28/11/2007 - 00:00
Tanques els llums quan surts de classe per anar al pati? Quants contenidors de paper, vidre i plàstic hi ha al centre? Creus que podries arribar a l'insti en bici? Quants lavabos hi ha a l'institut? Fas servir piles recarregables per a l'mp3?
Amb preguntes tan senzilles com aquestes es recullen dades sobre aigua, residus mobilitat i energia, que ens permeten calcular la petjada ecològica d'un centre educatiu i proposar mesures per a reduir-la. Sensibilitzar la comunitat educativa que les accions individuals i col·lectives tenen influència sobre el medi ambient i potenciar la sostenibilitat i millora ambiental del centre educatiu i el seu entorn són dos dels grans objectius del programa "L'Ecoauditoria al centre educatiu " engegat aquest curs per l'Associació de Naturalistes de Girona i La Copa, cooperativa de projectes ambientals.
Tots sentim cada dia als mitjans de comunicació paraules com sostenibilitat, petjada ecològica, problemàtica ambiental, protocol de Kioto, etc. Amb aquest programa es vol apropar a la comunitat educativa de secundària (no només alumnat, sinó professorat, personal de serveis i administració local implicada) les principals problemàtiques ambientals dins un centre per després actuar responsablement amb les accions i decisions de consum de manera individual i col·lectiva.
El treball es pot dur a terme de forma transversal des de les diferents àrees curriculars. Les gràfiques i càlculs es proposen per a la classe de matemàtiques; a través d'un mural fet a plàstica i audiovisuals podem representar la petjada ecològica; amb un resum de les dades obtingudes treballem la llengua; a ciències socials es poden treballar les enquestes; i a les hores de tutoria podem organitzar el joc de rol 'Cimera d'avaluació del Protocol de Kioto', en què cada grup d'alumnes representa a un país. D'aquesta manera es treballa des de la totalitat d'àrees d'ensenyament del centre, donant coherència al projecte i demostrant que la petjada ecològica és responsabilitat de tota la comunitat educativa.
Per a desenvolupar el programa s'ha dissenyat un material específic perquè pugui ser utilitzat fàcilment pels professors, i que alhora tingui un caire pràctic que el faci atractiu als estudiants. S'ha procurat crear-lo d'acord amb el currículum d'educació secundària, per tal que sigui aplicable al dia a dia del centre i per oferir una eina pràctica a través de la qual ambientalitzar el propi currículum del centre.
El programa L'Ecoauditoria al centre educatiu va néixer el curs 06/07 amb la intenció d'oferir als centres públics de secundària un programa interdisciplinari des d'on treballar amb tota la comunitat educativa quatre de les problemàtiques ambientals actuals: aigua, residus, mobilitat i energia. L'objectiu és aconseguir una millora en la sostenibilitat mediambiental dels centres. Durant aquest 2007 el projecte ha rebut una subvenció del Departament de Medi Ambient i Habitatge per desenvolupar la segona fase d'implantació a tots els centres públics d'ensenyament secundari de les comarques gironines.
Els centres adscrits a data d'octubre són l'IES Vallvera de Salt, l'IES Castell d'Estela d'Amer, l'IES SEP La Garrotxa d'Olot, el SES Joan Triadú de Ribes de Fresser, l'IES Llançà, l'IES Vescomtat de Cabrera d'Hostalric, l'IES SEP Montilivi de Girona, el SES Bisaura de Sant Quirze de Besora, l'IES Vicens Vives de Girona i l'IES Sant Elm de Sant Feliu de Guíxols.
Si us interessa conèixer el projecte L'Ecoauditoria al centre educatiu entreu en aquesta pàgina, des d'on podeu descarregar gratuïtament la totalitat del material educatiu. Si esteu interessats en inscriure el vostre institut al projecte, poseu-vos en contacte amb La Copa, cooperativa de projectes ambientals al telèfon 872 08 02 58 (Carme), o bé a l'adreça electrònica gea@lacopa.cc. La inscripció al programa és gratuïta. Els centres educatius, al inscriure's, reben un cd-rom original amb la totalitat del material didàctic, si són dels 25 primers inscrits reben 4 sessions gratuïtes d'assessorament al centre, gaudeixen d'assessorament permanent durant tot el curs per correu electrònic i telèfon, i poden participar en un fòrum obert per a compartir experiències i dubtes.