Font: Ajuntament de Barcelona
La xarxa mundial de ciutats C40 ha reconegut aquest projecte com una de les cent millors iniciatives contra l’emergència climàtica, recollides en l’informe ‘Cities 100’.
Els punts d’assessorament energètic van néixer el 2017 per defensar els drets energètics de la ciutadania i reduir el nombre de veïns i veïnes en risc de pobresa energètica. Fins ara, el servei ha atès més de 80.000 persones i ha aturat més de 37.240 talls de llum, gas o aigua.
El 2017 unes 170.000 persones estaven en situació de pobresa energètica a Barcelona, i tenien, per tant, problemes per pagar la factura de la llum, l’aigua o el gas. Per fer front a aquesta realitat, l’Ajuntament de Barcelona va obrir a cada districte un punt d’assessorament energètic (PAE), per informar, sensibilitzar i empoderar la ciutadania en relació amb els seus drets energètics i les mesures orientades a reduir el cost de les factures dels subministraments. Fins ara els onze PAE han atès 80.951 persones, la majoria dones (67%), i han aturat 37.420 talls de llum, gas o aigua.
Reconeixement internacional
En reconeixement de la lluita per eliminar la pobresa energètica de la ciutat, la xarxa mundial de ciutats C40, l’associació danesa Realdania i l’empresa de consultoria Nordic Sustainability han seleccionat els punts d’assessorament energètic com una de les cent accions climàtiques més ambicioses del món. La iniciativa s’inclou en l’informe Cities 100, que es presentarà a la cimera mundial de ciutats que tindrà lloc entre el 9 i 12 d’octubre a Copenhaguen.
Consulteu l’informe Cities 100 a: https://www.cities100report.com/.
Barcelona, finalista dels premis #C40Awards https://t.co/CAsqIn0iO7
— BCN EcologiaUrbana (@BCN_Ecologia) October 3, 2019
Quins serveis ofereixen els punts d’assessorament energètic?
Les causes principals de la pobresa energètica són el preu dels subministraments bàsics, la qualitat arquitectònica dels habitatges i la situació socioeconòmica de les persones. Els punts d’assessorament energètic ofereixen la informació, l’atenció i la intervenció necessàries perquè les persones puguin exercir els seus drets energètics i les companyies no els neguin l’accés als subministraments bàsics. En concret, ofereixen els serveis següents:
- Avaluació d’avisos d’impagament de factures i inici de procediments per evitar talls energètics a famílies en situació de vulnerabilitat.
- Consells i recomanacions i calculadora energètica per reduir el consum de subministraments a casa.
- Passos per adequar al consum elèctric la potència d’electricitat contractada i per canviar a la tarifa de discriminació horària.
- Informació i sol·licitud del bo social i de l’exempció de la taxa de clavegueram.
- Autogeneració d’energia solar a casa, desenvolupament de projectes d’energia renovable.
L’atenció i el servei dels PAE han obtingut un excel·lent (9,5/10) en el nivell de satisfacció de la ciutadania. Un terç de l’equip professional dels PAE són persones en risc d’exclusió laboral, i en alguns casos també són usuaris del servei.