L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha avaluat l’impacte de la transformació d’escoles d’educació primària en refugis climàtics.
L’avaluació s’ha fet en el marc d’un projecte europeu liderat per l’Ajuntament de Barcelona i finançat pel programa Urban Innovative Action (UIA) de la Comissió Europea. El projecte té l’objectiu de convertir 11 escoles d’educació primària en refugis climàtics amb la incorporació de mesures blaves (aigua), verdes (vegetació) i grises (solucions arquitectòniques tradicionals). Els resultats principals es mostren, de manera divulgativa, en aquest informe.
Per avaluar el projecte, l’ASPB ha dut a terme estudi amb grup comparació en què s’han recollit dades abans i després de la intervenció. S’hi han combinat tècniques qualitatives i quantitatives per avaluar l’impacte de la transformació en termes de salut, confort tèrmic, benestar, ús de l’espai i interacció social en la comunitat educativa i ús del pati per part de la comunitat. Els resultats principals es mostren, de manera divulgativa, en aquest informe.
Entre les conclusions, destaca que s’ha reduït la sensació de calor i ha millorat el benestar dels infants tant al pati com en algunes zones interiors de l’escola i que la intervenció ha millorat els espais d’ombra, la vegetació i els espais per seure. Així mateix, la intervenció ha incrementat la diversitat d’oportunitats de joc i ha millorat les relacions igualitàries. En general, s’han valorat molt positivament les millores i la incorporació d’elements d’ombra, tot i que es considera que a vegades la transformació pot haver no estat suficient. En l’àmbit comunitari, les persones usuàries valoren molt bé els punts d’aigua per la possibilitat de refrescar-se i jugar amb l’aigua.