L’AMBici comença la seva expansió

Font: AMB.cat

03/04/2023 - 08:37

L’AMBici, el servei metropolità de bicicleta compartida, s'està posant en marxa al Barcelonès nord i a més municipis del Baix Llobregat, fins a arribar a 15 municipis i 2.600 bicis.

L’AMBici ja ha superat els 2.700 usuaris i ha sobrepassat els 1.850 desplaçaments diaris només dos mesos després de la seva posada en marxa. A banda, més de 7.500 persones s’han descarregat l’app, disponible actualment per a Android i iOS.

Celebrem la bona acollida i l’èxit que està tenint aquestes primeres setmanes el servei, creat per l’AMB i gestionat per TMB. Està superant les nostres expectatives inicials i és una molt bona notícia”, exposa el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda. “Justament pel seu caràcter metropolità, que supera les fronteres municipals, és un sistema pioner a Europa, que pot servir de referència a altres països. Esperem que, un cop implantat als 15 municipis, esdevingui un punt d’inflexió per a l’ús de la bicicleta a l’àrea metropolitana”, ha afegit.

L’AMBici té, exactament, 2.723 usuaris registrats. D’aquests, un 17 % són de Cornellà de Llobregat, un 17 % del Prat de Llobregat, un 15 % de Sant Boi de Llobregat, un 13 % de Sant Joan Despí, un 11 % de Sant Just Desvern, un 10 % d’Esplugues de Llobregat i un 17 % d’altres municipis. Un 2 % del total d’usuaris donats d’alta són menors d’edat (de 16 o 17 anys). Durant la primera setmana es van fer entre 100 i 150 subscripcions diàries, i actualment la mitjana és de 53.

 

Anàlisi d’ús del servei AMBici: estacions, durada i desplaçaments

Des de la seva posada en marxa, el 30 de gener del 2023, s’han comptabilitzat 44.416 usos de bicicletes del servei AMBici. El municipi des d’on s’han iniciat i finalitzat més desplaçaments és Cornellà de Llobregat.

Sobre les dinàmiques dels desplaçaments, la mobilitat als municipis del Prat de Llobregat (96 %) i Sant Boi de Llobregat (92 %) és principalment interna, és a dir, dins del municipi. En canvi, la mobilitat als municipis de Sant Joan Despí (54 %), Sant Just Desvern (54 %) i Esplugues de Llobregat (58 %) és externa, metropolitana, per connectar amb altres municipis. A Cornellà, un 69 % de desplaçaments es fan dins del municipi i un 31 %, fora.

De les 66 estacions actives actualment, el top ten de les estacions amb més usos, per ordre, són les següents: El Parador (Sant Just), FGC Sant Boi (Sant Boi), FGC Cornellà Riera (Cornellà), Tram Walden (Sant Just), Tram El Pedró (Cornellà), Plaça Catalunya (Cornellà), Centre Mercè Rodoreda (Sant Joan Despí), Tram La Sardana (Esplugues), Tram Pont d’Esplugues (Esplugues) i Ronda de Sant Ramon (Sant Boi). Pot ser que l’ordre variï significativament quan se n’incrementi l’ús.

Aquestes primeres dades corroboren l’èxit d’integració de l’AMBici amb el sistema del transport públic metropolità. De les deu estacions d’AMBici més utilitzades durant aquests primers dos mesos, sis corresponen a intercanviadors de transport públic.

D’altra banda, la majoria dels usos (96 %) tenen una durada inferior als 30 minuts. Exactament, la mitjana és de 13 minuts. A banda, la franja horària de més ús de les bicicletes és entre les 17 i les 19 hores. En segon lloc, es troba la franja de 13 a 15 hores, i en tercer lloc, la de 7 a 9 hores del matí.

 

Segona fase de desplegament de l’AMBici

L’AMB i TMB ja han posat en marxa la segona fase de desplegament de l’AMBici per instal·lar les estacions i posar en marxa el servei als nou municipis restants. Durant el mes d’abril, el servei arribarà a dos municipis del Barcelonès nord (Santa Coloma de Gramenet i Badalona) i a quatre municipis més del Baix Llobregat (Viladecans, Molins de Rei, Gavà i Castelldefels). Abans de l’estiu, es preveu que s’incorpori a la resta de municipis on està previst (l’Hospitalet de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat i Sant Adrià de Besòs).

