Els cotxes elèctrics ja es comencen a fabricar en sèrie, i les recàrregues podran tenir preus baixos amb tarifes especials a la nit. Els experts parlen de revolució en el sector automobilístic, i a més avisen que serà més ràpida del que esperem. Així de clars han estat els tres grans coneixedors del sector del vehicle elèctric que han protagonitzat la primera sessió del cicle Ecotendències CosmoCaixa, un nou model de divulgació i debat presencial i virtual sobre reptes ambientals, impulsat per l'Obra Social La Caixa amb la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona.
Robert Stüssi, consultor en mobilitat i expresident de l'Associació Mundial del Vehicle Elèctric va posar diversos exemples de vehicles elèctrics: des de bicicletes amb motor a watertaxis, passant per petites furgonetes de repartiment o sofisticades cadires de rodes per a discapacitats. Però la clau és sens dubte el cotxe. I sembla que s'avança amb molta rapidesa. "Si fa només quatre o cinc anys les fires de l'automòbil més importants del món presentaven prototips d'aspecte futurista i estrambòtic, ara ja mostren models viables de vehicles elèctrics, d'aparença pràcticament idèntica als convencionals", ha destacat.
És difícil fer previsions exactes, però tot i això es calcula que per a l'any 2020 els vehicles elèctrics poden suposar entre el 10 i el 20% del mercat. Francisco Carranza, gerent de relacions institucionals de Nissan Europa, la primera marca en comercialitzar un cotxe totalment elèctric en sèrie, afirma que ells esperen vendre un milió i mig de vehicles elèctrics l'any 2016, i estimen que el mercat global, a tot el món i sumant-hi totes les marques, serà de 6 milions d'unitats l'any el 2020.
Per tal d'aconseguir-ho, però, caldrà informar més i millor la ciutadania, i dependrà, en bona part, de l'impuls que hi donin les administracions. Seran clau els ajuts a la compra (subvencions, reducció de l'import de matriculació o deduccions fiscals, per exemple), i també la cooperació de les companyies energètiques per tal d'implementar ràpidament les insfraestructures de recàrrega, tant les privades com les públiques.
Per una banda, el sistema comptarà amb "electrineres" de recàrrega ràpida, amb instal·lacions especials de corrent continua de fins a 50kW que permetrien reomplir el 80% de la bateria en menys de mitja hora. Al Japó ja són habituals, i aquí ho seran en poc de temps. Aquestes estacions, però, es plantegen per a moments puntuals, perquè la base de la recàrrega es farà al garatge de casa i durant la nit, amb una petita instal·lació especial que garanteixi la seguretat. Amb la mateixa potència contractada que tenim ara, es necessitaran unes 8 hores per omplir una bateria. I si es fa a la nit, serà molt més barat que el que costa omplir el dipòsit de benzina (i més encara quan, com es preveu, augmentin els preus dels combustibles fòssils).
Això serà possible, segons va explicar el director general d'Operació de Red Eléctrica de España, Alberto Carbajo, perquè s'aprofitarà la baixa demanda energètica nocturna i perquè les bateries d'aquests cotxes proporcionen una bona solució a un dels principals reptes del sistema elèctric: l'emmagatzament d'energia.
Fins ara, es produeix electricitat en funció de la demanda, i això fa que no es pugui aprofitar més bé, per exemple, la provinent dels parcs eòlics, que solen funcionar més bé justament a la nit, que és quan cau el consum. Però la possibilitat d'emmagatzemar aquesta energia, tant als propis vehicles com en sistemes d'acumulació que puguin després fer recàrregues durant el dia, ajudarà no només a aprofitar les hores de menys demanda, sinó a poder integrar de manera més eficient les fonts d'energia renovables, segons va explicar Carbajo.
Si per al 2016 es calcula que podem tenir, a l'estat espanyol, entre 1000 y 2000 GWh provinents d'energies renovables, la quantitat podria arribar fins a 7000 GWh l'any 2020 si ja es compta amb dos milions i mig de vehicles elèctrics. I aquesta xifra és justament la que es necessitaria per recarregar aquestes bateries. És a dir, més vehicles elèctrics significa més creixement d'energies renovables, de manera que es podria parlar de mobilitat d'emissions quasi zero.
Amb tot això, pot arribar el dia en què les gasolineres només existeixin en la nostra memòria, i on les joves generacions parlin dels motors de combustió com nosaltres parlem de les locomotores de carbó. "No és que el cotxe elèctric tingui molt de futur, és que el convencional té massa passat", com apuntava en la sessió Ramon Folch.
El cicle Ecotendències, que està obert a tot tipus de públic, continuarà en les pròximes setmanes amb noves sessions sobre el vehicle elèctric, els reptes de sosteniblitat del sector de l'aviació i el paper d'internet per reduir l'impacte ambiental. A més de les sessions presencials, es poden seguir els debats a través de les xarxes socials.