L’energia termonuclear no està exempta de risc (menys que diuen els uns, més que admeten els altres) i, sobretot, és caríssima. No ho sembla perquè no se li imputen les mil externalitats negatives que genera. Ara, a fi de maquillar els comptes, es pretén allargar l’amortització. La connivència del poder amb els lobbies energètics ja comença a ser més que preocupant.

China Airlines i Aloha també van voler fer el viu. Al final, els números van ser desastrosos i les vides perdudes, irreparables. Algú hauria de donar la cara i explicar, de passada, per què es paguen sous tan elevats a directius i consellers que prenen decisions tan objectables.

*Article publicat a El Periódico de Catalunya


 

Categories: 
Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

Palamós renova l’enllumenat públic de diversos carrers

Es tracta d'una cinquantena de noves lluminàries en les quals s'han substituit les actuals llumeneres d'aquests punts de llum, per d’altres equipades amb lluminàries tipus led de 33 w de potència i baix consum. aquest projecte forma part del pla de substitució de les velles lluminàries que l'Ajuntament de Palamós està realitzant progressivament a diversos carrers del municipi amb l'objectiu de millorar la lluminositat d'aquests espais públics aconseguint un estalvi econòmic i energètic.

Article

Girona va estalviar més de 200.000 euros en la despesa energètica municipal de 2016

La factura energètica municipal va ser de 3.436.817 euros el 2016, un cost equivalent a 35 euros per habitant. Aquesta despesa és un 5,8% inferior al de l’any anterior i suposa una reducció de 200.000 euros respecte al 2015. En aquest sentit, des del 2012 la despesa energètica ha disminuït any rere any fins a arribar a la despesa més baixa d’aquests últims anys el 2016.

Notícia

La Llei de Canvi Climàtic entra al Parlament

Canvi de model energètic i nous impostos en el projecte de Llei

Aquest 25 de juliol començarà el ple del Parlament en què es debatrà la Llei de Canvi Climàtic. El Butlletí Oficial del Parlament ha publicat el dictamen del projecte de llei i les esmenes que els grups hi han presentat.

Butlletí