Font: Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet
Aigües de Barcelona i ATL han iniciat dues actuacions de gran abast a Santa Coloma de Gramenet per assegurar l’aprofitament de l’aigua del riu per a futurs usos ciutadans. La finalització del carril bici, Bicivia 8, i les obres de la segona fase del Refugi de Biodiversitat donaran una nova embranzida a la llera colomenca.
El riu Besòs i el seu entorn seran l’escenari, durant els pròxims 2 anys, de dues grans obres que han de garantir el subministrament i l’aprofitament d’aigua. Es tracta de dos projectes que ja han posat en marxa Aigües Ter-Llobregat (ATL) i Aigües de Barcelona i que comportaran en els propers mesos a restriccions de la mobilitat al passeig del Besòs, conegut popularment com a passeig del colesterol.
ATL ha de desdoblar un tram de la seva canonada general per assegurar l’abastiment d’aigua potable i evitar-ne malbarataments. L’objectiu és tenir una alternativa a la canalització actual per poder reparar les pèrdues a la canonada existent.
Per la seva banda, arran del decret de sequera de la Generalitat, Aigües de Barcelona treballa en l’aprofitament de noves fonts d’aigua per potabilitzar. És el cas de les aigües del riu Besòs i del Rec Comtal, que es volen captar i canalitzar amb extraccions superficials o mitjançant pous.
Ampliació de la planta potabilitzadora del Besòs per disposar de nous recursos d’aigua
Aigües de Barcelona ha iniciat l’ampliació de l’Estació de Tractament d’Aigua Potable del riu Besòs amb l’objectiu de disposar de nous recursos d’aigua, tant de subterrània, provinent del Rec Comtal, com d’origen superficial, provinent del riu. Aquesta actuació té un cost de 34,9 milions d’euros.
Els treballs a l’exterior d’aquestes obres d’ampliació provocaran afectacions a la zona del Besòs, al seu pas per la nostra ciutat, ja que s’han de desenvolupar diverses obres d'infraestructures, com pous i canalitzacions longitudinals i transversals, a les dues lleres del riu. De moment, s’ha restringit qualsevol tipus de mobilitat al passeig del Besòs entre el final del carril bici existent —més enllà de la subestació elèctrica— i el terme municipal de Montcada i Reixac.
Aquesta actuació cal emmarcar-la en el pla d’inversions, coordinat amb Àrea Metropolitana de Barcelona, Agència Catalana de l’Aigua i ajuntaments com el de Santa Coloma, per aprofitar tots els recursos hídrics disponibles, reforçar noves fonts com l’aigua regenerada i augmentar la resiliència de les infraestructures del cicle integral de l’aigua. Aquesta serà la primera vegada que es capti i tracti aigua directament del Besòs.
Punt i final a les fuites i el malbaratament de l’aigua
Aigua Ter-Llobregat (ATL) ha començat les obres de desdoblament del tram IV de la canonada que connecta la planta potabilitzadora del Ter, situada als termes municipals de Cardedeu, La Roca del Vallès i Llinars del Vallès, amb l’estació distribuïdora de la Trinitat, a Barcelona.
Les obres consistiran en la construcció d’una nova canonada de 6,5 quilòmetres, que transcorrerà paral·lela al riu Besòs, al seu marge esquerre, pels termes municipals de Santa Coloma de Gramenet, Montcada i Reixac i Sant Fost de Campsentelles.
Aquest desdoblament permetrà reparar l’antiga canonada, una conducció de 3 metres de diàmetre que va entrar en servei l’any 1966 i que, actualment, presenta fuites en diferents trams del seu recorregut, que afecten als municipis de Badalona, Montcada i Reixac i Santa Coloma de Gramenet.
La reparació de l’actual i antiga canonada està supeditada a la construcció del desdoblament, que funcionarà com una alternativa per seguir transportant els cabals necessaris per al subministrament d'aigua a la població.
Un cop les obres que ara iniciem estiguin enllestides, a finals del 2026, es podrà posar en servei aquesta conducció alternativa i valorar quines actuacions s’han de dur a terme per reparar la canonada antiga.
L’obra té un cost de 28.843.181 euros (IVA exclòs) i un termini d’execució de 24 mesos.
Els treballs no es desenvoluparan de Santa Coloma, fins d’aquí mig any aproximadament, que és quan les màquines arribaran al tram del riu Besòs del municipi.
Santa Coloma té gairebé 4,5 km de carril bici amb l’eix Besòs com a protagonista
En el marc de l'aposta municipal per una mobilitat més saludable i sostenible, a finals de setembre van acabar les obres de construcció del tram del carril bici metropolità Bicivia 8, paral·lel al riu Besòs, des de la rotonda de la B-20 fins a la fàbrica Cacaolat.
Es van executar uns 850 metres més d’aquest vial que, en sentit nord, ha d’unir Santa Coloma amb Montcada i Reixac, quedant enllestida així la connexió entre el pont de la B-20, a l’av. Pallaresa, i el carril bici que uneix Can Zam amb el cementiri municipal.
Una actuació que ha comptat amb el suport del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la UnióEuropea – NextGenerationEU.
El Bicivia 8 s’inicia a la rotonda de Can Peixauet i recorre el passeig de la Salzereda per endinsar-se a Can Zam. En total, 2,6 km que se sumen per arribar a gairebé 4,5 km de carril bici operatius a la ciutat.
A mitjan novembre van començar les obres del tram de 900 metres, pendent d’aquest Bicivia 8 paral·lel al Besòs, entre el cementiri i la frontera entre dels municipis de Santa Coloma i Montcada i Reixac. Els treballs duraran uns 7 mesos. En aquest cas, el projecte inclou una connexió per a vianants i bicicletes entre el Bicivia 8 i el polígon industrial del Bosc Llarg.
Inici de la segona fase del Refugi de Biodiversitat
Dins del projecte de la renaturalització del Besòs, entre el Pont Vell i Can Zam, que es va iniciar el gener de 2022, és imminent l’inici de la segona fase de les obres del Refugi de Biodiversitat a la llera del riu. El refugi esdevé l’estratègia clau per millorar la qualitat ambiental i la resiliència de l’espai fluvial; protegir i desenvolupar la biodiversitat de flora i fauna, i crear nous hàbitats protegits i espais per a l’educació ambiental i la divulgació científica.
A la 2a fase s’establiran connectors ecològics entre el riu, el parc de Can Zam i la Serralada de Marina; s’executaran actuacions sobre el mur del curs fluvial per promoure la biodiversitat, i es plantaran més de 17.000 arbres, arbustos i espècies herbàcies. També es crearan infraestructures blaves, amb basses per l’aprofitament de l’aigua del Rec Comtal que estaran connectades amb el curs fluvial, i també es crearà una illa de biodiversitat.
Les obres tindran una duració prevista d’un any i compten amb el suport de la Fundación Biodiversidad del Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico (MITECO), en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU.