Més de 450.000 persones utilitzen la bicicleta cada dia a Catalunya

Font: Gencat
27/01/2015 - 00:00

A Catalunya, un 56,8% de la població té una bicicleta per a ús personal i el 44,5% són usuàries de la bicicleta amb alguna freqüència. En total, són usuàries de la bicicleta prop de 2,8 milions de persones, de les quals més de 450.000 hi van cada dia o gairebé cada dia.

Aquestes són les principals dades que s'extrauen dels resultats del Baròmetre de la bicicleta 2014, una eina per conèixer la percepció i l'ús que la ciutadania fa de la bicicleta, presentada aquest 26 de gener pel

director general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores. El document, encarregat pel Departament de Territori i Sostenibilitat a GESOP, s'ha basat en entrevistes telefòniques a 600 persones d'entre 12 i 79 anys residents a Catalunya.

El baròmetre recull informació, entre d'altres, sobre el percentatge de població que utilitza la bicicleta, quin és el perfil més habitual de l'usuari, els motius pels quals s'empra o no la bici o quina és la percepció sobre la bicicleta i la convivència amb vianants i vehicles motoritzats.  El primer Baròmetre es va realitzar al 2006.

2,8 milions d'usuaris de la bicicleta
2,8 milions de persones utilitzen la bicicleta, de les quals més de 450.000 hi van cada dia o gairebé cada dia. Aquestes xifres, estables en les enquestes dels últims anys, alerten de la importància cada cop més gran d'aquests mitjà de transport.

Cal destacar que de les persones usuàries, un 63,7% són homes, dels quals, 1 de cada 3 té entre 25 i 39 anys. En correlació amb l'edat, hi ha més presència de persones que treballen o estudien i el 73,4% té un nivell d'estudis mitjà o alt. No hi ha diferències apreciables segons la dimensió del municipi, tot i que l'ús diari és més accentuat entre les persones entrevistades a la ciutat de Barcelona. Els homes i els menors de 25 anys són els que fan un ús més intensiu.

El passeig o el lleure és l'ús més habitual que es dóna a la bicicleta, seguit de l'esport i els desplaçaments quotidians. Els usuaris de la bici per als desplaçaments quotidians solen fer-ne un ús diari o setmanal i recorren distàncies d'entre 2 i 4,5 quilòmetres. La meitat de les persones usuàries de la bicicleta circula habitualment per nuclis urbans i prop d'un 20% ho fa per carretera. L'enquesta també mostra que un 2,5% dels ciclistes que tenen bici per a ús personal forma part d'alguna associació, club o federació de ciclisme.

Els principals avantatges que s'atribueixen a l'ús de la bicicleta són els beneficis que comporta per a la salut i per a la mobilitat, tot posant de relleu que es tracta d'un vehicle no contaminant, econòmic i ràpid. La majoria està d'acord amb els avantatges sobre la circulació en bicicleta per la ciutat, en unes proporcions molt similars a les consultes dels últims anys. A Barcelona ciutat, és on es posa més l'accent en els beneficis en la mobilitat.

La convivència amb els vianants i els vehicles motoritzats, el principal repte

La manca  d'infraestructures  específiques  i  els  robatoris són alguns dels obstacles que argumenten els usuaris de la bici, però destaquen com a principals reptes la convivència amb els vianants i els conductors de vehicles motoritzats.  En  aquest  sentit,  es manté entorn al 50% el percentatge dels catalans que opinen que els ciclistes són respectuosos amb els vianants (52,7%) i augmenten els que creuen que els conductors no ho són amb els ciclistes (59,7%).

La gran majoria de les persones enquestades és partidària d'adequar espais reservats per a les bicicletes al transport públic i prop del 85% dels catalans coneix algun sistema de bicicleta públic i la pràctica totalitat en fa una valoració positiva. Així mateix, la pràctica totalitat de la població és partidària que les administracions fomentin l'ús de la bici.

L'objectiu últim del Baròmetre de la bicicleta és permetre al Govern de la Generalitat dissenyar, impulsar o reorientar les polítiques relacionades amb la bicicleta, adaptant-se a la diversitat d'usos i usuaris -lleure, mobilitat quotidiana, que circulen per ciutat, carretera o muntanya- i la percepció que en tenen tant usuaris com no usuaris -seguretat viària, convivència amb vianants i conductors, els espais reservats al transport públic o les infraestructures. Les actuacions relacionades amb la bici són concertades en el marc de la Mesa de la Bicicleta, grup impulsat pel Departament el juny de 2007 i format per representants d'institucions, administracions públiques, federacions, associacions d'usuaris, empreses del sector i diverses entitats que promouen l'ús de la bicicleta.

Podeu accedir a algunes polítiques de promoció de la bicicleta aquí.

Etiquetes: 
AdjuntMida
Image icon Carril_bici_urgell_225.jpg85.89 KB

Relacionats

Butlletí