Font: AMB.cat
El seu ús és el mateix que la resta de punts de recàrrega de l’AMB: els usuaris han de registrar-se a l’app AMB Electrolineres i activar el servei amb la mateixa aplicació. Completat al 50 % el pla d’expansió de la xarxa d’electrolineres metropolitanes, que preveu arribar a 102 punts a finals d’any.
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat han presentat, a l’Hospitalet de Llobregat, una nova electrolinera de recàrrega ràpida de vehicles elèctrics. Es tracta d’una estació de recàrrega adherida al programa europeu MetroCHARGE, que aprofita l’energia de la xarxa del metro per alimentar-se. És, de fet, un projecte pioner a Europa, que suposa un impuls a l’eficiència i la sostenibilitat energètica. Aquest projecte està finançat pels fons NGEU.
Ubicada a la rambla de la Marina de l’Hospitalet de Llobregat, al costat de la parada de metro de Bellvitge (L1), la nova electrolinera presentada avui forma part del programa MetroCHARGE, que tindrà sis electrolineres ràpides més, repartides pels municipis de la metròpolis de Barcelona que tenen metro, sempre a prop d’estacions:
- A l’Hospitalet de Llobregat, al carrer de l’Estronci, al costat de la parada Can Boixeres (L5), que ja està activa.
- A l’Hospitalet de Llobregat, a l’aparcament que dona accés a la parada Santa Eulàlia (L1), que ja està activa.
- A Sant Adrià de Besòs, al carrer d’Alarcón, al costat de la parada Verneda (L2), que ja està activa.
- A Cornellà de Llobregat, a l’avinguda de la República Argentina, al costat de la parada Sant Ildefons (L5), que s’activarà properament.
- A Badalona, a l’avinguda del Marquès de Mont-Roig, al costat de la parada Gorg (L2), que s’activarà properament.
- A Santa Coloma de Gramenet, al carrer dels Sagarra, a prop de la parada Santa Coloma (L1), que s’activarà properament
Les set electrolineres del programa MetroCHARGE disposen de dos equips de recàrrega ràpida de 50 kW. Cada equip té tres connectors que es poden utilitzar simultàniament i dues places d’estacionament. Són autosuficients energèticament i el seu subministrament elèctric prové exclusivament d’energia recuperada dels processos de frenada dels trens, així com de panells solars fotovoltaics que s’instal·laran a totes les cobertes disponibles de les instal·lacions de metro. El projecte està cofinançat pel Programa MOVES Projectes Singulars II.
Tots els punts de recàrrega del programa MetroCHARGE estan integrats a la xarxa metropolitana d’electrolineres. Per fer-les servir, doncs, cal fer el mateix que a la resta d’electrolineres de l’AMB: els usuaris han de registrar-se a l’app AMB Electrolineres. La recàrrega s’activa amb la mateixa aplicació i el temps màxim d’ús és de 30 minuts, 1 hora o 2 hores, segons el connector utilitzat.
Les tarifes de les electrolineres del programa MetroCHARGE, pel que fa als connectors COMBO de recàrrega ràpida, són les següents:
- Per l’energia consumida: 0,30 €/kWh.
- Per l’excés de temps a partir del minut 30 d’ús: 0,399 €/min.
Durant l’acte de presentació, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón, ha expressat la seva satisfacció per aquesta fita. “Que les electrolineres puguin funcionar amb l’energia excedent del metro suposa un important pas endavant per una mobilitat més sostenible i neta a la metròpolis de Barcelona. És una gran notícia per a les ciutats descarbonitzades que volem, les del present i les del futur”, ha exposat.
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha explicat que “TMB té un compromís amb l’eficiència energètica i està aplicant un pla amb diferents mesures, com la descarbonització de la flota d’autobusos o la instal·lació d’aquests recuperadors de l’energia de la frenada dels trens”. En aquest sentit, Flores ha detallat que “El metro recupera prop de 14 GWh a l’any, l’equivalent al 5,5 % del consum energètic total de la xarxa” i, en aquesta línia, ha insistit que “amb aquesta actuació, a més de l’energètic, hi ha també un estalvi econòmic d’1,3 milions d’euros anuals”.
L’alcalde de l’Hospitalet de Llobregat, David Quirós, ha apuntat que “aquest és un exemple dels passos que estem fent per assolir els objectius de transició energètica i lluita contra el canvi climàtic que ens hem marcat. Avançar cap a una mobilitat sostenible i descarbonitzada és fonamental si volem fer de les nostres ciutats espais més nets, saludables i amb millor qualitat de vida.”
[NdP] S'incorpora al servei metropolità de punts de recàrrega la primera electrolinera alimentada amb energia recuperada de la frenada del metro | @TMB_Barcelona @LHAjuntament
— Premsa AMB (@PremsaAMB) July 23, 2024
>> https://t.co/vJiBd1hbcO pic.twitter.com/CzRNceBUTG
Electrolineres en servei a l’Hospitalet de Llobregat
A l’Hospitalet de Llobregat ja hi ha vuit punts de recàrrega de vehicles elèctrics:
- Al carrer de Salvador Espriu amb la Gran Via (120 kW).
- A l’avinguda de Joan Carles I, 56, amb el carrer de la Botànica (50 kW).
- A la rambla de la Marina, 353 (50 kW).
- A l’avinguda del Masnou, 40 (50 kW).
- Al passatge del Cementiri amb la carretera de Collblanc (50 kW).
- Al carrer de l’Estronci amb la parada de metro Can Boixeres de l'L5 (dos equips de 50 kW cadascun), del programa MetroCHARGE.
- A l’aparcament de la parada de metro Santa Eulàlia de l'L1 (dos equips de 50 kW cadascun), del programa MetroCHARGE.
- A l’aparcament de la rambla de la Marina amb la parada de metro Bellvitge de l'L1 (dos equips de 50 kW cadascun), del programa MetroCHARGE.
Contribució a l’impacte ambiental
Les electrolineres de l’AMB presenten una demanda creixent. Durant el darrer mes de juny s’han distribuït més de 100.000 kWh i s’han facilitat 6.100 recàrregues mensuals. Diàriament, de mitjana, en cada punt es fan entre 5 i 20 recàrregues.
L’energia subministrada és energia verda certificada procedent de fonts 100 % renovables. Els prop de 100.000 kWh distribuïts cada mes suposen l’estalvi mensual d’emissions següent: 93 tones de CO₂ i 129 kg de NO₂.
En els darrers mesos, el servei d’electrolineres de l’AMB ha incorporat 39 estacions de recàrrega de vehicles elèctrics a la seva xarxa, i ha arribat a les 52 estacions en 31 municipis que permeten la càrrega simultània de fins a 178 vehicles.
Durant els darrers mesos, l’AMB també ha efectuat la renovació i millora de tots els equips preexistents (10 electrolineres), unes actuacions que han permès incrementar tant la potència dels equips com la fiabilitat del sistema.
A finals del 2024, l’AMB disposarà de 102 electrolineres a la seva xarxa pública de punts de recàrrega de vehicles elèctrics, que permetran carregar simultàniament 367 vehicles elèctrics.