Tècnic expert en mobilitat sostenible
06/01/2007 - 00:00
'El Bicing', el sistema municipal de transport públic amb bicicleta ha experimentat un èxit inusual que ha sorprès tothom, fins i tot als usuaris més incrèduls. Les xifres són impressionants. En poc més de 2 mesos de servei, ja hi ha 25.000 abonats, i el número augmenta cada dia una mitjana de 1.000 abonats. La utilització diària és de 7.000 a 8.000 abonats. Cada bicicleta es fa servir deu cops al dia. Unes xifres similars a les de la ciutat francesa de Lyon i, això que la tercera fase encara no estarà operativa del tot fins l'1 de juliol.
Els barcelonins i la població que es desplaça habitualment per Barcelona disposa d'un mitjà de transport idoni per recórrer distàncies petites i mitjanes. Sens dubte mai, cap nou mitjà de transport públic havia tingut tant d'èxit en tan poc temps, ni tan sols el tramvia.
Ja tenim l'entusiasme pel sistema, ara queden alguns aspectes a millorar per tal de no morir d'èxit. En aquest sentit, crec que caldria donar resposta a les següents reflexions:
> El Bicing eleva, i força, el percentatge de desplaçaments habituals per la ciutat, estimant que ja es desplacen amb aquests mode de transport del 5% al 8% de ciutadans per Barcelona. > Més aviat que tard, caldrà modificar de nou l'ordenança municipal de circulació de vianants i vehicles per dotar de més facilitats a tots els usuaris de la bicicleta. El Bicing no solament atrau nous usuaris, sinó que anima als qui tenim bicicleta pròpia a sortir més. > Caldrà millorar les infrastructures. No pot ser que ens enorgullim dels 100 Km i escaig de carrils bici de Barcelona, quan ciutats com Gant, a Bèlgica, en disposen de més de 10.000 Km. > Són del tot insuficients els aparcabicis i els usuaris amb bici pròpia s'arrisquen a ser sancionats sinó aparquen bé. Si avui, retiraren les motos i bicis aparcades malament a la vorera, les grues no donarien a l'abast. Cal repensar com fer-ho i on es pot aparcar en cas de no disposar d'aparcaments. > Fins ara el Bicing està implantat majoritàriament a Ciutat Vella, on disposa de molts carrers per a vianants i pacificats, però quan comencin a funcionar les estacions de l'Eixample, el risc que patirà l'usuari de sofrir un accident serà més gran perquè els vehicles encara circulen a velocitats massa elevades. > Que passarà en cas d'accident? Quina responsabilitat té l'ajuntament? No oblidem que és un sistema municipal i encara que l'usuari és responsable del que fa, també ho pot ser l'ajuntament si aquest no impedeix velocitats excessives. > L'ús inadequat del Bicing està deixant ja a usuaris sense la possibilitat d'agafar o deixar una bicicleta. Per exemple, a les estacions d'a prop del parc de la Ciutadella, solen quedar-se buides a determinades hores del matí i la tarda, perquè hi ha molta gent que les utilitza per passejar pel parc en perjudici dels qui volen utilitzar la bici per desplaçar-se d'un lloc a l'altre de la ciutat > Si l'ajuntament aprova que les bicis poden circular pel carril bus, és força inadequat que una conductora -que a més és novella i per tant, inexperta- surti en mitjans de comunicació com 'El Periòdico' afirmant que les bicicletes són una nosa a la circulació.Quan al juliol estiguin a disposició les 1500 bicicletes, caldrà fer un acurat seguiment de l'impacte que genera la iniciativa així com una acceleració de les polítiques previstes respecte l'ajuntament vers la mobilitat sostenible de la ciutat En definitiva, l'ajuntament ha de fer un esforç en la seva política municipal vers a la bicicleta, tot dotant de més infrastructures la ciutat i tot actuant sobre la consciència del conductor de vehicles perquè circuli a velocitats adequades i respecti al ciclista. El ciclista per la seva banda ha de ser curós per tal de preservar la seva integritat física i respectar als vianants. Entre tots plegats, tenim una oportunitat única de deixar d'emetre milers de tones a l'atmosfera en els nostres desplaçaments diaris. Aprofitem l'estela de l'èxit delBicing perquè Barcelona augmenti els seus desplaçaments en bicicleta i, es creï d'una vegada per totes la consciència que la bicicleta és un mitjà de transport que cal respectar i potenciar i que la bicicleta no és un problema sinó una oportunitat i una opció sostenible de transport.
Tècnic del Servei de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona
Fitxers adjunts:
Adjunt | Mida |
---|---|
Foto: S.F. | 72.79 KB |