Font: Diputació de Barcelona
Experts debaten sobre la planificació de l'educació ambiental en la jornada organitzada per la Diputació de Barcelona pel Dia Mundial de l'Educació Ambiental.
En el marc de la celebració del Dia Mundial de l’Educació Ambiental, prop de 200 persones es van aplegar a l’Espai Francesca Bonnemaison per reflexionar sobre el paper de l’educació ambiental. La jornada Cap a on anem? Planificar i explorar en educació ambiental va estar organitzada per les gerències de Medi Ambient i d’Espais Naturals, i va comptar amb la participació, entre d'altres, de la Generalitat de Catalunya, de l’Ajuntament de Barcelona, de la pedagoga i investigadora Heike Freire i del catedràtic en Ecologia Javier Benayas.
El diputat de Mobilitat, Espais Naturals i Prevenció d’Incendis Forestals, Valentí Junyent, va obrir la jornada, on va destacar el paper fonamental de l’educació ambiental per avançar en el camí de la sostenibilitat. En aquesta línia, Valentí Junyent va subratllar el “paper pioner” de la corporació a l’hora de pensar en l’educació ambiental i va recordar dues dates clau: el 1980 la Diputació va crear el primer servei de Medi Ambient del país i el 1973, el primer parc natural de l’estat espanyol, el de Sant Llorenç del Munt i l’Obac.
Amb el títol “Re (valorar) l’educació ambiental. Balanç de la pedagogia verda”, l’educadora i pedagoga Heike Freire va protaginitzar la ponència inicial. Freire va alertar de les narratives que generen por, ràbia, culpa i tristesa, i que allunyen de l’esperança. “Tota educació hauria de ser ambiental. Necessitem aprofundir-hi en totes les etapes educatives i a tots els nivells”, va subratllar en atenció als mitjans de comunicació. Freire va posar el focus en la consciència ecològica, “una educació que vol cultivar en l’ésser humà una consciència ampliada que inclou tots els éssers vius i que treballa des del vincle innat afectiu que tenim les persones amb la Terra.”
Les diferents escales de la planificació en educació ambiental
La taula rodona ‘Les diferents escales de la planificació en educació ambiental’ va reunir el catedràtic d’Ecologia de la Universitat Autònoma de Madrid Javier Benayas; la cap de servei d’Educació ambiental de la Generalitat de Catalunya, Cristina Palés; i la cap del departament de Programes i Equipaments de l’Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Helena Barracó.
Javier Benayas va abordar el Pla d’Acció d’Educació Ambiental per a la Sostenibilitat (PAEAS), del 2019, document que recull 141 propostes d’accions prioritàries en 10 sectors estratègics a desenvolupar per part de l’Administració General de l’Estat en el període de cinc anys.
Per la seva banda, Cristina Palés va presentar l’estratègia ÉsNatura, el document marc per orientar l’acció del govern de la Generalitat en matèria de conservació de la natura fins al 2030. L’objectiu final és frenar la degradació del patrimoni natural i la pèrdua de biodiversitat a Catalunya, garantint-ne l’ús sostenible.
Des de l’Ajuntament de Barcelona, Helena Barracó va presentar el Pla Canviem pel Clima 2030, que vol estendre una nova cultura de la sostenibilitat a la ciutat de Barcelona. Entre els eixos de treball, el document preveu vincular cultura amb continguts socioambientals i climàtics.
Benayas, Palés i Barracó van coincidir que cal fomentar polítiques de participació i teixir noves aliances, incorporant-hi propostes que provinguin de fora de les administracions.
Planificar als municipis i als espais naturals: què hi posem, a la motxilla?
Els tècnics de l’Oficina Tècnica d’Educació i Promoció Ambiental (OTEPA) de l’Àrea d’Acció Climàtica Enric Coll i Sara Batet i el tècnic d’ús públic i educació ambiental al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, Josep Canals, van abordar la planificació en educació ambiental amb el símil d'una excursió. Necessita binocles (recerca), encordar-se (participació), brúixola, companys/es, mapa, carmanyola (governança), càmera (comunicació) i dietari (avaluació).
Josep Canals va presentar el Pla marc d’educació ambiental i voluntariat de la Xarxa de Parcs Naturals i Sara Batet i Enric Coll, els plans directors d’equipaments i programes municipals d’educació ambiental d’Acció Climàtica. En aquest sentit, els tècnics de l’OTEPA van recordar la metodologia utilitzada, recollida a la Guia per a elaborar el pla director d’un equipament d’educació ambiental municipal, presentada al novembre, i el treball de suport tècnic ofert als ens locals mitjançant el Catàleg de serveis.
El grup de divulgadors científics Big Van Ciència va dinamitzar la jornada, que va cloure amb un joc interactiu en línia amb la participació del públic assistent.
Podeu consultar la documentació de la jornada a l'enllaç