Optimitzar la conducció del metro per estalviar el 15% de l’energia utilitzada en la tracció

Font: TMB

19/12/2022 - 10:00

Es tracta d’un dels projectes estrella del Pla d’Eficiència Energètica de metro i bus que TMB va presentar el passat mes de setembre.​

L’optimització de la conducció automàtica a metro aplicant modes eficients de conducció ha permès reduir el consum elèctric de tracció dels trens en un 15% i mostrar-se com una de les mesures més importants de totes les incloses al Pla d’Estalvi i Eficiència Energètica de metro i bus que Transports Metropolitans de Barcelona va presentar el passat setembre. Aquests plans inclouen diferents projectes que han de permetre estalviar 20 milions d’euros l’any en consum elèctric. El sistema que ja està implementat a les línies L1,L2,L3, L5 i L9/10, i que s’incorporarà al projecte de nova senyalització a l'L4, ja s'ha pogut comprovar i la seva eficiència ha estat contrastada gràcies a les darreres proves.


Estudi de les corbes eficients

De tota l’energia emprada per fer funcionar la xarxa de metro, aproximadament el 30% està destinada al funcionament de les instal·lacions de les estacions i túnel mentre que el 70% restant correspon a les necessitats pròpies dels trens (tracció, enllumenat, climatització...). D’aquest percentatge utilitzat pels combois, una bona part se’n destina a la força de tracció. I és sobre aquest factor que s’ha treballat per optimitzar-ne l’energia emprada.

Per traccionar, els combois disposen de 4 modes de marxa. I el pla es basa en la reconfiguració d’aquestes marxes per fer-les més eficients energèticament. Concretament sobre l’anomenada nominal. Així, en funció de l’orografia de cadascuna de les línies s’ha incidit sobre les corbes d’acceleració i frenada dels trens reconfigurant la marxa esmentada i buscant el rendiment energètic òptim que permeti conjugar una major eficiència energètica i comoditat per l’usuari.


Proves realitzades

El sistema d’estalvi ja ha estat provat a les línies esmentades i durant el 2022 s’han continuat les proves de contrast a L3 que demostren un estalvi de fins al 15% en el consum que els trens destinen a la força de tracció.

 


 

Categories: 
Municipis: 
BarcelonèsBarcelona

Relacionats

Notícia

Comença la segona fase del pla Clima Escola Barcelona amb la climatització de 30 centres educatius i una inversió de 17,7 milions d’euros. Els treballs, finançats amb la recaptació de l’impost turístic, es faran al llarg de l’any 2025 i durant les vacances per minimitzar l’impacte en l’activitat docent. La primera fase, que ha beneficiat 24 escoles, es completarà aquest octubre.

Notícia

Barcelona Energia avança en la transició ecològica amb serveis per afavorir l’eficiència energètica a les llars.

Butlletí