El projecte convida a la ciutadania, comerços, restauració i serveis a fer del municipi un espai cada cop més respectuós amb el medi ambient.
L’Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos, en col·laboració amb Rezero, ha dut a terme una campanya per impulsar i promoure l’adopció de criteris de sostenibilitat i de responsabilitat ambiental per part dels negocis com a inici d’una transformació del consum al municipi, així com per fer valer les pràctiques sostenibles que els establiments tenen ja incorporades en la seva oferta de productes i serveis.
En primer lloc, durant el mes de maig es va fer un anàlisi dels negocis i aquests van sumar-se al compromís de fer Santa Margarida i els Monjos més sostenible i convertir-la en referent en sostenibilitat i consum responsable. Les agents cíviques que han realitzat aquestes visites s’han trobat que la gran majoria de les activitats econòmiques estan fent grans esforços per ser cada cop més sostenibles, i que alhora són conscients de la importància del seu paper en aquest procés i del llarg camí que encara queda per recórrer.
En total s’han visitat 112 establiments entre comerços, bars, restaurants i serveis. A cada un d’ells se’ls ha fet un qüestionari sobre diferents característiques de la seva oferta. Els criteris més aplicats per la majoria són la venda de productes de proximitat, sobretot a les cuines de restaurants, la prevenció del malbaratament alimentari, i l’acceptació d’envasos reutilitzables per fer les compres, si bé aquesta darrera no és una pràctica amb gaire acollida enre la clientela.
Per tal de facilitar-los fer canvis i fer la seva oferta i activitat més respectuosa amb el medi ambient, i que aproximi opcions de consum conscient a la ciutadania, s’ha ofert una formació i una guia a tots els responsables d’activitats econòmiques del poble. Ara, tenen a les seves mans informació sobre alternatives que es poden aplicar a comerços, bars, restaurants i serveis que els permetran fer més sostenible la seva oferta i també la gestió interna de l’activitat.
Però per poder fer aquest consum conscient, és imprescindible conèixer les opcions que tenim més a prop, al nostre abast. És per això que s’han repartit diferents materials que indiquen l’oferta de productes i serveis respectuosos amb el medi ambient que podem trobar a cada establiment. A més, això els ajuda a donar visibilitat i fomentar les característiques del seu producte que els diferencia i els hi dona un valor afegit.
Aquesta iniciativa facilita a la ciutadania consumir amb criteris de sostenibilitat, i anima als negocis a assolir objectius de sostenibilitat en l’oferta de productes i serveis per poder-se convertir en motor de canvi cap a un model de consum més conscient.