La mobilitat com a dret: replantejar l'espai públic compartit

07/10/2024 - 07:39

Des de Fundación Conama han entrevistat a Sonia de Gregorio Hurtado, professora d'Urbanisme a la Universitat Politècnica de Madrid, per aprofundir en el tema.

Imatge: LocusLab.eu


 

 

La mobilitat sostenible és un tema crucial a la planificació urbana actual, i aquest any la Setmana Europea de la Mobilitat s'ha centrat en la idea de l'Espai Públic Compartit. Aquesta campanya, que s'ha celebrat del 16 al 22 de setembre, cerca promoure infraestructures i polítiques orientades a les persones per millorar la qualitat de vida a les ciutats europees. Més del 70% de la població europea resideix en àrees urbanes, cosa que genera una alta demanda sobre l'espai públic. No només cal sensibilitzar sobre la importància de modes de transport més nets i eficients, sinó que també fomentar la convivència i l'equitat en els espais públics.

L'enfocament d'aquest any ha tingut com a objectiu facilitar la mobilitat activa i l'ús del transport públic. Es destaca la importància de proporcionar infraestructures adequades i condicions que permetin a totes les persones desplaçar-se de manera segura i sostenible, garantint alhora el dret a un accés equitatiu a l'espai públic i a la mobilitat. «L'espai públic és de tothom! Tots hauríem de poder gaudir-lo i utilitzar-lo de manera segura, ja sigui per a la nostra mobilitat individual o per a la interacció social», afirmen els organitzadors de la Setmana. Això es tradueix en una millora de l'accés a la mobilitat i la seguretat viària, a més de contribuir a reduir la contaminació atmosfèrica i el soroll.

Aquest enfocament sobre l'espai públic compartit es complementa amb les discussions i les reflexions que s'estan duent a terme a la fase preparatòria del Congrés Nacional del Medi Ambient (CONAMA). Per al #CONAMA2024, s'ha format el Comitè Tècnic 'Estratègies urbanes per garantir el dret a la mobilitat' (CT-10), que busca aprofundir la mobilitat com un dret social. Es coincideix en la necessitat de forjar un front unit cap a la mobilitat sostenible, amb l'objectiu comú d'impulsar un canvi real a les nostres ciutats i en la importància de reconfigurar els espais urbans i les polítiques per prioritzar les persones i garantir una mobilitat inclusiva i equitativa.

 

La mobilitat com a dret social: A les portes d'una nova llei

Des del CONAMA al llarg de les edicions ha tractat el tema de la mobilitat com un aspecte clau per a la sostenibilitat, des de la planificació i la gestió, fins a la relació entre urbanisme i mobilitat. Per al  #CONAMA2024, davant l'aprovació del Consell de Ministres de la Llei de Mobilitat Sostenible i tot esperant la tramitació parlamentària del text, es planteja reflexionar en el tema de la mobilitat com a dret.

Des de Fundación Conama han entrevistat a Sonia de Gregorio Hurtado, professora d'Urbanisme a la Universitat Politècnica de Madrid.

 

Quin és l'objectiu principal del comitè tècnic Estratègies urbanes per garantir el dret a la mobilitat al #CONAMA2024?

Ens interessa posar en el focus de la conversa sobre la mobilitat als nostres pobles i ciutats la qüestió del “dret a la mobilitat”. Es tracta d'un concepte que ha aterrat en l'àmbit de les polítiques de mobilitat des de la reflexió entorn del dret a la ciutat, un debat anterior i més ampli, però que trasllada a l'àmbit de la mobilitat una mirada de política pública que posa la ciutadania al centre, reconeixent la importància de la mobilitat per assolir i mantenir la cohesió social. 

Això, sense deixar de considerar la dimensió econòmica, ambiental, climàtica, etc. de la mobilitat, la dimensió social pren protagonisme i és objecte d'atenció explícita. Aquesta mirada té molt sentit en un marc en què els nostres compromisos amb la Unió Europea ens requereixen, entre altres temes, fer una transició verda i justa (“sense deixar ningú enrere”). El concepte relatiu al “dret a la mobilitat” pot ser instrumental per avançar en aquest camí.

