Font: El Far
Des de la seva inauguració, fa tres mesos, s'ha convertit en una via molt utilitzada tant per al passeig com per desplaçar-se des d'Esplugues fins a la capital catalana
El nou camí per a bicicletes i vianants, de 890 metres de longitud, que connecta Esplugues amb la Diagonal de Barcelona a través de Finestrelles s’ha convertit després dels primers tres mesos en una via molt utilitzada tant per al passeig com per desplaçar-se d’un municipi a un altre d’una manera més còmoda i en un entorn agradable.
Segons el comptador ubicat en un dels extrems del vial, des de la posada en marxa, el 19 de març, fins al 20 de juny hi havien passat 73.698 bicicletes. Aquesta xifra equival a una mitjana de trànsit de prop de 5.000 bicis a la setmana i de 752 al dia.
La setmana amb més trànsit va ser la del 21 al 27 de maig, amb 7.054 ciclistes. Les dades també permeten veure que el cap de setmana, l’ús s’intesifica. De fet, el dia més transitat fins ara és el diumenge 15 d’abril, amb 1.599 bicis.
Però aquest camí, impulsat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els ajuntaments d’Esplugues i Barcelona, no només fa servei a les persones que es desplacen sobre dues rodes, sinó que també té espai per fer el trajecte a peu o running. El vial, que compta amb zones d’estada equipades amb bancs, cadires i aparcaments per a bicis, ha esdevingut una bona opció per arribar caminant des d’Esplugues a Barcelona, superant les barreres que en les darreres dècades van suposar la construcció de l’autopista B-23 i la Ronda de Dalt.
Precisament, l’ampliació i millora de la connectivitat de la xarxa de vies ciclistes al municipi és un dels objectius del Pla de Mobilitat Sostenible 2020 que l’Ajuntament va aprovar definitivament l’any passat.
En aquest sentit, també cal destacar l’estrena, més o menys al mateix temps que l’anterior, del carril bici bidireccional construït per l’Ajuntament d'Esplugues a l’avinguda Països Catalans –en detriment d’un carril per a vehicles i en paral·lel a la reforma de la principal vorera d’aquesta artèria– com a continuació, per la part d’Esplugues, del camí de connexió amb Barcelona.
Aquest carril, de 2 metres d’amplada i separat de la calçada per una barrera de seguretat, recorre l’avinguda des del Pont d’Esplugues fins a l’avinguda Jacint Esteva, una via freqüentada pels vehicles que entren o surten a Esplugues per l’autopista o per la Ronda de Dalt.
El punt més conflictiu de convivència és la rotonda de la plaça Josep Català i Soler, que s’ha resolt incoporant un innovador botó al semàfor dels ciclistes, a imatge d’alguns semàfors de vianants, perquè el seu carril es posi en verd. Perquè això tampoc provoqui el col·lapse dels vehicles que hi accedeixen des de l’autopista, s’està treballant amb el Ministeri de Foment –de qui depèn aquesta sortida– en una nova programació semafòrica que funcionarà 24 hores i que canviarà en funció de l’afluència de trànsit procedent de l’autopista.
Carril bici per Laureà Miró
L’Ajuntament d'Esplugues ja treballa en un altre projecte per construir un carril segregat per a ciclistes que connectarà la plaça Santa Magdalena, al centre d’Esplugues, amb Sant Just Desvern a través del carrer Laureà Miró. De 2,30 metres d’amplada, serà bidireccional i ocuparà part de la calçada per on ara passen els vehicles en direcció a Sant Just. “Volem pacificar Laureà Miró, perquè les nostres vies siguin per al veïnat i no per als que estiguin de pas”, va dir el regidor de Territori i Sostenibilitat, Eduard Sanz, durant la presentació pública del projecte que es va fer el març.