Quin cotxe realment tindrem?

La qüestió socioambiental determinarà el model de mobilitat a quinze anys vista
Socioecòleg, President d'ERF - Estudi Ramon Folch & Associats
11/10/2010 - 00:00

Un nodrit grup d'experts en automoció ha fet vaticinis rotunds sobre el futur del cotxe elèctric a deu anys vista. Li auguren quotes de presència al mercat inferiors al 8% en la propera dècada. Si l'encerten, que podria ser, serà per carambola. Per imaginar escenaris creïbles sobre el tema, amb l'excel·lència tecnològica no basta. La mobilitat es val dels vehicles, però depèn de molts altres factors. El biaix de l'especialista és garantia d'insuficiència perceptiva.

Un estudi de la consultora multinacional KPMG (The Transformation of the Automotive Industry: The Environmental Regulation Effect) conclou el que ja era d'esperar: la indústria automobilística viurà canvis radicals i el principal vector condicionant serà la regulació ambiental. No sé si els experts en automoció se n'adonen prou. El fibrociment no ha desaparegut de la construcció per cap raó tecnològica, sinó per la legislació sanitària.

La dificultat creixent a posar gasolina abundant i barata al mercat i la necessitat de frenar l'escalfament global del planeta són qüestions socioeconòmiques majors. El desenvolupament de la bateria d'ió de liti és un tema tècnic menor, o superable si més no. No d'un dia per l'altre, però superable. Els humans ens regim per lleis, fruit d'opcions socials i mecanismes de poder. Les eines tècniques per a implementar-les són imprescindibles, però hi estan supeditades. A més, de raons tècniques no solament en tenen els enginyers. Els físics de l'aire o els petrogeòlegs també tenen les seves.

Més encara: han parlat experts en automoció o simplement en motors? El cotxe de l'immediat futur no té per què ser gran i d'acer en tots els casos, no té per què tenir un motor central amb transmissions pesants. Amb un petit motor a cada roda (com els AVE més moderns) i una carrosseria lleugera, es necessiten poca energia i bateries modestes. Això sense comptar la plausible reconfiguració general de la mobilitat a partir del transport col·lectiu (en aviació quasi que no n'hi ha d'altre). Quins experts pronostiquen què, així doncs?

* Article publicat a El Periódico de Catalunya

Socioecòleg, Director general d'ERF
Etiquetes: