Educació en Economia Circular entre els joves

Font: Fab Lab BCN

13/01/2025 - 09:17

Fab Lab Barcelona ha desenvolupat, juntament amb experts europeus, el projecte SCORE per impulsar l'educació en Economia Circular. L'objectiu del projecte és proporcionar eines als docents i augmentar la conscienciació i la comprensió de l'economia circular entre els joves de 15 a 24 anys.

Els resultats del projecte mostren una major necessitat de formació entre els joves i certa incomoditat cap al canvi en els hàbits de consum.


 

Fab Lab Barcelona ha presentat els resultats del projecte SCORE, una iniciativa de tres anys finançada pel Programa Erasmus+ de la Unió Europea. L'IAAC - Fab Lab Barcelona ha desenvolupat aquest projecte conjuntament amb institucions expertes de França, Lituània i Noruega, amb l'objectiu de capacitar els docents per fomentar l'educació en Economia Circular.

El projecte SCORE (Supporting Circular ecOnomy thRough Education) va abordar el repte d’incorporar l’economia circular a l’educació a l’aula, equipant els professors amb eines i coneixements necessaris per ensenyar i inspirar eficaçment els més joves sobre sostenibilitat. SCORE va néixer per salvar la bretxa entre l’oportunitat de treballar la sostenibilitat de manera transversal i la manca d’un espai específic per fer-ho en la majoria dels plans d’estudi europeus. L’objectiu final del projecte era augmentar la conscienciació i la comprensió de l’economia circular entre els joves de 15 a 24 anys, un grup demogràfic especialment sensible a les qüestions mediambientals. SCORE és un centre de recursos per a l’educació en Economia Circular, amb el seu pilar principal en una plataforma en línia oberta i gratuïta que ofereix als professors una varietat de recursos, projectes i activitats d’aprenentatge d’alta qualitat per integrar els principis de l’economia circular en l’ensenyament.

La plataforma es basa en tres eixos fonamentals:

• Blocs d’Aprenentatge:

Unitats d’aprenentatge modulars que aborden conceptes específics relacionats amb l’economia circular. Inclouen conferències, vídeos, idees per a activitats i directrius per organitzar excursions, jocs i esdeveniments. • Reptes Circulars: Mini projectes de disseny pre estructurats que proporcionen un enfocament pràctic, permetent als alumnes aplicar coneixements, perspicàcia i creativitat per a resoldre problemes del món real relacionats amb l'economia circular. Alguns exemples són la comprensió de les implicacions del desaprofitament d'aliments, el concepte de "roba com a servei", l'exploració de les monedes locals o el desenvolupament de solucions de baixa tecnologia.

• Comunitat:

La plataforma SCORE incorpora l'accés a un canal de Discord, que proporciona als docents un espai per a connectar, intercanviar idees, compartir experiències i oferir-se suport mutu. Una vegada acabat el disseny de la plataforma, es va realitzar una formació de formadors, el programa "Train the Trainers" (ToT) per a utilitzar aquest recurs d'una manera eficaç. Aquest programa es va implementar a Catalunya, França i Lituània, dotant als professors dels coneixements i les habilitats necessàries per a introduir amb confiança els conceptes d'economia circular, independentment de la seva experiència prèvia. A Catalunya, 11 professors i 390 alumnes de diversos entorns educatius van participar en la prova dels materials de SCORE.

Van explorar reptes com "Dissenyar per a un Comportament Sostenible", "Simular Solucions Climàtiques", "Remix the School: Revaloritzar els Residus Alimentaris amb la Fabricació de Biomaterials" i “Low-Tech/Repair Cafè".

Aquestes proves van ser fonamentals per a avaluar el funcionament dels materials en entorns reals de les aules. Aquestes són algunes de les conclusions generals: La majoria dels estudiants van adquirir nous coneixements sobre l'Economia Circular, encara que alguns encara se senten insegurs sobre com aplicar aquests conceptes en la seva vida quotidiana.