 

A portes d'una nova llei de mobilitat, quines seran les principals reflexions que abraçarà aquest comitè al CONAMA i com creu que poden influir en la política futura?

Hem treballat en la identificació de reptes de la mobilitat des de fa anys, mapejant els que persisteixen i els que estan apareixent. En un moment caracteritzat des de múltiples punts de vista, com de crisi i canvi, ens ha interessat continuar reflexionant i identificant aquests reptes per tal de donar lloc a una reflexió enganxada a la realitat i capaç de plantejar preguntes rellevants.

Des d'aquest punt de vista tornarà a tenir molta importància la coordinació de la mobilitat amb l'urbanisme i el model de ciutat; la potenciació de les maneres sostenibles; la digitalització de la mobilitat; la necessària evolució del Pla de Mobilitat i la coordinació amb nous marcs de política (com els Plans d'Acció de l'Agenda Urbana Espanyola); l'avenç cap a una mobilitat resilient, basada en el coneixement i la construcció de capacitat.

És difícil saber en quina mesura la reflexió a què donarem lloc influirà o no en les polítiques futures. Des de la meva experiència puc dir que el CONAMA ha anticipat i posa sobre la taula temes que després han entrat en el discurs, i en alguns casos fins i tot en els instruments, les institucions i els actors rellevants. Per exemple, va passar així en relació amb les qüestions relatives a l'anàlisi dels models de governança, la dimensió climàtica de les polítiques de mobilitat, etc. D'acord amb això, estic convençuda que els temes que s'integrin al Programa del CONAMA alimentaran el debat i contribuiran a avançar aquest àmbit de política en el nostre marc.

 

Per què la mobilitat ha de ser un dret de tota la ciutadania?

Com ja he avançat, hi ha nombroses evidències, aportades des de la literatura i la pràctica, que ens diuen que la mobilitat és un element important de cohesió social i qualitat de vida. Abordar les polítiques de mobilitat des d'aquesta perspectiva és un punt de partida interessant per garantir que el model de mobilitat del que ens dotem té en compte les condicions i necessitats de totes les persones usuàries, independentment del nivell socioeconòmic, el gènere, la condició de salut, o el lloc on visquin. És clar que per garantir això, la mobilitat no pot operar de manera aïllada, és clau que avanci de la mà de les polítiques urbanístiques i d'un model territorial que posi límit al creixement urbà i al consum de sòl.

La Setmana Europea de la Mobilitat sostenible 2024 té com a tema l'espai públic compartit; en una mobilitat centrada en la ciutadania Quins són els reptes principals a afrontar per viure l'espai públic d'una manera diferent?

Esmentaria els següents cinc reptes:

  • La necessitat de coordinar les polítiques de mobilitat amb el model de ciutat i urbanisme.
  • La potenciació de les maneres sostenibles i la desincentivació del cotxe en propietat.
  • Avançar cap a polítiques de mobilitat basades en una governança col·laborativa on les persones estiguin al centre. Això té a veure amb la participació i la cocreació com a potencial eix transformador de la mobilitat urbana.
  • La importància d'incentivar a la ciutadania una “mobilitat conscient” com a eix d'acció per iniciar un canvi de paradigma i assolir la sostenibilitat.
  • El paper de l'educació per evolucionar els models de mobilitat, fent nens, nens i joves actors de canvi.

 


 

Categories: 

Relacionats

Notícia


Viladecans s'ha sumat a la Setmana Europea de la Mobilitat, que promou hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables amb la Bicicletada Popular.

Notícia

En el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat, s’ha celebrat la VII cursa dels transports a Vilafranca organitzada per l’associació Promoció del Transport Públic.

Notícia


La Setmana Europea de la Mobilitat arriba a Sabadell un any més amb exposicions i tallers per a tota la família i amb l’objectiu de promoure hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables. Sota el lema “Compartim l’espai públic”, les activitats es podran gaudir al llarg de tota la setmana.

Butlletí