Les ZBE a Google Maps

Font: AMB.cat

01/10/2021 - 08:00

Inicialment, l'app de Google integra la ZBE Rondes BCN, formada per cinc municipis metropolitans, i la ZBE local de Sant Cugat de Vallès.

Posteriorment, s'hi aniran afegint les noves ZBE locals que es vagin creant a l'àrea metropolitana, com la prevista per a Sant Joan Despí. La introducció de les ZBE a l'app s'ha dut a terme gràcies a l'acord entre l'equip de Google Maps i l'AMB, l'organisme metropolità que impulsa l'estratègia coordinada de mobilitat sostenible a la metròpolis, amb l'objectiu de millorar la qualitat de l'aire.

Google estrena a escala mundial a Google Maps la integració i localització de zones de baixes emissions (ZBE), una de les mesures més rellevants que s'estan implantant a Europa per apostar per la mobilitat sostenible i millorar la qualitat de l'aire. Entre les principals metròpolis i ciutats del món seleccionades per a aquest llançament, hi ha les zones de baixes emissions que l'AMB ha impulsat a la metròpolis de Barcelona, que regulen i delimiten l'accés als vehicles més contaminants, als quals no correspon distintiu ambiental de la DGT.

Inicialment, l'eina integra, des del principi del mes d'agost, la ZBE Rondes BCN, formada per cinc municipis metropolitans (Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Sant Adrià de Besòs), i la ZBE local de Sant Cugat del Vallès. Posteriorment, s'hi aniran integrant les noves zones de baixes emissions locals que es vagin creant de manera coordinada entre l'AMB i els municipis metropolitans, com la futura ZBE de Sant Joan Despí.

A principis d'any, Google va anunciar diverses millores a Google Maps realitzades amb intel·ligència artificial, incloent-hi alertes perquè els conductors sàpiguen quan entren en una zona de baixes emissions. Ara, aquestes alertes comencen a estar disponibles en algunes metròpolis i ciutats, com ara la metròpolis de Barcelona.

"Celebrem aquest nou pas que ara fem per visibilitzar, a escala mundial, les zones de baixes emissions (ZBE) de la metròpolis de Barcelona, ​​un model que s'ha convertit en referent internacional. També es posa en valor el tàndem entre la tecnologia i la mobilitat sostenible. L'actualització d'apps i les eines digitals de referència suposen noves oportunitats i nous canals d'informació per als ciutadans, ja siguin locals, nacionals o internacionals, que hem d'aprofitar. En aquest cas, ens ajudarà a arribar més fàcilment als usuaris estrangers", explica el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda.

"Els productes de Google ja estan ajudant moltes persones a prendre decisions més sostenibles en les seves vides com, per exemple, utilitzar Google Maps per trobar bicicletes de lloguer o punts de recàrrega de vehicles elèctrics. Continuem invertint en tecnologies, eines i informació com a part del nostre objectiu d'ajudar més de mil milions de persones a prendre decisions més sostenibles per a l'any 2022", assenyala Google Espanya.

 

Dades obertes

Per fer-ho efectiu, l'AMB subministrarà de manera continuada i actualitzada, a través d'un servei web de la plataforme de dades espacials metropolitana IDEAMB, la informació relativa a les ZBE de la metròpolis. Des de Google Maps es podrà comprovar el límit geogràfic que abasten aquestes ZBE i conèixer-ne les principals característiques d'accés (restriccions de 7 a 20 h de dilluns a divendres feiners per als vehicles als quals no correspongui distintiu ambiental de la DGT). I, el més important, permetrà i facilitarà a l'usuari l'accés a la pàgina d'informació i registre de les ZBE de l'AMB.

Aquesta iniciativa serà útil i millorarà la informació per als usuaris, especialment als que tenen vehicles amb matrícula estrangera, ja que aquest col·lectiu ha de registrar-se a la plataforma ZBE creada per l'AMB per accedir a les ZBE de la metròpolis de Barcelona, ​​independentment del tipus de vehicle que tinguin. Mitjançant aquesta integració d'informació a canals de Google, s'espera que els conductors estiguin més ben informats i que, per tant, compleixin els requisits de registre i autorització d'accés a les ZBE de la metròpolis.

Des de Google Maps, se'ls dirigirà al web informatiu i de registre metropolità, que ofereix tota la informació sobre les ZBE de la metròpolis de Barcelona, ​​així com els tipus d'excepcions i autoritzacions. Aquesta és la plataforma tecnològica on s'han d'inscriure els ciutadans amb vehicles als quals no correspon distintiu ambiental de la DGT, així com els estrangers, que, posteriorment, podran sol·licitar i tramitar autoritzacions per poder accedir i circular dins de la ZBE Rondes BCN. Actualment, el nombre total de visites acumulades ja supera el milió. El Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats ja ha rebut més de 85.000 sol·licituds.

 

La ZBE Rondes BCN, el model de ZBE per a tot Espanya

El passat mes de juny, l'AMB, la FEMP i la DGT van presentar a Madrid la primera guia per a la implementació de zones de baixes emissions per a les grans ciutats d'Espanya. Justament, la guia es basa en l'exemple de la ZBE Rondes BCN, creada i liderada per l'AMB, en coordinació amb els cinc municipis que la integren. La nova Llei de canvi climàtic i transició energètica del Govern espanyol obligarà totes les ciutats espanyoles de més de 50.000 habitants a establir zones de baixes emissions urbanes, i la ZBE Rondes BCN serà el model de referència. 148 ciutats del país hauran d'implementar aquesta mesura abans del 2023.

 

ZBE i PMMU 2019-2024, el gran full de ruta de la mobilitat metropolitana

L'AMB recorda que les zones de baixes emissions de la metròpolis de Barcelona són una de les mesures més rellevants del PMMU 2019-2024, el gran full de ruta de la mobilitat metropolitana per als propers anys.


 

Relacionats

Article

Les Zones de Baixes Emissions (ZBE) ja funcionen a l’àrea de Barcelona i ara s’estendran als municipis de més de 50.000 habitants i aquells de més de 20.000 que superin límits de contaminació.

Article

Els punts de recàrrega domèstica, la base per a la generalització de la mobilitat elèctrica a Catalunya. Dos informes elaborats per l’ICAEN constaten la necessitat d’impulsar els punts de recàrrega de baixa potència.​

Butlletí