Si bé va haver-hi un interès general a adoptar nous comportaments, molts estudiants van manifestar reticència o incomoditat davant uns certs canvis, com reduir significativament el consum de carn o utilitzar menys el cotxe. Els estudiants se senten moderadament preparats per a implementar els conceptes de l'Economia Circular, però molts van sol·licitar més formació o exemples pràctics que els ajudin a aplicar aquests canvis. Els participants consideren que l'activitat ha estat valuosa per a conscienciar sobre l'impacte mediambiental i la sostenibilitat. A través del seu enfocament integral, el projecte SCORE ha realitzat una contribució significativa i duradora a l'educació en economia circular.

Els principals resultats obtinguts són la creació de recursos educatius d'alta qualitat, una comunitat col·laborativa d'educadors capacitats, i un impacte en les generacions futures més compromeses i inspirades respecte a la sostenibilitat i l'economia circular. L'impacte del projecte SCORE s'estén més enllà dels països participants.

La plataforma en línia està disponible a tot el món. Aquest abast global és vital en un món cada vegada més centrat en la transició a un model d'economia circular. Les institucions expertes que han treballat amb IAAC – Fab Lab Barcelona en aquest projecte són l’institut francès de tecnologia ESTIA, l’escola de negocis francesa IPAG, la plataforma lituana de Economia Circular ZE , així como la universitat noruega tecnològica NTNU. Els projectes de Fab Lab Barcelona sobre Educació i Economia Circular Fab Lab treballa des de diferents línies de recerca. La que implica el sector educatiu es denomina Future Learning (Aprenentatge del Futur), i es dedica a desenvolupar metodologies, experiències d'aprenentatge profund, models educatius innovadors i oportunitats pràctiques per a comprendre les tecnologies emergents.

Aquest enfocament innovador en l'educació, en el qual tecnologia i creativitat es fusionen per a empoderar a les noves generacions, permet a Fab Lab Barcelona complir la seva missió de “proporcionar accés a les eines, el coneixement i els mitjans per a educar, aprendre, innovar i inventar utilitzant la tecnologia i la fabricació digital.” Des de 2007, com a primer node europeu de la xarxa de Fab Labs impulsada pel IAAC en col·laboració amb el MIT, Fab Lab Barcelona ha liderat la integració de principis d'economia circular en projectes comunitaris i en la transformació educativa.

Entre les seves iniciatives clau destaca Remix El Barrio, reconegut amb el prestigiós STARTS Grand Prize de la Comissió Europea en 2021 per convertir residus alimentaris en recursos a través del disseny comunitari. Aquest projecte va evolucionar cap a Remix the School, involucrant a escoles de tota l'àrea metropolitana de Barcelona en una experiència d'aprenentatge sostenible i creatiu. Quant a l'educació primària, destaca el projecte DTecla, en col·laboració amb la Fundació Diverse, que acompanya a escoles d'alta complexitat en la seva transformació cap a un aprenentatge significatiu i experiencial. En l'àmbit de la sostenibilitat urbana, Fab Lab Barcelona ha desenvolupat projectes com a Reflow, que fomenta fluxos regeneratius de recursos a les ciutats, i el Circular Cities Challenge, que impulsa la circularitat en entorns urbans.

En conjunt, aquestes iniciatives consoliden a Fab Lab Barcelona com un referent en innovació sostenible per a comunitats i educació. 

 


 

Municipis: 
BarcelonèsBarcelona
Etiquetes: 

Relacionats

Article

L'Ajuntament de Barcelona ha presentat l'informe "Barcelona City Dònut" que presenta les investigacions quantitatives i qualitatives sobre com està treballant Barcelona respecte a aquest model econòmic i social, tal com fan altres ciutats europees capdavanteres, en la lluita contra la crisi climàtica i les desigualtats socials. 

Acte
11/06/2024 - 09:00
Sala d’actes de l’Institut Nacional d’Educació Física (INEF) de Catalunya (Av. de l’Estadi, 12-22 08038 Barcelona
Acte
09/04/2024 - 09:30
Edifici DFactory Barcelona.

Butlletí