Enguany es necessiten dos berlines i un monovolum; el 2017 s’hauran d'adquirir dos monovolums més; el 2018, una furgoneta i un turisme, i un altre turisme en el darrer any de la legislatura (2019). Tots aquests vehicles seran elèctrics o híbrids, ja que estalvien energia i redueixen la contaminació atmosfèrica i acústica
La Diputació de València té clar que ha d'assumir l'esforç econòmic que suposa l'adquisició de vehicles amb energies alternatives. «Hui en dia poden ser més cars, però és un canvi necessari que ens beneficia tots i som les administracions públiques els qui tenim un paper exemplaritzant per a conscienciar la societat de la necessitat de canviar el model actual de mobilitat per un altre sostenible» —ha dit Immaculada Renales, responsable del Parc Mòbil de la Diputació de València.
En aquesta línia, el parc mòbil de la Diputació, dependent de l'Àrea d'Administració General que dirigeix el diputat Pepe Ruiz, té ja un vehicle elèctric i un punt de recàrrega, i en els pròxims anys renovarà la flota amb vehicles híbrids, preferentment que es puguen connectar, i elèctrics, segons si s'usen per a la ciutat o, com en la majoria dels casos, per a desplaçar-se per carretera a les diferents comarques.
Dels quaranta-tres vehicles corporatius que actualment s'utilitzen per a serveis oficials i generals, tretze d'ells han recorregut més de 200.000 km, i altres tretze tenen una antiguitat superior a tretze anys, la qual cosa implica que per a garantir el servei en les millors condicions calga iniciar la substitució progressiva de bona part dels vehicles. Encara que l'estimació dels vehicles que se substituiran és complexa, des del Parc Mòbil parlen de renovar almenys set unitats al llarg de la legislatura actual.
Pla de mobilitat sostenible
La Diputacióassumeix el compromís amb la mobilitat sostenible i desenvoluparà un pla sobre aquest tema, encara que ja treballa amb criteris de sostenibilitat en el transport, especialment allargant la vida útil dels vehicles a través de la donació als ajuntaments, on les unitats amb més quilòmetres poden destinar-se a cobrir trajectes curts.
Els nous vehicles adquirits seran elèctrics, si s'usen en la ciutat, o híbrids, preferentment endollables, per a desplaçaments més llargs pel territori de la província.
El primer cotxe totalment elèctric de la Diputació es va adquirir a la fi del 2013. Es tracta d'un Renault Zoe que s'usa per al servei de guàrdia d'ordenances i cobreix els desplaçaments diaris en ciutat per a enviaments de documentació i material entre les dependències de la Diputació (l'IVAF, Hug de Montcada, el MuVIM i La Beneficència) i oficines de correus.
Normativa estatal i europea
La Unió Europeaha marcat tres eixos estratègics en l'horitzó 2020 que afecten el sector del transport per carretera: en primer lloc, la diversificació de les fonts d'energia; en segon, la reducció de l'emissió de gasos d'efecte hivernacle, i finalment, la utilització de nous combustibles i sistemes de propulsió sostenibles, que, tenint com a fi un transport net, impulsa l'ús d'energies alternatives, entre elles l'electricitat associada al transport.
Les dades són incontestables, ja que un litre de gasolina consumit emet uns 2,35 kg de CO2 a l'atmosfera, i un litre de gasoil, 2,64 kg. Amb açò, el transport representa quasi la quarta part de les emissions globals de gasos d'efecte hivernacle a Espanya.
Tenint en compte que els vehicles són la font de contaminació principal en les ciutats, l'aposta pels cotxes elèctrics suposa de partida una disminució d'entre un 50% i un 70% del CO2 i un consum que osciŀlaria entre 1,5 i 2,6 euros cada 100 km.
Entre els factors a tindre en compte en aquesta implantació progressiva de vehicles endollables, està l'increment del preu dels turismes, entre un 30% i un 40% sobre els convencionals, i la conveniència de gestionar adequadament les recarregues, que haurien de fer-se preferentment a la nit, per a equilibrar la corba de consum elèctric i amortitzar les instaŀlacions.
El Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme treballa en la línia d'incentivar l'adquisició dels vehicles amb energies alternatives i difondre aquestes noves tecnologies entre els conductors jóvens a través de les autoescoles. Aquestes han d'oferir una formació pràctica sobre la conducció de vehicles elèctrics i progressivament sobre la resta d'energies alternatives, com l'hidrogen o els biocombustibles.
Un altre dels punts clau del marc d'acció nacional són les ajudes a l'adquisició d'aquest tipus de vehicles (Pla MOVEA 2016) i la creació de punts de recàrrega suficients en coordinació amb les comunitats autònomes i els ajuntaments.
En tota aquesta estratègia estatal i en la Guiaper a la compra verda de vehicles de la Generalitat de Catalunya, s'està recolzant la Diputació de València per a gestar el seu pla de mobilitat sostenible propi, que es desenvoluparà sobre una sèrie d'accions progressives, que ja han començat amb el programa Bicidipu i l'adquisició de les primeres unitats de vehicles híbrids i connectables.