06/08/2007 - 00:00
Comença el juny i a Girona estan pendents del cel. En els últims dies sol i ruixats breus s'han anat intercalant però avui això no hauria de passar. A l'històric Pont de Pedra de la ciutat s'hi troben instal·lats més d'una vintena de vehicles d'emissió zero i que utilitzen bàsicament la tracció elèctrica. Molts d'ells porten plaques solars. És el Ral·li solar Phebus 2007 que està a punt de començar. Per davant tenen tres jornades i un total de 205 quilòmetres a recórrer, havant de superar de tres ports de muntanya de més de 1.000 metres.
I aquí no guanya necessàriament el que sigui més ràpid. 'El reglament puntua els vehicles que són energèticament més eficients i que prioritzen l'ús d'energies renovables per a fer els recorreguts', expliquen els organitzadors de l'esdeveniment, l'Associació Vol-Tour. 'Es un ral.li més divulgatiu que competitiu i vol aportar a la societat catalana un "know how" propi sobre l'Investigació i Desenvolupament d'aquests vehicles', expliquen els organitzadors, 'l'objectiu és acostar a l'opinió pública un major coneixement sobre els avantatges i els inconvenients dels vehicles elèctrics'.
I a Girona han aconseguit despertar l'interès d'uns ciutadans i ciutadanes que es miren els vehicles amb una barreja de curiositat i incredulitat. Els prototips semblen fràgils externament, però alhora es veuen àgils, sovint fan pensar en aparells que haguem vist als dibuixos animats. Des de Vol-Tour puntualitzen: 'Entenem per vehicle elèctric aquell que empra un motor elèctric per fer els desplaçaments', expliquen, 'són vehicles que s'anomenen "vehicles d'emissió zero" perquè quan circulen no emeten fums ni fan soroll, independentment de l'origen de la font d'energia emmagatzemada en el vehicle prèviament'. A més, promouen que la font d'energia provingui d'energies renovables. I d'aquí la importància del sol d'un dia de primavera.
El divendres, 1 de juny, el ral·li ha sortit de Girona, ha passat per Banyoles i Olot i ha fet parada a Ripoll. En total han estat 88 quilòmetres en la primera jornada. El dissabte segueix de Ripoll fins a Puigcerdà, amb un recorregut de 62 quilòmetres. El diumenge ha fet la volta de Puigcerdà fins a Coll de Pimorens (1915 m) i tornada a Puigcerdà, en un recorregut pirinenc de 45 quilòmetres.
L'Associació Volt-Tour, creada l'any 2000, té com a objectius la divulgació, promoció i I+D del vehicle elèctric. Aquesta és la vuitena edició del Ral·li Phebus i la segona en què se surt de Girona. L'itinerari ha anat variant al llarg dels anys, des del recorregut Mirepoix- Tolosa de Llenguadoc l'any 2000 fins al Girona- Tolosa de Llenguadoc de l'any passat. Aquest projecte tecnològic i transfronterer és fruit d'anteriors projectes en què les dues associacions organitzadores (Phebus Arieja i Associació Volt-Tour) ja han col·laborat intensament.
Punt de trobada tecnològic entre Catalunya i Occitància
El Ral·li Phebus, a més, es planteja com un agermanament cultural i tecnològic amb la veïna França. 'Simbolitza l'agermanament de dos pobles (Països Catalans i Occitània) amb arrels històriques i culturals comuns i que en els darrers segles els actuals estats que les representen han girat l'esquena a aquesta realitat', reivindica l'organització.
El ral·li ha comptat amb el suport de l'Ajuntament de Girona, l'Ajuntament de Olot, el Consell Comarcal de Ripoll i el Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) de la Generalitat de Catalunya en el traçat per terres sud-catalanes. Al sud de França, les institucions que recolzen aquest projecte són principalment el CNRS (Centre National Recherche Scientifique), l'escola tècnica INP ENSEEIHT de Tolosa de Llenguadoc, la Cité de l'Espace de Tolosa de Llenguadoc, l'Ajuntament de Tolosa de Llenguadoc i el Consell Regional Midi-Pyrénées.