Europa i el Vallès Oriental connectats amb bicicleta

Font: Eurovelo8

03/03/2019 - 08:30

La pràctica del cicloturisme a nivell europeu disposa d’una xarxa d’itineraris i rutes de referència coneguda amb el nom d’Eurovelo, promoguda per la ECF (European Cyclists’ Federation) amb el suport de les institucions europees. 

Vivim en un període marcat a nivell global per l’acceleració d’un canvi climàtic que es troba a les portes de tenir efectes catastròfics durant la propera dècada. Resulta urgent la transformació d’àmbits com la generació energètica, l’activitat industrial, la mobilitat de persones, el transport de mercaderies, l’alimentació, o el turisme, per reduir de forma significativa les emissions de gasos generadors d’efecte hivernacle.

Aquest procés de transició esdevé un repte complex en un territori altament antropitzat com el Vallès Oriental, encara ubicat dins la lògica metropolitana i densament vertebrat per infraestructures de transport, però amb gran diversitat d’espais d’interès natural i amb un territori ric en cultura i patrimoni.

En aquest context es fa necessari el desenvolupament d’activitats sota aquest nou paradigma que permetin el desenvolupament de les comunitats des de la resiliència i la responsabilitat social i ambiental. És en aquest sentit on el cicloturisme, com activitat d’oci i turisme ambientalment sostenible, que promou la descoberta tranquil·la del territori i permet posar en valor el patrimoni local, podria omplir un espai rellevant d’activitat a la nostra comarca.

El cicloturisme és una pràctica fortament estesa entre la població en diversos països europeus, capaç de generar una activitat turística no massificada i desestacionalitzada, amb un impacte econòmic significatiu als territoris, afavorint la creació de nous filons d’ocupació i la generació de riquesa a escala local. A més, les infraestructures de cicloturisme (vies pedalables senyalitzades) registren també un alt nivell d’utilització per part de la població local per a desplaçaments quotidians en bicicleta.

La pràctica del cicloturisme a nivell europeu disposa d’una xarxa d’itineraris i rutes de referència coneguda amb el nom d’Eurovelo, promoguda per la ECF (European Cyclists’ Federation) amb el suport de les institucions europees. Hi ha unes quantes rutes que funcionen amb gran èxit des de fa anys. Aquest fet ha portat a ampliar la xarxa d’itineraris incorporant entre les rutes previstes l’Eurovelo 8, que ha de permetre recórrer la riba del mediterrani des de Cadis, fins a Atenes, passant per Catalunya. Les rutes Eurovelo consolidades permeten atreure un elevat nombre de cicloturistes, i suposen una gran oportunitat per al desenvolupament de les xarxes locals d’itineraris i de serveis associats al cicloturisme.

En el seu pas per Catalunya, la ruta Eurovelo 8 encara no té el seu traçat definitiu, i entre l’Empordà i Barcelona hi ha dos possibles traçats en estudi, un dels quals podria passar pel Vallès Oriental, fet que suposaria una gran oportunitat per al desenvolupament del cicloturisme a la comarca, que motivaria el desenvolupament d’infraestructures i serveis relacionats, i l’articulació d’una xarxa de connexions pedalables entre municipis.

És per això que resulta estratègic en aquest moment:

  1. Difondre l’oportunitat que suposaria el pas de la ruta Eurovelo 8 pel territori del Vallès Oriental entre administracions i població en general.
  2. Manifestar l’interès dels municipis i entitats per acollir la ruta Eurovelo 8 pel territori de la comarca, i el compromís per facilitar-ne la seva implantació i desenvolupament. Fer arribar al Departament de Territori i Sostenibilitat la voluntat d’acollir el pas de la ruta Eurovelo 8 pel territori de la comarca.
  3. Identificar el traçat més adequat per on hauria de discórrer la ruta Eurovelo 8 en el seu pas pel Vallès Oriental.
  4. Establir una taula de treball i coordinació sobre aquesta qüestió entre els municipis implicats i amb el suport i el lideratge del Consell Comarcal del Vallès Oriental.
  5. Planificar les infraestructures pedalables que manquen per donar continuïtat al traçat, especialment entre els muncipis de Santa Maria de Palautordera i Granollers, passant per Llinars del Vallès,  Cardedeu i Les Franqueses del Vallès.
  6. Adequar els trams de traçat existents, als municipis de l’eix fluvial del Congost-Besòs (Granollers, Montmeló, Mollet, Sant Fost de Campsentelles, Martorelles, Montornès, La Llagosta) i de l’eix fluvial de La Tordera (Sant Celoni, Gualba) per a què responguin als estàndards d’una via de cicloturisme homologable a nivell europeu.
  7. Aconseguir el finançament necessari per executar les infraestructures i les millores planificades.
  8. Desenvolupar i promoure serveis vinculats al cicloturisme a nivell municipal i comarcal.
  9. Coordinar-se amb els municipis de les comarques veïnes de La Selva (Caldes de Malavella, Sils, Maçanet de la Selva, Fogars de la Selva, Massanes, Hostalric, Sant Feliu de Buixalleu, Riells i Viabrea), Vallès Occidental (Montcada i Reixach) i Barcelonès (Santa Coloma de Gramenet, Sant Adrià del Besòs i Barcelona) per connectar els traçats.
  10. Aprofitar el pas de la ruta Eurovelo 8 per impulsar una xarxa de connexions pedalables que permetin connectar tots els municipis de la comarca.

 

Categories: 
Municipis: 
Vallès Oriental

Relacionats

Notícia

L’AMB i l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat han presentat el nou carril bici del pont d’Esplugues, una de les connexions clau de la Bicivia metropolitana, i la darrera electrolinera.

Article

"Aigua: Gestió Sostenible" és un reportatge de Vallès Visió que s'ha produït amb motiu de la 7a Fira de l’Economia Social i Solidària i dels 10 anys de la municipalització de l'aigua a Montornès.

Notícia

En el marc de l'aposta municipal per una mobilitat més saludable i sostenible, han finalitzat les obres de construcció del tram del carril bici metropolità Bicivia 8, paral·lel al riu Besòs, des de la rotonda de la B-20 fins a la fàbrica Cacaolat.

Butlletí