Font: Ajuntament Castelldefels
Aquesta és una de les al·legacions que l’Ajuntament ha presentat al projecte de decret pel qual s’aprova el Pla de Qualitat de l’Aire Horitzó 2027 de la Generalitat de Catalunya. Castelldefels reitera que no s’aprovi cap configuració o ampliació de l’aeroport que pugui ocasionar un increment de la contaminació i el soroll que suporten els habitants del municipi · A més, demana el soterrament de la C-31 i la C-32 al pas per la nostra ciutat per evitar la contaminació i poder definir una Zona de Baixes Emissions (ZBE) adaptada a les característiques de la ciutat i del seu parc mòbil.
L’Ajuntament de Castelldefels ha presentat al·legacions al projecte de decret pel qual s’aprova el Pla de Qualitat de l’Aire Horitzó 2027 del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya. La més destacada d’elles és la petició de capacitat sancionadora per poder castigar els episodis continua de contaminació acústica i/o mediambiental que ocasionen els sobrevols d’avions sobre el terme municipal de Castelldefels.
En aquest sentit, l’Ajuntament reitera que es mantingui la configuració actual de pistes i no s’aprovi cap configuració o ampliació de l’Aeroport que pugui ocasionar un increment de la contaminació i dels sorolls als habitants del municipi i que es treballi per reduir el nombre d’avions que actualment suporten els veïns de Castelldefels.
A més d’aquestes al·legacions relacionades amb els avions que s’enlairen o aterren a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, l’Ajuntament també ha presentat d’altres relacionades amb les vies d’alta capacitat que travessen nuclis urbans (C-31 i C-32 en el nostre cas) i amb les Zones de Baixes Emissions (ZBE). Són les següents:
1.S’han de reduir les afectacions de les vies d’alta capacitat que travessen nuclis urbans i que són competencia d’administracions supramunicipals. En el cas de Castelldefels, es demana el soterrament de la C-31 i la C-32.
2.Pel que fa a les Zones de Baixes Emissions (ZBE), l’Ajuntament creu que caldria replantejar i ampliar el calendari d’implantació de les restriccions dels vehicles amb etiqueta B (que suposen un 30% del parc circulant i entre un 40% i 50% del cens de vehicles).
En referència a l’establiment d’una superfície mínima de la ZBE del sòl urbà residencial o l’establiment d’excepcions, considera que aquestes poden ser mesures arbitràries i que haurien de ser decidides per cada Administració, després d’avaluar les dades disponibles i planificar les seves actuacions per tal de justificar l’adopció de les mesures.
L’Ajuntament de Castelldefels conclou que la norma de la que se’n proposa l’aprovació no és adequada per dos motius:
- Manca d’idoneïtat de l’instrument (manca de cobertura amb rang legal necessària)
- Excés en la seva regulació, que vulnera el dret d’autonomia local en esgotar la regulació i no deixar marge de decisió als ajuntaments en alguns aspectes.