Els beneficis dels camins escolars

Font: Ajuntament de Barcelona i ASPB

25/04/2023 - 09:36

El desplegament de la iniciativa “Camí escolar, espai amic” a Barcelona, implementada per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), ha permès reduir en un 41% el nombre d’atropellaments d’infants i joves als entorns dels centres educatius. 

Aquests itineraris faciliten el desplaçament a peu entre els domicilis i les escoles de manera autònoma, segura i saludable.

L'Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha avaluat l’efectivitat de la mesura “Camí escolar, espai amic” en la reducció de col·lisions de trànsit i en el nombre de persones lesionades en els entorns escolars. Els resultats conclouen que tant les col·lisions com el nombre de persones ferides es va reduir significativament en els entorns dels centres escolars on s’aplicava la intervenció respecte d’aquells on no s’aplicava, especialment entre els vianants en edat escolar. En concret, es van reduir un 41% les col·lisions de trànsit amb ferits de 0 a 16 anys i un 43% aquelles en què els infants i adolescents lesionats eren vianants. Pel que fa al nombre de vianants de 0 a 16 anys atropellats, la reducció va ser del 40%.

La intervenció “Camí escolar, espai amic” és una estratègia, desenvolupada per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, que facilita que els infants facin a peu el camí d’anada i tornada de casa a l’escola de manera autònoma, segura, saludable i sostenible, i fomenta els valors del respecte, la responsabilitat i la bona convivència entre tota la comunitat educativa i el barri. Inclou el disseny d’un itinerari implicant tota la comunitat educativa (escola, AFAS i alumnat), canvis en l’entorn per fer-lo segur i amable, i activitats pedagògiques. A Barcelona va començar a implementar-se l’any 1999 a l’Eixample i posteriorment es va estendre a altres zones de la ciutat. Actualment, ha evolucionat en el marc del projecte “Protegim les escoles” que ha ampliat la protecció de les escoles i els seus entorns aplicant mesures estructurals diverses per transformar-los en espais segurs i saludables.

Per avaluar la seva efectivitat en la millora de la seguretat viària en els entorns escolars, l’ASPB ha analitzat el nombre de col·lisions i de persones ferides durant l’horari escolar en un radi d’uns 200 metres al voltant de 64 escoles on es va posar en marxa la mesura i de 63 on no es va implementar, abans i després de la intervenció. Es van utilitzar dades geocodificades de l’any 2002 i 2019 del Registre d’accidents i víctimes de trànsit de la Guàrdia Urbana de Barcelona i variables de les característiques de les vies del voltant de l’escola.

Segons els resultats, la intervenció de camins escolars a la ciutat ha evitat anualment 16 col·lisions amb infants i joves ferits, de les quals 12 amb vianants ferits de 0 a 16 anys. En aquest sentit, l’estudi conclou, que si la intervenció s’hagués ampliat a tots els centres educatius de la ciutat, s'estarien evitant cada any 97 col·lisions amb infants i joves, de les quals 75 amb vianants.

Els resultats de l’estudi s’han publicat recentment a la revista científica American Journal of Publica Health (AJPH). Les persones investigadores que han participat en l’estudi formen part dels Grups de recerca “Epidemiologia social i desigualtats” i “Avaluació d’intervencions” del CIBER d’Epidemiologia i Salut Pública (CIBERESP) liderats per l’ASPB.


Referència de l’article:

Katherine Pérez, Elena Santamariña-Rubio, Josep Ferrando, Maria José López, and Llorenç Badiella, 0: Effectiveness of a Road Traffic Injury Prevention Intervention in Reducing Pedestrian Injuries, Barcelona, Spain, 2002–2019 American Journal of Public Health 0, e1_e5, https://doi.org/10.2105/AJPH.2022.307216


 

Categories: 
Municipis: 
BarcelonèsBarcelona
Etiquetes: 

Relacionats

Article

Les dades de l'Enquesta de mobilitat en dia feiner de 2023, realitzada per l'Institut Metropolità conjuntament amb l'ATM, ens mostra en xifres una tendència positiva cap a una mobilitat més sostenible a Barcelona. El transport públic i la mobilitat activa es converteixen en les opcions majoritàries de transport, disminuint l'ús del vehicle privat a la ciutat.

Notícia

L’Ona és un prototip de vehicle elèctric i autònom dissenyat per fer repartiments de paqueteria a distàncies curtes, que podria ajudar a reduir l’impacte acústic, mediambiental i de congestió del trànsit del transport de mercaderies tradicional.

Article

El servei acaba d’incorporar 500 bicicletes elèctriques per donar resposta a l’increment de demanda i, al llarg de l’any vinent, ampliarà el total de la flota fins a les 8.000 bicicletes. Les bicicletes es van presentar a la Festa de la Bici, que va tenir lloc ahir al passeig de Lluís Companys amb més de 10.000 participants.

Butlletí