Font: ICAEN
Els punts de recàrrega domèstica, la base per a la generalització de la mobilitat elèctrica a Catalunya. Dos informes elaborats per l’ICAEN constaten la necessitat d’impulsar els punts de recàrrega de baixa potència.
Catalunya afronta la generalització de la mobilitat elèctrica com un dels eixos per a descarbonitzar el seu model energètic i el conjunt de la societat l’any 2050. Per afrontar aquest repte, l’Institut Català d’Energia (ICAEN) ha elaborat dos estudis sobre mobilitat elèctrica que han estudiat tant l’ús de les estacions de recàrrega com el parc de places d’aparcament, i que permeten caracteritzar l’estat de la infraestructura de recàrrega elèctrica al país i detectar-hi necessitats en el seu desplegament. Els dos informes conclouen que cal impulsar els punts de recàrrega vinculats, que són els que s’ubiquen en la plaça d’aparcament habitual de cada vehicle (aparcaments privats individuals i comunitaris, aparcaments públics o aparcaments d’accés públic), i també que cal enfortir la xarxa de recàrrega ràpida, per tal de cobrir la demanda d’aquells vehicles que ho necessiten per ús professional o de manera extraordinària.
L’ICAEN ha analitzat l’ús que s’està fent a Catalunya de les estacions de recàrrega d’accés públic. L’“Estudi de l’ús de les estacions de recàrrega de vehicles elèctrics d’accés públic a Catalunya”, elaborat a partir de l’anàlisi de 3.674 recàrregues de més de 2.100 estacions, permeten establir diferents perfils de la recàrrega, i adverteix que la xarxa d’estacions d’accés públic no ofereix el servei de recàrrega vinculada nocturna de baixa potència, fet que pot esdevenir una barrera per aquelles persones que no disposen d’aparcament privat i estacionen el seu vehicle al carrer.
Les dades mostren que la recàrrega ràpida té una durada mitjana de 25 minuts, i que l’ús de les estacions segueix una pauta relativament constant al llarg del dia, des de les 8 fins a les 21 hores, ambdós pics a les 12 hores i a les 18 hores. Igualment, també assenyalen que la durada mitjana de les recàrregues s’adequa al tipus de via en què s’ubiquen les estacions, ja que en les vies ràpides és inferior a l’hora, en les vies interurbanes és d’1,5 hores i en les vies urbanes supera les 3 hores.
Per la seva banda, l’“Informe relatiu a les places d’aparcament disponibles a Catalunya per a la recàrrega de vehicles elèctrics” conclou que un 76% dels vehicles disposa de plaça d’aparcament privada, xifra que es redueix fins al 64% si només es comptabilitzen les que són cobertes. Aquesta base, unida a la naturalesa de bona part dels desplaçaments, condueixen l’estudi a recomanar afavorir i impulsar la recàrrega vinculada o de baixa potència, tot fomentant la recàrrega elèctrica tant en aparcaments privats coberts com públics, i també a aconsellar l’existència d’estacions de recàrrega ràpida en un radi inferior a 10 km, en la proporció d’una per cada 30 vehicles. Finalment, també s’apunta la conveniència que en cada municipi hi hagi més d’un operador del servei de recàrrega de vehicles elèctrics.
Dins de l’anàlisi del parc de places d’aparcament, les dades també permeten deduir que la instal·lació de punts de recàrrega vinculats en les comunitats de propietaris s’estan desplegant de manera massa lenta, fet que suposa un fre a les noves adquisicions de vehicles elèctrics.
La combinació d’aquests dos estudis permet tenir per primer cop dades i referències a l’hora d’establir prioritats i de dissenyar accions i mesures per orientar el sector de la mobilitat elèctrica cap al desenvolupament més adequat per a la seva consolidació. Tot aquest coneixement també es posa en mans del sector privat i de les administracions locals per tal que prenguin les decisions que considerin pertinents per avançar en la descarbonització del model energètic.