Font: Port de Barcelona
El Port de Barcelona invertirà 110 milions d'euros en el seu projecte Nexigen per descarbonitzar l'activitat portuària i millorar la qualitat de l'aire.
D'aquest total, 90 milions d'euros corresponen a les inversions que es faran en els sistemes OPS (onshore power supply) per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica general un cop estiguin atracats, utilitzant energia neta amb certificació d'origen 100% renovable. Els 20 milions d'euros addicionals són necessaris per desplegar la xarxa que inclou la Subestació Port, la connexió en alta tensió a la Subestació Ronda Litoral de Red Eléctrica i el desplegament de la xarxa de mitja tensió per tot el recinte portuari.
L'objectiu és que el 2030 el Port de Barcelona tingui electrificats tots els punts d'atracada dels creuers, el moll Prat, i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, eliminant 66.000 tones de CO₂ i 1.234 tones de NOx de les emissions de l'activitat portuària. A llarg termini, l'electrificació dels molls del Port de Barcelona serà una peça clau per assolir l'objectiu de ser un port climàticament neutre el 2050.
L'electrificació dels molls és un procés complex i que requereix temps per al seu desenvolupament. Es tiraran 240 quilòmetres de cable i es faran 20,5 quilòmetres de canalitzacions fins a les terminals. Les previsions del Port de Barcelona són fer les primeres connexions elèctriques de vaixells a la terminal de contenidors BEST i a la Terminal Ferry de Barcelona entre finals de 2023 i principis de 2024.