Font: Betevé, Ajuntament de Barcelona

Barcelona ha declarat oficialment l’emergència climàtica aquest dimecres. Ho ha fet en un acte institucional al Saló de Cent presidit per l’alcaldessa, Ada Colau, i en què s’han anunciat un centenar de mesures per frenar o mitigar els efectes del canvi climàtic a curt, mitjà i llarg termini, entre les quals destaquen l’increment de les superilles, estudiar zones de baixes emissions més restrictives i unir el tramvia per la Diagonal.
L’Ajuntament s’ha compromès a reduir dos milions de tones d’emissions de CO2 el 2030 respecte a les actuals (5 M t). De fet, durant els mesos previs a la declaració solemne, el govern municipal ja ha comunicat i fins i tot implementat accions que ja volien contribuir a la reducció de l’emissió de contaminants.
Barcelona ha decidit “passar a a l’acció”
Algunes de les mesures que s’han anunciat són competència única del consistori, és a dir, l’Ajuntament podrà desplegar-les sense la implicació de cap altra administració. Però altres projectes previstos requereixen la implicació de la Generalitat o del Govern espanyol i, per tant, són necessàries la negociació i la col·laboració entre les administracions.
La crisi climàtica és real, no és un simulacre.
— Ajuntament de BCN (@bcn_ajuntament) January 15, 2020 [4]
Si triem NO fer res per evitar-ho, convertirem Barcelona i el planeta en un lloc inhabitable.
Avui declarem l'#EmergènciaClimàticaBCN [1] a la ciutat perquè encara som a temps de fer-hi front.https://t.co/WWipEj7usm [2] pic.twitter.com/C7mcXSGfVP [3]
Colau ha dit que Barcelona ha decidit “passar a l’acció” [5] en la lluita contra el canvi climàtic. L’alcaldessa ha estat acompanyada pels regidors del govern municipal en un acte a què també han assistit representants de tots els grups municipals. La cita ha comptat alhora amb la presència i la participació de diverses entitats que des de l’estiu del 2019 han debatut en les quatre sessions participatives [6] organitzades prèviament a la declaració.
La declaració de l’emergència climàtica a Barcelona arriba vuit mesos després que la fes el govern de la Generalitat [7], que s’ha compromès a complir els objectius de la Llei del canvi climàtic, aprovada l’agost del 2017.
Què s’ha posat en marxa fins ara?
L’Ajuntament ha posat en marxa diverses accions per contribuir a la reducció dels contaminants. Una de les primeres mesures implementades és la del carril bus al tram central del carrer d’Aragó [8], que vol reduir 6.000 vehicles cada dia. Un altre exemple és la Taula Plàstic Zero [9] per reduir l’ús del plàstic a la ciutat. Però el projecte més ambiciós és la zona de baixes emissions (ZBE) [10], que prohibeix la circulació als vehicles sense etiqueta ambiental de la DGT [11], és a dir, aquells que contaminen més. Per ara, la reducció de vehicles no ha estat gaire notòria, ja que el trànsit a la ciutat ha baixat un 2,4 % per la ZBE [12]. L’Ajuntament confia que aquesta xifra augmenti a partir de l’abril, quan ja se sancionaran els conductors infractors.
Barcelona ha declarat l'#EmergènciaClimàticaBCN [1] per complir un objectiu, i presentem un centenar de mesures per assolir-lo: haver reduït un 50% les emissions amb efecte d'hivernacle el 2030 amb relació al 1992.
— BCN EcologiaUrbana (@BCN_Ecologia) January 16, 2020 [15]
ℹ https://t.co/cJ4JsRY5Jg [13] pic.twitter.com/zfGkT7Ev43 [14]
Els dies previs a la declaració també han servit per conèixer una mesura que vol afavorir la salut dels més petits. Barcelona pacificarà l’entorn de 200 escoles [16] per reduir-ne la contaminació i fer-les més segures. A més, en les últimes hores ha suscitat una polèmica sobre la reducció de l’activitat a l’aeroport del Prat. Els comuns van proposar eliminar el pont aeri Barcelona-Madrid [17] i suprimir aquells vols curts que tinguin una alternativa ferroviària. Aquest plantejament va despertar discrepàncies dins del PSC [18].