[VISIONS DE MOBILITAT] 'Cal activar la llei de la Mobilitat de Catalunya'

11/11/2006 - 00:00
i Faci una radiografia de la situació actual de la mobilitat... - Estem en un país que té una gran densitat de vehicles i persones. Això implica invertir molt en el manteniment de les infraestructures i tendir a oferir mitjans col·lectius de transport. A Catalunya ens hem queixat molt de la mobilitat de Madrid i, en canvi, nosaltres la tenim centrada al voltant de Barcelona. S'ha de descongestionar i comunicar millor tot el país. Sobretot pel que fa a transport públic, que no arriba a molts llocs i que és poc eficient. Que s'ha de fer per aconseguir una circulació més sostenible? - La resposta passa per l'àmbit educatiu i formatiu. Cal explicar la mobilitat amb tots els avantatges i inconvenients que suposa i plantejar-ho amb visió de futur. També cal una altra planificació del territori. No pot ser que s'obrin polígons industrials que no tinguin connexió amb transport públic o que es creïn urbanitzacions que només s'uneixen amb una carretera i que s'hi hagi d'arribar per força amb transport privat. En les últimes enquestes que hem fet al RACC ens consta que aquests aspectes relacionats amb la mobilitat són els que més preocupen. Quins països i quins models concrets haurien de ser la referència? - Mira, si vols començaré dient quina no ha de ser la referència. Els Estats Units no ho poden ser de cap de les maneres. Ens hem de fixar amb països com Holanda o del nord d'Europa, on les qüestions mediambientals tenen molta més pes i existeix una cultura del transport col'lectiu. Cal fer un ús racional del vehicle i reservar-lo només per a trajectes concrets. A més, on hi ha un gran tràfec de gent cal que hi hagi una bona oferta de transport públic. Les rodalies de Barcelona mateix haurien de funcionar d'una manera més eficient. S'hauria de primar aquestes alternatives en els entorns urbans. A Barcelona ja hi ha una mobilitat interna molt bona... caldria estendre-ho. O ho regulem o això no hi haurà qui ho aturi. S'hauria de regular l'ús del vehicle privat? Creu que la solució és pagar per aparcar i per circular com passa a algunes grans ciutats? - Segons les directrius de la Comunitat Econòmica Europea cal reservar els pressupostos per sanitat, tercera edat, educació... Les infraestructures cal que les pagui qui les usi. Aquesta és la tendència. Jo sempre havia dit que a Barcelona el peatge urbà no hi arribaria perquè és una ciutat molt diferent a Londres. Ara, en canvi, hi ha el pagar per aparcar, que és similar. A la llarga ens hi haurem d'acostumar. Què li sembla el Dia sense cotxes? - Com diu un amic, quan una societat li dedica un dia a una cosa és que això fracassa. Cal una utilització més racional del vehicle però hi ha gent que el necessita per desplaçar-se i prohibir és bastant absurd. Val més que siguin activitats que s'allarguin una setmana i que es reforcin les mesures per aconseguir una circulació més raonable. De quines maneres s'hauria de potenciar el transport públic? - Barcelona, internament, té una de les millors mobilitats d'Europa. On fallem és alhora d'oferir un transport que doni cobertura a tota l'àrea metropolitana de Barcelona. El problema és que com que jurídicament aquesta àrea no existeix costa que els ajuntaments es posin d'acord amb el transport. Barcelona, Lleida i les capital des comarques no estan tampoc ben comunicades. No pot ser que anar a Lleida costi tant. Què li sembla que el bitllet integrat s'estengui a tot Catalunya el 2012? - És una de les grans solucions. La tarifa i el transport integrat són un dels grans invents que ha impulsat l'ATM. Això demostra que en aquest àmbit no es pot planificar en microscopi. Cal una visió més àmplia, de conjunt, i mesures com aquesta fan que les coses vagin endavant. S'hauria d'obligar per llei també als municipis de menys de 50.000 habitants a disposar de transport públic? - La paraula obligarno m'acaba d'agradar. Cal estudiar les necessitats concretes perquè pots tenir una població de més de 50.000 habitants que estigui dispersa i que no tingui una manera d'aconseguir transport públic. Cal activar la llei de mobilitat de Catalunya, fer uns reglaments, crear uns paràmetres perquè els ajuntaments creïn un transport públic efectiu. Segons quines freqüències d'autobús només serveixen per passejar a les persones de la tercera edat. Sinó s'hi aposta clarament és malgastar els diners. Podrà la bicicleta arribar algun dia a ser tant popular com el cotxe? - Jo crec que no. Cada mitjà té el seu espai. La bicicleta ara mateix té un ús més lúdic i l'utilitza en el seu dia gent molt mentalitzada. A més, a Barcelona pot funcionar en recorreguts paral·lels al mar però anar de la Barceloneta al Tibidabo costa molt més. On caldria incidir és en intentar que fos un substitut del ciclomotor. Que sigui la gent més jove la que vagi amb bicicleta. Però és difícil. Que és el que més necessita la nostra xarxa ferroviària? - El prioritari és actuar sobre l'oferta de les rodalies de les grans ciutats. Cal una xarxa de més qualitat i aconseguir que sigui un metro interurbà. L'exemple més bo que tenim és que hi ha uns Ferrocarrils de la Generalitat que funcionen bé. Cal invertir més infraestructures... no podem seguir utilitzant uns túnels pensats i dissenyats fa més de 80 anys. S'ha d'actualitzar l'infraesctuctura. En aquest sentit el model mateix del que s'hauria de seguir el tenim a Catalunya. En comptes d'agafar el tren de rodalies hauríem d'agafar un metro. Quin serà el mitjà de transport del futur? - Serà una combinació de diversos mitjans de transport. El ferrocarril, els autobusos segons les distàncies i el cotxe en algunes ocasions encara que potser no sigui de gasolina i contamini menys per als grans desplaçaments. També hi haurà dins de la ciutat el transport públic. Cal pensar també en les motos i els ciclomotors elèctrics que aniran apareixent i la bicicleta.
AdjuntMida
Image icon [ articles de la sèrie ]21.29 KB

Relacionats

Butlletí