Limitar el trànsit per a que els nens respiren

Sostenible.cat

19/01/2011 - 00:00
El trànsit de vehicles és el principal causant de partícules als entorns urbans. I aquesta contaminació atmosfèrica, segons el doctor Manuel Praena és determinant en l'aparició i agreujament de l'asma infantil.

Praena, és el coordinador del Grup de Vies Respiratòries de l'Associació Espanyola de Pediatria en Atenció Primària. Ha estat convidat, aquest 18 de gener, a participar al cicle de conferencies sobre salut infantil i medi ambient que organitza la Fundació Roger Torné, i vinculades a l'exposició Aire que es pot visitar al CosmoCaixa de Barcelona.

Es poden evitar les malalties respiratòries dels infants? I com hi influeixen els factors ambientals? Com podem evitar o reduir els episodis asmàtics? Aquestes són algunes de les qüestions que Praena va tractar de resoldre davant d'un públic format bàsicament per mares i pares d'infants.

L'epidèmia de l'asma infantil
L'asma infantil és un problema de salut pediàtrica important. En els últims anys s'ha detectat un augment generalitzat dels casos d'asma i altres malalties respiratòries semblants, que ara afecten un 30% dels menors de 2 anys, l'11% dels infants d'11 anys i el 7% dels adolescents, que probablement seran ja asmàtics de per vida.

Aquesta malaltia és conseqüència de l'elevada sensibilitat dels bronquis de cada persona, però es poden minimitzar els agents que els inflamen. Bona part dels factors desencadenants es troben a l'àmbit domèstic: pols, tabac, fum, humitat, animals, els vapors de cuinar i fregir amb olis i greixos, per exemple. D'altres, però, estan presents a l'atmosfera, com el polen,i les partícules contaminants.

Sobre aquestes, el doctor Manuel Praena ha recordat els avanços que s'han realitzat a les últimes dècades en l'àmbit de les emissions industrials, tant en fàbriques com en altres espais. Un exemple clar són les grans crisis d'asma que van tenir lloc el 1979 i anys posteriors a Barcelona, que van afectar centenars de persones i que estaven desencadenades per la manipulació de grans quantitats de faves de soja al port de la ciutat. Les directrius sanitàries aprovades arran d'aquests fets van aconseguir que no tornés a passar.

Limitar el fum, no només del tabac
Però, per què no s'actua en la mateixa contundència amb el trànsit? Segons Paena seria convenient aconseguir una cosa semblant respecte de les emissions derivades dels automòbils, que no només influeixen en l'aparició de l'asma infantil, sinó que afecten el pes dels nadons al nàixer i poden produir afeccions cardiovasculars. De fet, està comprovat que viure prop de les vies de més trànsit té una relació directa amb els episodis d'asma infantil.

En aquest sentit destaca en el pes de la contaminació per partícules els motors dièsel. I es sorprèn que no siguin objecte de cap tipus de campanya a l'Estat Espanyol, a diferència dels EUA on fa temps que es demana que els autobusos escolars siguin de gasolina.

La cura de la salut respiratòria infantil és especialment important perquè repercuteix no només en l'estat actual dels nens, sinó en la qualitat de vida que tindran en créixer. Per això el doctor Praena creu que cal una major conscienciació social respecte de la relació entre la contaminació per trànsit i salut infantil, que generi la demanda suficient perquè es prenguin mesures de limitació del trànsit o de les velocitats de circulació.

Però potser és només qüestió de temps, ja que com subratlla l'expert: "de la mateixa manera que l'Associació Espanyola de Pediatria va demanar al govern ara tot just fa un any que es prohibís fumar en els espais públics tancats on puguin anar-hi infants i ara ja tenim una llei en marxa, caldrà plantejar-se que s'ha d'actuar en aquest sentit".

*La imatge de portada està extreta de la web elaireesnuestro.com de la Sociedad Española de Neumología y Cirugía Torácica (SEPAR)

Notícies relacionades:

Receptes per respirar. Com millorar la qualitat de l'aire a les nostres ciutats
Què hi ha a l'aire a més d’aire?
Brussel·les denuncia Espanya per superar el límit de contaminació de l'aire

Etiquetes: 

Relacionats

Acte
09/04/2024 - 00:00
Presencial i via zoom
Entrevista
Nicolás Olea, metge especialitzat en toxicologia

Entrevista
Carolyn Daher, coordinadora de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut d'ISGlobal

L’EPHA va publicar un informe on va demostrar que, a Barcelona, els costos anuals en l’àmbit sanitari derivats de la mala qualitat de l'aire s’enfilen fins als 1.256 euros per persona.

Butlletí