Font: UAB i TV Sabadell Vallès
Ferrocarrils de la Generalitat i la Universitat Autònoma de Barcelona impulsen la segona edició del Vagó de la Ciència de la UAB, dedicat enguany a divulgar sobre la necessitat de reduir l’ús dels combustibles fòssils.
El Vagó de la Ciència forma part d’un tren que circularà per la línia Barcelona-Vallès durant el curs 2024-2025 i tracta, entre altres qüestions, l’impacte del consum de combustibles fòssils en la biodiversitat i la salut humana, les energies alternatives, la justícia climàtica i el consum responsable.
El Vagó dona inici a l’any temàtic de la UAB d’aquest curs, que té com a lema “Reduïm l’ús de combustibles fòssils!” i en el marc del qual s’han programat diverses activitats.
La primera edició, durant el curs passat, es va centrar en la salut mental i va tenir molt bona acollida entre els usuaris d’FGC.
El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Toni Segarra i Barreto, i el rector de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Javier Lafuente i Sancho, han presentat avui el Vagó de la Ciència de la UAB, una iniciativa conjunta que, en aquesta segona edició, està dedicada a divulgar sobre la necessitat de reduir el consum de petroli, carbó i gas i d’augmentar l’ús d’energies netes i renovables. El vagó forma part d’un tren de Ferrocarrils de la línia Barcelona-Vallès que circularà durant el curs acadèmic 2024-2025 amb el lema “Reduïm l’ús de combustibles fòssils!”, en línia amb l’any temàtic al qual la Universitat Autònoma dedica el curs.
El Vagó de la Ciència, que va tenir molt bona acollida durant la seva primera edició el curs 2023-2024, dedicada a la salut mental, es planteja com un laboratori de cocreació de divulgació científica i tecnològica on es tracten temes d’interès general, en què la recerca i la innovació són fonamentals, amb la voluntat d’arribar a la ciutadania i millorar l’educació cientificotècnica de la societat.
Aquesta segona edició ha comptat amb la participació d’una trentena d’investigadores i investigadors de la UAB dels departaments de Biologia Animal, Biologia Vegetal i Ecologia, de Geografia i d’Enginyeria Química, Biològica i Ambiental, entre d’altres, així com de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) i del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF).
El president de Ferrocarrils, Toni Segarra, ha destacat que “aquesta iniciativa, que va ser un èxit en la passada edició, ens reafirma en la voluntat d’incentivar que els trens de Ferrocarrils siguin també un espai per a la reflexió i per al coneixement”. Així, “promovem que les persones usuàries d’FGC gaudeixin del trajecte mentre prenen consciència sobre temes d’interès general per a la ciutadania”, ha afegit.
Per la seva banda, el rector de la UAB, Javier Lafuente, ha assenyalat que “la temàtica del Vagó d’enguany està completament alineada amb la política climàtica de la Universitat”, i ha destacat el paper pioner i la llarga trajectòria de la UAB en el compromís amb el medi ambient. “El Vagó és una mostra del compromís que tenim amb les persones i la resta d’éssers vius del planeta i amb la divulgació d’informació basada en la recerca en matèria mediambiental”.
El rector ha recordat que aquest any la Universitat ha aprovat un ambiciós pla per reduir el consum de recursos (aigua i energia), abandonar l’ús de combustibles fòssils i avançar en la reducció de les emissions indirectes a fi d’aconseguir la neutralitat climàtica el 2030 per a l’activitat de la pròpia UAB. També ha destacat que al campus de la UAB es fan servir quatre tipologies d’energies renovables: la solar fotovoltaica a les cobertes d’alguns edificis, la biomassa instal·lada al Servei d’Activitat Física, l’energia solar tèrmica per escalfar l’aigua calenta sanitària i, finalment, l’energia geotèrmica que l’edifici de l’ICTA-ICP aprofita des de l’any 2014.