Un cop desplegat del tot, posarà a disposició dels ciutadans 2.600 bicicletes elèctriques en 236 estacions de 15 municipis metropolitans: l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Cornellà de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels.

Els ciutadans ja poden adquirir, des de l’1 de març, l’abonament metropolità, que facilita l’ús conjunt del servei AMBici i del Bicing i que estableix unes condicions preferents per als usuaris que vulguin utilitzar els dos sistemes.

Des de principis de març ja s’han venut, a la plataforma de comerç electrònic de TMB, un total de 92 abonaments metropolitans: 75 corresponen a l’abonament de tarifa plana del Bicing, i 17 a l’abonament de tarifa per ús. S’espera que la xifra incrementi a mesura que es vagin activant les diferents estacions de transferència AMBici-Bicing previstes.

 

El Bicibox supera els 20.000 usuaris

Foto Xavier Jubierre. Font: AMB

 

El Bicibox, el servei metropolità d'aparcament segur de bicicletes de l'AMB, ha superat els 20.000 usuaris aquest mes de març i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), creadora i titular del servei, empeny l'expansió d'aquest sistema d'èxit, que ha esdevingut un model de referència.

L'organisme metropolità ha guardonat, amb els Premis Bicibox 2022, els 19 usuaris més actius del servei i lliura un premi especial a l'usuari número 20.000. L'oferta de places ha crescut un 12 % el darrer any i el sistema ha arribat a tres municipis metropolitans més: Barberà del Vallès, Cervelló i Montgat. El 50 % dels nous registres són de patinets, vehicles que l'AMB permet aparcar des de l'1 de febrer del 2023 per facilitar la intermodalitat amb el transport públic.

"Amb aquests premis, posem en valor a les persones més usuàries i actives del Bicibox, aquelles que han fet una aposta decidida per la mobilitat sostenible i activa, i que són un exemple a seguir. A banda, també celebrem que hem arribat als 20.000 abonats del Bicibox, un servei que està en procés de renovació i que seguim millorant", va explicar el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, durant l'acte. També va reconèixer que "l'AMBici, el nou sistema de bici pública metropolitana, ja s'està convertint en un altre servei èxit". "La mobilitat canviarà en els propers anys i serà diferent. Tindrem més bicicletes i més vehicles compartits", va afegir.

Aproximadament el 50 % dels nous registres des del passat 1 de febrer al servei Bicibox corresponen a patinets elèctrics. A 28 de febrer, hi ha registrats 131 usuaris amb patinet elèctric. Des de l'1 de febrer del 2023, l'AMB permet que els patinets i la resta de vehicles de mobilitat personal (VMP) es puguin aparcar als mòduls del Bicibox. "L'objectiu és afavorir la intermodalitat amb el transport públic metropolità mentre estigui en vigor la prohibició temporal d'accés d'aquests vehicles al transport públic, consensuada en l'àmbit de l'ATM el passat mes de desembre i que va entrar en vigor l'1 de febrer", recorda Poveda.

El Bicibox, un servei metropolità complementari al transport públic, es presta de manera gratuïta actualment a 24 municipis i té com a objectiu l'aparcament segur de bicicletes. Tot, per fomentar la intermodalitat i els desplaçaments sostenibles per la metròpolis de Barcelona. El servei Bicibox té actualment 20.094 usuaris i 2.509 places. Funciona amb diferents formats: en mòduls al carrer (de 14 o 7 places), en aparcaments de gran capacitat a prop d'estacions de tren (per exemple, a Gavà i Badalona), en estacions de metro (per exemple, a Pompeu Fabra o a Parc Logístic) i en locals a peu de carrer, com en el cas del de Sant Joan Despí. 


Categories: 

Relacionats

Notícia

La Ganxeta supera els 5.000 usuaris i inicia el desplegament de noves estacions.

Notícia

Un any després de l’inici del servei, s’han instal·lat 168 estacions i més de 1.800 bicicletes. Badalona, Viladecans, Cornellà de Llobregat i Castelldefels són els municipis on es fan més viatges en origen.

Notícia

Un servei 24 hores, 365 dies a l’any, 250 bicicletes i 21 estacions repartides per la trama urbana. Les dades de l’estrena de la primera fase del servei públic de bicicleta compartida impulsat des de l’Ajuntament de Reus amb l’encàrrec a l’empresa municipal Reus Mobilitat i Serveis.

Butlletí