El jovent de Barcelona fa propostes per fer una ciutat més sostenible

01/02/2022 - 11:11

Els i les joves participants al Procés Participatiu de la Ciutadania Adolescent han consensuat, després de mesos de treball, tres demandes que tenen la protecció del medi ambient com a tema central. La iniciativa permet als i les joves exercir els seus drets i deures com a ciutadans i ciutadanes de Barcelona i presentar propostes als plens municipals de districte i de ciutat.

A la sessió de retorn hi han assistit tretze joves de 8 centres educatius en representació dels 650 joves d’entre 12 i 17 anys de 19 centres d’educació secundària obligatòria de Barcelona que han participat en el procés. Hi han presentat tres propostes consensuades per a tota la ciutat, que han rebut retorn de l’Ajuntament. Són les següents:
 

Més verd a la ciutat

Té l’objectiu d’augmentar les zones verdes perquè el jovent pugui implicar-se en activitats com els horts urbans o la plantació d’arbres i arbustos.

L’Ajuntament té el compromís de possibilitar que l’alumnat dels centres educatius pugui descobrir i experimentar en diferents espais verds de la ciutat a través de la xarxa Escoles + Sostenibles.


Joc virtual 3R: motivar el reciclatge

El jovent proposa un videojoc amb la missió de conscienciar sobre la importància de reciclar i generar incentius per fer-ho.

Aquesta iniciativa s’estudiarà amb diferents àrees de l’Ajuntament per analitzar-ne la viabilitat.


Parada d’intercanvi de roba de segona mà

Aquestes parades se situarien als mercats dels barris i en equipaments municipals com centres cívics o espais joves, per tal d’enfortir les xarxes d’intercanvi de roba i reduir els residus.

Des de fa deu anys a Barcelona hi ha el programa “Renova la teva roba”, tot i que ara està aturat per la pandèmia. Quan es recuperi es possibilitarà que els centres educatius que ho demanin passin a formar part del programa, i també s’ampliaran diferents programes per fomentar el reciclatge.

El Procés Participatiu de la Ciutadania Adolescent és l’evolució de l’Audiència Pública als Nois i Noies, creada el 1994. Més de 25 anys després, la iniciativa s’ha redefinit per millorar la participació dels estudiants d’educació secundària obligatòria i dels centres educatius. Un dels canvis principals és que ara és el jovent qui decideix quins temes vol debatre.

Una altra novetat és que s’ha fet servir la plataforma Decidim Barcelona, en què es recull tota la informació del procés participatiu: calendari de fases i sessions, propostes, documents col·laboratius, etc.

A més, aquest espai de diàleg i d’intercanvi d’idees no es restringeix a un únic tema de debat, sinó que, a més del tema comú, cada districte decideix un altre tema específic. Els temes triats a cada districte són els següents:

  • Ciutat Vella: espai públic
  • L’Eixample: mobilitat sostenible
  • Sants-Montjuïc: igualtat i diversitat
  • Les Corts: activitats esportives
  • Sarrià – Sant Gervasi: espai públic
  • Gràcia: espai públic
  • Horta-Guinardó: espai públic
  • Nou Barris: benestar i salut
  • Sant Andreu: espai públic
  • Sant Martí: benestar i salut

El Procés Participatiu de la Ciutadania Adolescent permet als i les joves exercir els seus drets i deures com a ciutadans i ciutadanes de Barcelona i presentar propostes als plens municipals de districte i de ciutat, i els plens es comprometen políticament a fer un retorn concret sobre l’admissió o el rebuig de les iniciatives presentades.


 

Municipis: 
BarcelonèsBarcelona
Etiquetes: 

Relacionats

Article

 

Comença l’Assemblea Ciutadana pel Clima, un procés deliberatiu que té com a objectiu conèixer de primera mà les reflexions i necessitats de la ciutadania de Barcelona i elaborar un recull de recomanacions i iniciatives per abordar la crisi climàtica en les polítiques públiques.

Article

El projecte Urban Innovativative Actions (UIA) Refugis Climàtics ha suposat la conversió d’11 escoles de la ciutat en refugis climàtics per tal de fer front a les altes temperatures. Ara aquesta prova pilot s’ha integrat amb les polítiques públiques de l’Ajuntament a través del programa Transformem els patis.

Article

Quina petjada de carboni produïm? L’alumnat del projecte “Escoles For Future! Complim la Llei 16/2017!” de l’Institut Les Vinyes de Santa Coloma de Gramenet ha analitzat la petjada de carboni a l’institut. L’anàlisi és part del treball en conscienciació ambiental que duu a terme el programa Escoles for Future que ha treballat ACPP junt amb l’Institut Les Vinyes durant aquest curs escolar 2021-2022.

Butlletí