Nou paviment fet amb residus de plàstics no reutilitzables i restes de tòner

08/12/2023 - 09:00

L'Ajuntament de Barcelona ha presentat el nou material. Amb la fabricació s’han emès 14 tones de CO₂ menys que en el cas d’un aglomerat tradicional. Aquest nou material té una resistència superior als paviments normals i presenta un comportament millor davant del pas dels autobusos. Per fer-lo s’han utilitzat 3.717 quilograms de plàstics que no es podien reciclar, l’equivalent a 2.478 bosses domèstiques d’escombraries plenes de plàstics.​

La prova pilot de paviment asfàltic s’ha instal·lat al carrer de Josep Soldevila, a Sant Andreu. Es tracta d’un material que incorpora traces de plàstics que no es poden reciclar i que han acabat la vida útil, i un altre tipus de residu provinent de la tinta de tòner de les impressores.

L’objectiu és millorar la sostenibilitat de l’aglomerat dels carrers de la ciutat, com ja s’ha fet amb altres proves amb residus de plàstic no reciclable al passeig de la Verneda o el carrer d’Aragó. En aquest cas, és la primera vegada que s’inclou també el residu provinent dels tòners.

 

Reducció de CO₂ i millora de la vida útil del paviment

Amb aquest nou paviment, s’avaluarà la resistència al trànsit i es comptarà la reducció de CO₂ en la fabricació. Concretament, es redueix en dos aspectes: en primer lloc, els residus de plàstic substitueixen el betum que forma part de la mescla que s’utilitza per fer el paviment, de manera que el CO₂ associat a la fabricació disminueix. En segon lloc, s’evita el tractament de residus que hauria de fer-se sobre aquests plàstics i, per tant, s’aconsegueix un estalvi d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle.

També s’espera que, gràcies a les propietats del residu de tinta de tòner, es produeixi una millora en la vida útil d’aquest paviment. Aquest residu ofereix un nou tractament anticarburant que evita la contaminació i els danys que generen els vessaments de carburant al paviment. Així mateix, es preveu que endarrereixi l’aparició de roderes prematures provocades pel pas d’autobusos, de manera que es redueixen les necessitats de manteniment i les actuacions a mitjà i llarg termini en aquests paviments, amb els consegüents avantatges ambientals i econòmics.

 


 

Municipis: 
BarcelonèsBarcelona

Relacionats

Article

La Festa Major del barri de Sants de Barcelona ha engegat una prova pilot amb quatre comissions voluntàries d’un servei de recollida selectiva dels guarniments.

Article

L’Ajuntament de Barcelona provarà al Campus Diagonal-Besòs tres prototips de construcció industrialitzada que permeten ampliar i augmentar el confort i el rendiment energètic dels edificis de la ciutat i millorar l’entorn urbà. Es tracta de les tres propostes guanyadores del repte urbà llançat el 2022 per buscar solucions innovadores per a la regeneració d’edificis d’habitatge, promogut per l’Institut Municipal d’Urbanisme de la mà de la Fundació BIT Hàbitat. 

Article

El Pla local de prevenció de residus de Mataró 2023-2030 inclou 16 actuacions contra el malbaratament alimentari, els productes d’un sol ús i per impulsar el residu zero, entre altres línies de treball. Les primeres accions ja estan en marxa, com promoure l’ús de bolquers reutilitzables a les escoles bressol municipals o normalitzar el fet d’anar a la compra amb recipients i bosses reutilitzables.

Butlletí