"René + que electrodomèstics", comerç familiar i responsable

Sostenible.cat
07/03/2011 - 00:00
Durant vora 70 anys, Ràdio René ha estat una botiga d'electrodomèstics familiar i de barri, com tantes altres. Però l'any 2009 van decidir replantejar-se el negoci i convertir el seu local a tocar de l'Arc de Triomf de Barcelona en un espai de compra i divulgació de l'eco-eficiència. Amb el nom de 'René + que electrodomèstics' han volgut unir les característiques de la botiga de proximitat i el tracte directe amb el comerç responsable, l'eficiència energètica i la salut. I això els ha fet mereixedors d'un dels Premis Acció 21

2010.

Assessorament sobre els criteris ambientals

Els electrodomèstics formen part del nostre dia a dia, i certament la forma d'utilitzar-los pot fer variar molt el seu impacte ambiental. En aquest comerç assessoren els clients per trobar el producte que més s'hi adapti a les necessitats tot tenint en compre l'eficiència energètica, però no només pel que fa al consum directe d'electricitat, sinó també a la durabilitat, el procés de fabricació, la possibilitat de reciclatge final i la política ambiental i social de l'empresa que l'ha fet.

A més, aconsellen com aconseguir un bon ús i manteniment i fomenten la reparació i el reaprofitament. A la botiga disposen d'un espai per a la recollida d'electrodomèstics en desús que tenen una segona oportunitat a través de l'associació Solidança, una entitat d'integració sociolaboral de persones amb dificultats, que fa les reparacions i els ven a les seves botigues de segona mà.

A 'René + que electrodomèstics' ofereixen també opcions més eficients d'alguns productes, com ara olles tèrmiques de baix consum o aparells que poden funcionar amb molt poca energia, com rentadores i rentavaixelles bitèrmiques, televisors amb tecnologia led o ràdios solars.

Un local bio-rehabilitat
Les obres de rehabilitació del local s'han fet seguint criteris de bioconstrucció, amb la participació d'una arquitecta especialitzada. S'ha recuperat l'estructura original del local i la façana de pedra, i s'han aprofitat els grans finestrals que fan d'aparador i permeten l'entrada de llum natural, que es complementa amb diferents distribucions de bombetes led segons l'hora del dia per minimitzar el consum elèctric.

Durant el procés es van eliminar vigues de ferro i falsos sostres, expositors d'alumini, prestatgeries metàl·liques i moquetes, i ara són a la vista els materials originals: pedra, fusta, cal i ceràmica. Per a la construcció s'han triat materials naturals i respectuosos i ara el manteniment es fa amb productes de neteja ecològics.

 

Agenda 21 i bona difusió
L'establiment ha signat el compromís amb l'Agenda 21 i ha redactar el seu pla d'acció, que inclou el projecte de fer els transports directament de la central al client per evitar viatges innecessaris de les mercaderies, reduir el consum energètic dins la botiga o la incorporació de plantes amb reg gota a gota a la balconada del primer pis,. 

Per donar a conèixer el seu peculiar establiment, els seus propietaris de 'René + que electrodomèstics' -dos germans, amb el suport del pares, que ja tenen 85 i 75 anys- han participat en diverses fires, com Biocultura o Solarquedada i han realitzat xerrades i demostracions dels productes que venen. De ben segur que haver aconseguit el premi Acció 21 també els ajudarà a seguir avançant.

 

 

Relacionats

Article

El títol premia les construccions que mantenen un compromís amb la sostenibilitat, mitjançant l’eficiència energètica i el baix impacte ambiental. Leed és l'acrònim en anglès de Lideratge en Energia i Disseny Ambiental, és el reconeixement que es dóna, des de l’US Green Building Council, a aquells edificis que s’adapten al disseny sostenible i a l’eficiència energètica. En el cas del Camp del Ferro, s'ha rebut en la categoria més alta, Leed Gold.

Article

Aquest estiu obre al públic l'Espai Dunar, una mostra permanent que fa pedagogia sobre la conveniència de respectar i preservar l'ecosistema dunar. Aquest curs que ara acaba, tres-cents escolars de centres educatius de la comarca han participat en tasques de neteja i preservació dunar organitzades per l'AMB.

Article

El programa “Comerç verd” qualificarà els mercats municipals que ofereixen aliments locals, de petits productors, ecològics, de pagès i de llotja per incentivar el consum de productes de proximitat. De moment s’hi han adherit sis mercats: Concepció, Llibertat, Sarrià, Ninot, Sants i Horta, i al setembre s’hi afegiran la resta dels 39 mercats alimentaris de la ciutat. Aquest projecte pilot és un dels programes principals de Barcelona com a capital de l’alimentació sostenible.

Butlletí