El contracte incorpora dos elements innovadors en la contractació pública com són la millora contínua i la facturació variable.
La tinent d’alcalde de Serveis Urbans, Cristina Paraira, ha fet balanç dels primers cinc anys del canvi en el model de gestió en la concessió de neteja viària i la recollida i transport de residus. Per primera vegada, una concessió d’una administració pública està subjecta a una avaluació contínua i diària del grau de compliment, qualitat i satisfacció del servei.
En aquest temps, Sant Cugat ha esdevingut un municipi referent, ja que el sistema de recollida i gestió de residus és únic i dels més eficients: no només s’ha aconseguit reduir el cost en 2,3 milions d’euros sinó que el sistema de pagament a l’empresa concessionada, que cobra una quantitat o una altra en funció de l’eficiènciaen el servei, marca una nova etapa en les relacions entre les administracions i la concessió de serveis a tercers.
Canvi de sistema i transformació profunda
El canvi de sistema de treball es va dur a terme manera concertada amb l’empresa concessionària del servei, Valoriza Servicios Medioambientales SA, i també amb el suport extern de la consultora Everis, creadora del programa informàtic (Quali_net), que garanteix l’aplicació objectiva dels indicadors per la realització dels càlculs de facturació.
La implementació es va fer en dues grans fases:
-
Anàlisi dels processos i les mètriques clau del servei i definició dels mecanismes necessaris per a l’establiment del Pla de Control i Millora Contínua.
-
Execució del Pla per mitjà del desenvolupament de les eines que assegurin el control del servei.
El sistema Pla de Control i Millora Contínua va ser reconegut com a pràctica innovadora i de bona gestió públicaen la primera edició dels premis Alfons Ortuño que atorga l’Escola d’Administració Pública de Catalunya.