Infografies, pòdcasts i converses amb experts
El vagó, que està vinilat a l’exterior amb el nom del projecte del “Vagó de la Ciència”, conté informació i il·lustracions relacionades amb la reducció dels combustibles fòssils que poden ser ampliades, en format àudio, a partir de codis QR. Els continguts inclouen deu audioguies que aborden aspectes transversals, com ara l’origen i ús dels combustibles fòssils, el seu impacte en la biodiversitat i la salut humana, o les energies alternatives. I també la sèrie El pòdcast del Vagó, amb 16 capítols, disponible a la pàgina web del Vagó i a les plataformes Spotify i Ivoox, amb entrevistes a investigadores i investigadors sobre temàtiques del seu àmbit de recerca. Entre d’altres, s’hi aborden el canvi climàtic i la biodiversitat, els reptes de la transició energètica, la justícia climàtica, l’agricultura regenerativa o el consum responsable.
En aquesta ocasió, Ferrocarrils també compta amb un espai dins el Vagó de la Ciència on mostra les dades sobre l’estalvi d’emissions, d’energia i econòmic que suposa fer el trajecte entre plaça Catalunya i la Universitat Autònoma amb FGC en lloc de fer-ho amb cotxe. Concretament, l’estalvi en emissions cada vegada que es fa aquest trajecte equival a la captació de carboni d’1,38 arbres en un any, i l’estalvi econòmic és de 2,2 cafès per trajecte. Així, les persones usuàries podran prendre consciència sobre la diferència en l’impacte mediambiental que tenen els seus desplaçaments quan opten per un mitjà de transport o l’altre, i sobre l’estalvi per al planeta que representa viatjar amb FGC. El Vagó també mostra el compromís de la companyia amb la mitigació d’emissions de gasos d’efecte hivernacle que té com a objectiu per a l’any 2030 ser neutre en carboni. En aquest sentit, Ferrocarrils ha reduït un 85,87 % les emissions de gasos amb efectes hivernacle d’abast 1 (emissions directes) i 2 (emissions indirectes de l’electricitat importada) des de l’any 2018.
El Vagó de la Ciència incorpora, de nou, el Seient de l’Expert, una iniciativa que busca incentivar la interacció amb les persones usuàries i en què un investigador ocupa, periòdicament, un seient del vagó senyalitzat per a l’activitat i fa el trajecte en tren entre plaça Catalunya i la Universitat Autònoma per resoldre dubtes, intercanviar experiències i mantenir un diàleg sobre el seu àmbit de coneixement. La iniciativa tindrà lloc, enguany, cada dijous durant els mesos d’octubre i febrer.
A més, el Vagó de la Ciència inclou mostres d’un nou tipus de finestres intel·ligents desenvolupades per investigadors de la UAB que modulen la transmissió de radiació solar en funció de les condicions climàtiques per tal de millorar l’eficiència energètica. Basades en nanopartícules de ceres orgàniques, aquestes finestres tenen una elevada transparència en dies freds i ennuvolats per afavorir el pas de la llum solar i es tornen opaques i bloquegen la radiació solar quan fa calor.
El projecte, que ha comptat amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, inclou també altres accions, com la publicació a les pantalles del vagó d’animacions curtes i converses entre investigadors filmades al bus antic de la UAB sobre temes lligats a la preservació del medi ambient.
La propera activitat de la UAB emmarcada en l’any temàtic sobre la necessitat de reduir l’ús de combustibles fòssils serà la lliçó d’inauguració del curs acadèmic, que impartirà Kevin Anderson, professor de canvi climàtic i energètic del Tyndall Center a l'Escola d'Enginyeria de la Universitat de Manchester. L’acte institucional d’inauguració de curs tindrà lloc el 14 d’octubre, a les 12 h a la sala d'actes del Rectorat, i es podrà seguir en directe pel canal de YouTube de la UAB.
Tot el material divulgatiu del Vagó de la Ciència és accessible al web www.uab.cat/vago