Font: Ajuntament de Viladecans [1]
Més de 400 estudiants entre 6è de primària i 2n d’ESO de vuit escoles i instituts de Viladecans han sortit als carrers i parcs de la ciutat per mesurar el perímetre i l’alçària de gairebé 1.300 arbres urbans, amb l’objectiu de quantificar el carboni que hi emmagatzemen.
L’acció educativa s’emmarca en el projecte Co-Carbon Trees Measurements de ciència ciutadana, impulsat pel Campus del Baix Llobregat de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i l’ajuntament viladecanenc. Aquesta activitat, reconeguda com a “Bona Pràctica Europea” pel programa URBACT de la Comissió Europea, permetrà l’obtenció de dades necessàries per a una estimació el més real possible de la captura de CO₂ per part de l’arbrat urbà, i així establir la seva capacitat de captura d’aquest gas d’efecte hivernacle. Enguany, a més, l’Ajuntament ha inclòs la pràctica Co-Carbon Trees dins del programa de celebració de la capitalitat Green Leaf europea de Viladecans.
Jordi Mazón, tinent d’alcaldessa i regidor de Foment de la Ciència i la Divulgació Científica, i professor en el Departament de Física de la UPC al Campus del Baix Llobregat, ha explicat que les dades obtingudes “són imprescindibles per saber quant de lluny s’està de la neutralitat climàtica que planifica la UE, que han d’assolir les ciutats i el continent el 2050, i permetre la planificació d’estratègies urbanes per a la lluita contra el canvi climàtic i la reducció d’emissions de CO₂”.
Per calcular la quantitat de CO₂ absorbida pels arbres, és essencial saber el carboni fixat per l'arbrat anualment, mesurant el diàmetre del tronc a una determinada alçada del terra mitjançant la presa de mesures de la seva longitud i la seva divisió per Pi (π = 3,14159...). Les dades que s’obtindran es podran comparar amb les de l’any passat, ja que es tornaran a fer aquestes mesures en els mateixos arbres. Els càlculs permetran conèixer la captura de CO₂ interanual de l’arbrat de la ciutat i, per tant, tenir una dada important per saber quant de lluny de la neutralitat de CO₂ s’està i planificar millor les accions futures per assolir aquest objectiu. Les dades permetran també esbrinar més sobre la resposta de l’arbrat i el seu potencial en la captació de CO₂, i les condicions meteorològiques anuals.
Mazón, que és doctor en Ciències i coordinador del projecte a la UPC, ha explicat que “el projecte es pot replicar en qualsevol campus i població, ja que la seva simplicitat facilita la participació ciutadana. Davant la situació d'emergència climàtica que estem patint, l'impacte social de projectes com aquest esdevé de rellevant importància”.
El foment de la ciència ciutadana és una de les línies d’acció política que la regidoria de Promoció i Divulgació de la Ciència de l’Ajuntament de Viladecans pretén impulsar. Viladecans, en la seva Estratègia 2030, té com a missió ser Ciutat Neutra de CO₂. Aquest objectiu és compartit per més d’un centenar de ciutats europees. Per arribar a aquesta fita la Unió Europea ha definit el marc de la missió climàtica, la creació de la plataforma de ciutats de les disset ciutats espanyoles per a la neutralitat de carboni CitiES 2030, i la NetZero EU, en què és Viladecans, i la UPC entitat aliada a la missió Clima de Viladecans.
Quantificar les emissions de CO₂ i la captura d’aquest gas és clau per planificar l’objectiu d’assoliment d’aquesta neutralitat l’any 2030. Les emissions de CO₂ es quantifiquen d’una forma similar arreu, a partir dels consums dels diferents tipus de combustibles associats a la ciutat, en diferents abastaments (directes i indirectes). En canvi, la captura de CO₂ als ecosistemes urbans no es coneix d’una forma precisa, sinó que s’ha fet fins ara a partir d’estimacions. El segrest de CO₂ per l’arbrat urbà depèn de diversos factors, com el tipus d’arbre, l’edat i les condicions meteorològiques i climàtiques.
En aquesta segona edició, una App pionera desenvolupada per la UPC dins del projecte Agríxel, permetrà la mesura directa amb el mòbil i la seva conversió en carboni acumulat, desant les dades directament en una base de dades on a més geolocalitza l'arbre mesurat.
Una ciutat més verda, sostenible i humana
Viladecans es caracteritza per impulsar i portar a terme projectes encaminats a aconseguir una ciutat més verda, sostenible i humana. La Comissió Europea va concedir, el 6 d’octubre, els premis Green Leaf 2025 a les ciutats de Viladecans i Treviso (Itàlia). El premi Green Leaf reconeix els municipis que destaquen pel seu compromís d’abordar els desafiaments ambientals urbans i demostrar que la sostenibilitat és possible i una prioritat en el desenvolupament de la ciutat. Són territoris entre 20.000 i 99.999 habitants que s’encaminen a donar una major qualitat de vida als seus habitants estimulant noves activitats de transformació cap a una transició ecològica.
A més, el 5 d’octubre del 2022, la xarxa de governs locals +Biodiversidad (secció de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies) va aprovar i presentar la Declaració de Viladecans 3-30-300. El document proposa als municipis i les ciutats d'Espanya que treballin per implantar el model 3-30-300 per aconseguir municipis verds i biodiversos el 2030. El concepte de municipi 3-30-300 respon a un model urbà proposat pel professor Cecil Konijnendijk van den Bosch, del Nature Based Solutions Institute (Malmoe, Suècia), en què els territoris municipals es comprometen a què la ciutadania pugui veure almenys 3 arbres des del domicili; que el municipi tingui un mínim d'un 30 % de massa arbòria en el seu territori, i que el veïnat disposi d'un espai verd accessible a menys de 300 metres de casa seva.
També, l'any 2016, la ciutat va ser escollida, juntament amb grans urbs europees com París o Goteborg, en la primera convocatòria d'Accions Urbanes Innovadores (UIA) en relació amb l'energia, amb el projecte Vilawatt. Arran d'això va posar en marxa un mecanisme comunitari de contractació del subministrament elèctric a domicili, va crear una moneda local vinculada a l'energia, va impulsar el coneixement de l'eficiència energètica entre la ciutadania i els centres educatius, va afavorir l'ús del cotxe elèctric compartit conjuntament amb la cooperativa Som Mobilitat i va fer renovacions energètiques integrals en edificis privats per mostrar el valor de l'eficiència energètica en la construcció.